Gå til innhold

Spam fra uventet hold


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mitt McAfee Spamkiller synes stort sett alt er forferdelig spam, og advarer/sletter det meste som har gått ut til mer enn tre mottakere.

 

Minner litt om en overbeskyttende sekt som skal kontrollere hva jeg får i meg av informasjon. Mail fra Dell, BI, Amazon osv blir raskt tatt hånd om.

 

Den enkleste løsningen er vel fortsatt å være litt selektiv med hva slags steder man abonnerer på informasjon fra. Har hatt det samme pimær-emailadresse i syv år tror jeg, og får fortsatt ikke spam på den. Mitt tips er å ha èn "seriøs" emailadresse og èn der man kan risikere litt spam dersom man blir nødt til å registrere seg steder osv

Endret av demeyfint
Lenke til kommentar

Interessant informasjon. Holdningen til de som ikke ville snakke om det er vel i grunnen enkel å forstå. Men de kunne gjerne heller møtt journalisten med å si at de vil undersøke om det er grunnlag for påstanden, og så ta ting der i fra.

Lenke til kommentar
[...] Mitt tips er å ha èn "seriøs" emailadresse og èn der man kan risikere litt spam dersom man blir nødt til å registrere seg steder osv

8291900[/snapback]

I og for seg et godt tips, problemet er bare at (I) så fort andre får tak i adressa di (legger den i adresseboka si osv) er du potensielt utsatt for at folk kan kunne snappe opp den "seriøse" adressa di også. Det er vanskelig å vite hvilke andre som mottar denne adressa etter hvert (hvis folk ikke er forsiktige med masseutsendelser av mail o.l.), samt om disse har virus osv, og (II) de fleste (avanserte) spam-programmer sender ikke bare mail til adresser de vet eksisterer, de sender tusenvis (om ikke hundretusenvis) av mail til adresser som "kan" eksistere, dvs. de sender mail til *@online.no der * kan være hva som helst av tegn og til slutt kan du ende opp med å få mail til den sikre adressa di også. Jeg kjenner selv til flere tilfeller der folk får spam på en adresse som aldri er brukt til noe som helst.
Lenke til kommentar
Saiko Postet i dag, 13:35

Jeg kjenner selv til flere tilfeller der folk får spam på en adresse som aldri er brukt til noe som helst.

Ja, man kan selvsagt ta en del forholdsregler for å minske oddsen for uønsket post. Selv har jeg (bank i bordet) ikke fått en eneste spam mail på min Online konto, og bruker ikke noe filter utover hva som er i Outlook.

Men for en tid tilbake skulle jeg hjelpe broren min å sette opp en ny epost konto (fra NGT) og i det jeg startet den første gang rant det inn 15-20 spam...

 

Så man gjør nok lurt i å være forsiktig og tilbakeholden med sin epost adresse, men til syvende og sist er det mye som ligger utenfor ens egen kontroll også, så litt lotto er det vel uansett.

Lenke til kommentar
*snip*

8292195[/snapback]

Jeg tror man er noenlunde sikret hvis man benytter en midlertidig epost adresse.

f.eks.

http://www.guerrillamail.com/

8292323[/snapback]

Joda, du har nok rett. Jeg lurer forresten på om tilbydere av slike "engangskontoer" får inn ekstreme mengder spam, hvis f.eks. en spammer velger å bruke metoden beskrevet i posten min over (at de sender til alle tenkelige kombinasjoner av @guerrilamail.com).

 

En kamerat av meg hadde en fin løsning på å finne ut om firmaer (hovedsakelig, men også visse privatpersoner han ikke kjente) videresendte mailadressa hans til tredjeparts "spammere" (dvs. folk han ikke hadde godkjent at skulle ha adressa hans). Han kjører egen mailserver og opprettet rett og slett et nytt mailalias hver gang han sendte mail til et nytt firma og slettet dette aliaset hvis han fikk uønskede "svar" til den.

 

Nå er dette endel år siden, men jeg vet at det funket godt på den tiden. F.eks. hvis han sendte en mail til Telenor så opprettet han et mailalias ala [email protected]. Jeg vet han "avslørte" endel videresending av e-mailadresser på den måten.

Lenke til kommentar

Ganske talentløst av admins å la port 25 være åpen for trafikk ut. Er stort sett domino/exchange som har brukt for å sende epost.

 

Jeg stenger denne porten hos alle kunder, og informerer dem om det. De fleste synes dette er helt greit. Er det noen som har behov for å sende epost fra sin arbeidsstasjon åpner jeg heller for trafikk fra den enkelte maskin.

 

Men om de trives med å hjelpe spammere og samtidig få seg selv listet i RLB må de jo få lov til det.... :roll:

Lenke til kommentar
Den enkleste løsningen er vel fortsatt å være litt selektiv med hva slags steder man abonnerer på informasjon fra. Har hatt det samme pimær-emailadresse i syv år tror jeg, og får fortsatt ikke spam på den. Mitt tips er å ha èn "seriøs" emailadresse og èn der man kan risikere litt spam dersom man blir nødt til å registrere seg steder osv

8291900[/snapback]

 

 

Ikke dumt. Men i snart tre år har jeg registrert meg på allskens sider og hvem vet hvor jeg ikke har registerert eposten min :p Likevel har jeg ikke en eneste spam i inboksen. I spam-mappa får jeg rundt 1000 mails, men de leser man jo ikke. (snakker om gmail)

Lenke til kommentar
Den enkleste løsningen er vel fortsatt å være litt selektiv med hva slags steder man abonnerer på informasjon fra. Har hatt det samme pimær-emailadresse i syv år tror jeg, og får fortsatt ikke spam på den. Mitt tips er å ha èn "seriøs" emailadresse og èn der man kan risikere litt spam dersom man blir nødt til å registrere seg steder osv

8291900[/snapback]

 

 

Ikke dumt. Men i snart tre år har jeg registrert meg på allskens sider og hvem vet hvor jeg ikke har registerert eposten min :p Likevel har jeg ikke en eneste spam i inboksen. I spam-mappa får jeg rundt 1000 mails, men de leser man jo ikke. (snakker om gmail)

8294272[/snapback]

 

Jau... gmail har et veldig godt filter. Det tar det meste, men ikke alt. samtidig har jeg vært med på et par tilfeller der ikke-spam har havnet i spam folderen. Det er ikke så kult når det kansskje er viktige ting...

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...