Gå til innhold

Test: HTC P3300


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bruker denne på jobb jeg, bruker den hele natten (8) timer, blåtann på hele natten, synes ikke den er treg jeg.

Det er jo den samme mobilen som Qtek 9100 med mindre oppgradringer, kamera og gps.

Og at tastaturet har forsvunnet selvfølgelig, men på jobb så får de som trenger GPS denne mobilen, og de som er faste oppdrag får Qteken.

 

Vet ikke jeg, den er rask og fin for meg

Endret av Excelsion
Lenke til kommentar

Hvis du stort sett har samme program kjørende hele tiden er det nok mulig at du ikke opplever treghet, men det var noe jeg helt klart la merke til når jeg brukte telefonens forskjellige funksjoner, dog var det ikke verre enn på andre smarttelefoner.

Endret av audunms
Lenke til kommentar

Fin test. Virker som en fin GPS- og Windows-pakke, med en del minuser med tanke på bruk. Fint eksempel på at bildekvaliteten er viktigere enn oppløsningen.

 

i tillegg til GPS-programvare og kart-DVD følger det også med billader og en bilholder med sugekopp. Vi klarte oss fint med den integrerte antennen, men i tilfelle plasseringen i bilen er slik at mottakerforholdene blir dårlige, følger det også med en ekstern GPS-antenne med ledning.

Høres hyggelig ut. Slike romslige pakker, spesielt med sugekopp og ekstern GPS-antenne hadde vært fint som fast tilbehør om mobilene er ment som bil-GPS. Så vidt jeg ser har ikke N95 noe særlig GPS-tilbehør.

 

Resultatet kan fort blir at du får det travelt med å rekke et møte eller et fly. Det er imidlertid på sin plass å presisere at dette ikke bare er noe som gjelder Windows-telefoner, blant annet fungerer Nokias Symbian-telefoner på samme måte.

Mine Series 60-mobiler gir meg alltid spørsmål om jeg vil bytte tid på kalendernotatene, det kan da ikke være negativt..?

Lenke til kommentar

Hei, takk for tilbakemeldinger.

Og det er greit med spørsmål om man vil bytte tid, men kanskje tidspunktene burde blitt uendret hvis man svarte "Ja" og ikke hvis man svarte "Nei". Det er jo fort gjort å bare trykke "Ja" og ikke lese så nøye det som står, det gjorde jeg iallfall:-)

Endret av audunms
Lenke til kommentar

Da er det kanskje brukeren det er noe feil med... ;)

 

 

 

Får du en tekstmelding går også tastelåsen av. Dette er kjedelig hvis du har telefonen i lommen og ikke merker at du har fått en melding.

Andre sine P3300 gjør ikke dette. Og ikke de WM-telefonene jeg har prøvd.

 

 

Når du har fått en melding går heller ikke skjermen tilbake til strømsparing automatisk, så hvis du får en melding om natten uten å merke det blir telefonen liggende med skjermen på - og dertil høyere strømforbruk.

Igjen: Heller ikke et problem på andre P3300 eller WM-telefoner.

 

 

På meg virker det som om testpersonen(e) ikke har tatt så mye i Windows-mobiler før. Noe som er merkelig da TyTN, som også er basert på WM5, fikk en sekser av Amobil tidligere... http://www.amobil.no/tester/mobiltelefoner...efonene/33865/4

 

 

Og så høres det ut som om man burde ha tatt en hard reset før man begynte testen. Kanskje var den herjet med i utgangspunktet? ;)

Lenke til kommentar

Hei,

telefonen var"tom" når jeg begynte å bruke den, jeg har ikke tatt hard reset, men et par soft reset. Det uansett dumt om man er nødt til å gjøre en hard reset nå og da med påfølgende sletting av data.

Problemet med tastelåsen og display som lyser finnes iallfall på den P3300 som jeg sitter med i hånden nå.

Når det gjelder endring av tidssone, så må nok brukeren ta skylden selv hvis det blir krøll med avtaletidspunkter ja:-)

Og jo, jeg har brukt endel Windows-telefoner før.

Og som det fremgår av testen så får P3300 bra omtale på de aller fleste punkter, men til ren mobiltelefonbruk er den ikke det beste du får i dag.

Endret av audunms
Lenke til kommentar

Jeg hadde nok også reagert på tastelås og lys. Slik skal det jo ikke være.

 

 

Men det er enkelte elementer viser (synes jeg) at det ikke er skilt mellom problemer med Windows Mobile og problemer som kan være mobiltelefonens problemer.

 

Videre omtales et par punkter som problemer, selv om man selv tar det valget.

 

 

Eksempelvis:

- MP3 fungerer iallfall utmerket som ringetone på TyTN og 9100

- Tastelås og lys er heller ikke noe problem på andre WM-telefoner, så vidt jeg vet

- Bruker man flymodus så ofte at det er irriterende å taste PIN-koden? Og er det ikke greit med den ekstra sikkerheten?

- Vil man fjerne mapper fra Outlook, så er det bare et inngrep i registeret som skal til

- Windows Mobiler har i utgangspunktet ikke den store støtten for Java, men den er vel strengt tatt ikke nødvendig. Det finnes mye programvare til WM (og det er forholdsvis enkelt å skrive programmer selv).

 

 

Men jeg skal slutte å spikke fliser... ;)

Lenke til kommentar

"- Vil man fjerne mapper fra Outlook, så er det bare et inngrep i registeret som skal til"

 

Registerredigering er ikke noe man normalt gjør for å endre en innstilling på telefonen ...

 

Syns den fikk litt lav delkarakter på designdelen, dersom det kun er rullehjulet som trekker ned ...

Lenke til kommentar

Hei,

det kan nok være vanskelig å skille mellom feil på én enkelt telefon og noe som er et produsent- eller operativsystemproblem, men slik som hakkende meldingstone har jeg også opplevd på andre Windows-telefoner.

 

Videre er det klart at betjeningsmessige ting til en viss grad er smak og behag, men jeg har ingen spesiell forkjærlighet for bestemte systemer og prøver iallfall å være så nøytral som mulig.

 

Java-støtten er nok ikke det viktigste på en Windows-mobil, men det hadde uansett vært en fordel om telefonen klarte å kjøre de testene som vi kjører på alle testtelefonene våre.

 

Videre kan delkarakteren på Design.. synes noe streng, men her er det viktig å huske på at P3300 havner i den dyreste priskategorien vår, og siden antall stjerner er vektet mot pris får den ikke kjempeuttelling selv om den får en høyt poengsum på dette feltet i vårt interne system. (Det er helt rett som det sies at det ikke er mye å utsette på designet med unntak av rullehjulet - og eventuelt at den jo er litt større en en vanlig telefon, men dette har ikke så stor betydning for en smarttelefons karakter).

 

Redigering i registeret er nok enkelt for mange på forumet her, men tror neppe dette er noe den jevne bruker vil begynne å tukle med..

 

Takk for tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar

Jeg vil bare nevne Phone Pad. I testen sier dere at det kun er et virtuelt qwerty-tastatur som er mulighet for input, det er riktig standard, men PhonePad er rippa fra eldre HTC telefoner, og virker fint i P3300. Link finnes i testen i brukertest delen her, smartmobil.no eller xda-developers. Anbefalles.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke opplevd at det tar tid fra jeg trykker på en bokstav og til den kommer på skjermen på de tre månedene jeg har brukt p3300

 

Det er ikke så dumt å ta en hard reset før du tar i bruk en ny mbil, det kan fjerne bugs som du først oppdager seinere. Det er irriterende å måtte ta en hard reset etter at du har lagt inn dine favorittprogrammer og instillinger.

 

På Windows mobile bør man installere et program som avslutter programmer når man trykker på x. Ellers blir de bare minimert, og mobilen blir treigere og treigere. For å avslutte programmer må man ellers gå på innstillinger, system, minne, kjørende programmer og stopp alle, eller ta en soft reset en gang i mellom.

 

Når det gjelder pris og terningkast, bør man ta med i betraktningen at man får GPS med.

 

Når det gjelder å lese VG på nett er det bare Opera som gjelder, enten det er Opera mini (gratis) eller Opera for windows mobile. IE er helt ubrukelig.

Lenke til kommentar

Enklere tilgang til oppgavebehandleren var forøvrig noe jeg savnet på P3300. Det er jo en viktig del av et multitasking operativsystem å faktisk kjøre flere programmer samtidig, og da synes jeg det var litt tungvint å komme til oppgavebehandleren.

Lenke til kommentar

Syntes også det høres utrolig merkelig ut at skjermen ikke skrur seg av etter motatt sms, da den gjør dette på samtlige andre wm5(og tidligere)-mobiler jeg har vært borti.

 

Du er klar over at man selv kan stille hvor lenge mobilen må ha vært inaktiv før den skrur seg av, ikkesant? Og at man kan dekativere denne funksjonen helt, slik at den ikke vil skru seg av i det heletatt, med blant annet det resultat du beskriver her.

Lenke til kommentar

Hei,

ja jeg prøvde innstillingene for når den skulle skru seg av. Det er kanskje greit å presisere at bakgrunnslyset skrur seg av etter angitt tid, men fortsatt er jo skjermen på og trekker noe strøm.

Nå har jeg ikke telefonen lenger så jeg får ikke sjekket om en hard reset gjør susen, uansett så kan det vel se ut som dette var et problem med akkurat "min" mobil, så jeg skal la tvilen komme tiltalt tilgode og få justert teksten i testen.

Endret av audunms
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...