Gå til innhold

Neste Intel-generasjon får 12 MB cache


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Samtlige av "Penryn"-prosessorene ser ut til å passe rett ned i dagens LGA775-hovedkort designet for Core 2 Duo, Extreme, Quad og Xeon.

.. forutsatt at man enten har et hovedkort som offisielt støtter 1333 FSB som de fleste Penryn-prosessorene vil ha. Det vil riktignok komme noen lavere modeller med 1066 FSB, men siden dette er de lave modellene blir det neppe mye å hente på å bytte fra Conroe. Penryn-modellene med 1600 FSB vil trolig ligge utenfor rekkevidde for samtlige av dagens hovedkort. Dvs. at den offisielle støtten ligger uten for rekkevidde og dermed kommer det trolig ikke biosoppdateringer som støtter de heller.

 

Skal man flisespikke så er det vel egentlig snakk om 2 * 6MiB L2 cache og ikke én cache på 12MB, og kun på 4-kjernene. De vanlige 2-kjernene får 6MiB delt L2 cache. En økning på 50% fra dagens 4MiB.

 

Redigert: Hva er forresten de blå områdene i de øvre hjørnene på bildet? Altså på sidene av L2-cachen. Det ser ut som et "tomt" område, men jeg kan ikke tenke meg til at det virkelig er tomt der.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det var da voldsomt som Intel kjører på om dagen! :ohmy:

Synes Simen1's "advarsler" om monopol-situasjon er på sin plass.

Dersom noe av dette blir realitet (integrert minnekontroller og *gigant-cache*) vil jo (på papiret) ytelsene bli formidable.

Blir liksom ikke noe å "slå i bordet" med K8L da, med mindre Intel har spioner som har sett "lekkede" tester av K8L som tilsier at integrert minnekontroller og 12MB L2-cache må til. :!:

Lenke til kommentar
Det var da voldsomt som Intel kjører på om dagen!  :ohmy:

Synes Simen1's "advarsler" om monopol-situasjon er på sin plass.

Dersom noe av dette blir realitet (integrert minnekontroller og *gigant-cache*) vil jo (på papiret) ytelsene bli formidable.

Blir liksom ikke noe å "slå i bordet" med K8L da, med mindre Intel har spioner som har sett "lekkede" tester av K8L som tilsier at integrert minnekontroller og 12MB L2-cache må til.  :!:

8264737[/snapback]

 

Den integrerte minnekontrolleren kommer vel ikke før i 2 halvdel av 2008 med Nehalem. 45nm Penryn prosessorene til desktop er det vel som får 1333 FSB. Begynner å gå raskt i prosessorverden for tiden, spennende :)

Lenke til kommentar
Kan se ut som at Intel roper og skriker om hva de skal lansere senere, slik at folk hoppre over K10 (om den blir bra da, noe den ser ut til å bli ;))

8264841[/snapback]

Det er sikkert en del taktikkeri i dette ja. Å stjele oppmerksomheten bort fra K10 og sette "standarden" for hva man kan forvente av nye prosessorserier med hensyn til f.eks L2 cache.

 

leifeinar: Hehe.. antar det var en smule ironisk ment.

Lenke til kommentar
Tipper 2 kjerne versjonen av denne blir min neste CPU. Jeg begynner å merke at CPU sliter av og til i spill om dagen.

 

Da er det bare å lete etter ett passende hovedkort.

 

Vil denne CPUen også støtte DDR3 med riktige hovedkort, eller er det neste generasjon igjen?

8267086[/snapback]

 

Kun kommende (og som kommer etter de) Bearlake hovedkort (X38, P35) vil støtte DDR3 (og DDR2).

Lenke til kommentar
Kun kommende (og som kommer etter de) Bearlake hovedkort (X38, P35) vil støtte DDR3 (og DDR2).

8267114[/snapback]

Vet du om minneporten til DDR3 vil bli pinkompatibel med den til DDR2 slik at man slipper to sett med minneporter for å støtte begge deler?

8267616[/snapback]

 

Etter det jeg har lest (klarer ikke å lete meg frem til kilden min nå, så ta dette med å klype salt), vil DDR2 og DDR3 ikke være pin-kompatibel, desverre. Håper jeg blir rettet på hvis dette ikke stemmer, er i såfall en glad nyhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...