Gå til innhold

Kulturo: Ny kopisperre fra Sony


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Denne typen kopisikring, som med en fellesbetegnelse kalles DRM (Digital Rights Management), fungerer noen ganger og andre ganger ikke. Av og til ødelegger den for piratene, mens ofte finner folk også snarveier rundt krypteringen, og dermed må også musikk- og filmbransjen stadig finne nye metoder for å legge hindringer i veien for piratene.

Jeg vil påstå at det aldri ødelegger for piratene, de som kopierer ulovlig for f.eks salg eller spredning over åpne P2P-nettverk. Men det ødelegger nok for svært mange lovlydige forbrukere som vil ha sin lovlig kjøpte musikk inn på mp3-spilleren, ta backup av den eller kopiere det mellom sine egne PCer eller gi lovlydige kopier til familie og nære venner.

 

uberboss: Jeg har styrt aktivt unna Sony helt siden spyware-rootkit-skandalen. De har blant annet blitt helt utelukket fra et salg av et digitalt speilrefleks og en LCD-skjerm. Håper flere følger opp boikotten. For som Malvado sier, Sony skjønner ikke at forbrukerne ikke ønsker sperrer.

Lenke til kommentar

kan det spilles av kan det kopieres...

 

Kan ikke Sony bare innse det?

hvis man lager plater man ikke kan spille av, så er problemet løst...

 

Hvis den ikke kan crackes er det jo uansett ikke værre enn å putte cd`n inn i cd-spilleren og dra en minijack-kabel til pc`n og ta opp lyden.

Det blir ikke optimal lyd slik, men det er ikke langt unna

Lenke til kommentar
Jihaa!

Sony forstår det tydeligvis ikke, forbrukere ønsker ikke sperrer!

Pffft, har sluttet å kjøpe mesteparten av pop og populisme møkka fra de store plateselskapene uansett.

8263099[/snapback]

 

Problemet er jo at hvis alle sluttet å kjøpe på bakgrunn av dette (kall det gjerne en boikott), ville det slå negativt ut på salgskurvene og piratkopiering ville umiddelbart få skylda (platebrqansjen er jo ikke oppegående nok til å forstå elementær logikk og vil dermed heller ikke forstå at de stadige negative salgstallene skyldes boikott pga. rigide beskyttelsestiltak) - dermed vil platebransjen sikkert stramme til ytterligere for å få bukt med piratene - med enda mere koder og beskyttelse..... Som igjen fører til mere boikott...... hmmm platebransjens død, ingen tvil!

 

Nei, det er helt umulig å hindre noen i å kopiere uansett - minijack og analog overføring funker jo fortsatt og kvalitetstapet er ikke SÅÅÅÅÅÅ stort. (tror de ferreste vil merke det)

 

--

An10bill

Lenke til kommentar
Denne typen kopisikring, som med en fellesbetegnelse kalles DRM (Digital Rights Management), fungerer noen ganger og andre ganger ikke. Av og til ødelegger den for piratene, mens ofte finner folk også snarveier rundt krypteringen, og dermed må også musikk- og filmbransjen stadig finne nye metoder for å legge hindringer i veien for piratene.

Jeg vil påstå at det aldri ødelegger for piratene, de som kopierer ulovlig for f.eks salg eller spredning over åpne P2P-nettverk. Men det ødelegger nok for svært mange lovlydige forbrukere som vil ha sin lovlig kjøpte musikk inn på mp3-spilleren, ta backup av den eller kopiere det mellom sine egne PCer eller gi lovlydige kopier til familie og nære venner.

 

uberboss: Jeg har styrt aktivt unna Sony helt siden spyware-rootkit-skandalen. De har blant annet blitt helt utelukket fra et salg av et digitalt speilrefleks og en LCD-skjerm. Håper flere følger opp boikotten. For som Malvado sier, Sony skjønner ikke at forbrukerne ikke ønsker sperrer.

8263153[/snapback]

 

Ja, jeg lurte også på dette, er det et eneste tilfelle der DRM har fungert i den forstand at det har hindret kopiering? (i kortere tidsperioser har det jo skjedd, men mer eller mindre permanent?), Jeg kan på stående fot ikke komme på et eneste eksempel.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvilke inngrep vil så denne kopisperren gjøre i en PC da?

 

Koblingen Sony og kopisperre gir automatisk en skummel magefølelse hos meg.

Sony har jo forlengst bevist at de ikke skyr noen midler for å kopisikre sine plater.

 

Det er klart at Sony og andre ødelegger noe for seg selv med disse kopisperringene. Jeg og min kjæreste kjøper lovlige plater (CD og DVD), men det straffer seg. Det er ikke noe særlig å måtte ta en kopi av sin CD/DVD får å få full glede av innholdet.

 

Litt ut av trådemne men, et eksemplel på irritasjon er hvordan mange barnefilmer tvinger en til å måtte se over 5 minutter med reklame i begynnelsen hver gang, før man får lov å spille filmen. Da tar jeg en kopi og fjerner brukersperren på plata og vips så er man selv fri til å navigere på DVDen som man vil.

Lenke til kommentar

Jippi :D Ennå en morrosak fra Sony.

 

Det ender vel kanskje opp med at artistene enten favoriserer plateselskapet som går for kopisperren fordi de har tro på kopisperrer, eller at det motsatte skjer.

 

Håper artistene får øynene opp til fordel for fansen/kundene sine.

Lenke til kommentar
SACD, digital kopi er et herk.

8263484[/snapback]

Kommer ikke dette mer av mangel på avspillere på f.eks pc enn på beskyttelsen som ligger på platene?

 

Vennligst korriger meg hvis jeg tar feil, men er det noen standard dvd-spillere/brennere til pc som faktisk kan lese SACD?

 

Jeg har vel en følelse av at hvis SACD var populært og tilgjengelig så hadde eventuelle beskyttelser vært brutt for lenge siden.

Lenke til kommentar
SACD, digital kopi er et herk.

8263484[/snapback]

Kommer ikke dette mer av mangel på avspillere på f.eks pc enn på beskyttelsen som ligger på platene?

 

Vennligst korriger meg hvis jeg tar feil, men er det noen standard dvd-spillere/brennere til pc som faktisk kan lese SACD?

 

Jeg har vel en følelse av at hvis SACD var populært og tilgjengelig så hadde eventuelle beskyttelser vært brutt for lenge siden.

8263598[/snapback]

52231_640_480.jpeg

"Description Enjoy the high resolution on your DVD-Audio / SACD: S/P-DIF is the ideal way to transport audio signals in your HiFi or hometheatre system since there is no loss of quality. This board transports the PCM audio signals completely unchanged as they come from the players decoders/demultiplexers except SACD/DSD which is converted to PCM 88.2khz or 176khz first. When directly attaching digital active speakers like the Campana models from Speak RS you can reach a reproduction quality level second to none.

  • 6-channel electrical S/P-DIF output PCM 16-24 Bits 44.1/48/88.2/96/176.4/192 kHz
  • Can also be used in stereo mode only
  • Standard output is S/P-DIF coaxial three times stereo
  • Toslink (optical) outputs available
  • AES/EBU available with three cables with XLR male connectors
  • SACD: DSD 1 Bit 2.8224 MHz switchable conversion to PCM 24 Bits 88.2 kHz or 176.4 kHz
  • output format switchable professional or consumer
    decoded DTS and AC3 signal from your DVD-Video -> no more surround decoder necessary

"

 

-l

Lenke til kommentar
SACD, digital kopi er et herk.

8263484[/snapback]

Kommer ikke dette mer av mangel på avspillere på f.eks pc enn på beskyttelsen som ligger på platene?

 

Vennligst korriger meg hvis jeg tar feil, men er det noen standard dvd-spillere/brennere til pc som faktisk kan lese SACD?

 

Jeg har vel en følelse av at hvis SACD var populært og tilgjengelig så hadde eventuelle beskyttelser vært brutt for lenge siden.

8263598[/snapback]

 

Ja, DVD-A feks kan man jo lese av, men bare vha obskure tungvinte russiske programmer, det er rett og slett ikke særlig mange som har tatt seg bryet med å prøve, er vel det samme med SACD. Noen ting blir ikke cracket fordi det er få som bruker det.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvor mange er det egentlig som bruker fysiske cder når de skal høre på musikk i dag?

 

Jaja.... får vel trekke på nettet for å laste ned sangene slik at man kan ha dem på mp3-spilleren da...

8263682[/snapback]

 

Det er jo ingenting som slår å sette en god gammel cd i spilleren, slår mp3 fra ipod godt ned i støvlene.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...