Gå til innhold

- XP mer sikker enn Vista


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

spørs jo om brukeren vet konsekvensen av å skru av denne funksjonen. Microsoft gjorde en tabbe med å la brukere skru dette av i det hele tatt etter min mening, å ha muligheten for det gjør nok systemet mer usikret allerede siden det blir lettere for et program å bipasere denne funksjonen ved å skru den av...

Lenke til kommentar
Regner den var rettet mot meg..

 

Hvis brukeren velger å deaktivere noe som skal gjøre OSet sikkert, så vil dem vel ikke ha det sikkert da..

8217278[/snapback]

 

Joda, de bare forstår ikke konsekvensene av det de driver med. Og slik sett er det nær sagt umulig å få Windows ordentlig sikkert før brukerene er kompetente. At *nix har et forsprang sikkerhetsmessig skyldes (blandt annet) brukermassen, som jevnt over har mye mer kontroll på det de driver med.

Lenke til kommentar
Hvis forbrukeren velger å slå av dette. Så er dette et valg de tar, og for så om det måtte blir mindre sikkert.

8217244[/snapback]

 

Jeg har vært borti folk som har hatt problemer med at HVER gang de skulle bruke winrar fikk de spørsmål om adminpassord. Da er noe galt.

Lenke til kommentar

Da er det bra jeg ikke har skiftet ennå.. :p..

 

 

Problemet ligger vel i at programmer som trenger tilgang til hele systemet (ikke skrevet for "native" vista) må ha bekreftelse... de som bare går på brukerens område ikke krever dette...

Endret av idos
Lenke til kommentar
Nå hevder Natalya Kaspersky, sjef i sikkerhetsselskapet Kaspersky, at sprettoppvinduene er såpass irriterende at brukere flest vil velge å slå av sikkerhetsfunksjonen.

 

Jeg var en av de da jeg testet ut vista..Det var nokså irriterende med den popup greien hele at jeg slo av hele greien..Er noe som går deg på nervene synes jeg...hehe

Lenke til kommentar
Jeg har vært borti folk som har hatt problemer med at HVER gang de skulle bruke winrar fikk de spørsmål om adminpassord. Da er noe galt.

8217326[/snapback]

 

 

Hvis de får spørsmål om passord så er de ikke innlogget som admin. I Vista trenger du ikke lenger som standard bruker å logge ut og inn igjen for å få admin rettigheter. Vista spør isteden der og da om passord og gir direkte admin tilgang til prosessen som krever det. Er du logget inn som admin så spørres det om tilatelse, men ikke med passord.

 

Vista vil, med UAC påslått, alltid spørre brukeren om lov til å kjøre en prosess hvis den krever admin rettigheter. Hvis et spm. om amin tilgang dukker opp mens du surfer en tilfeldig webside med IE så skal du bli mistenksom :)

 

Problemet er selvfølgelig mengden programvare som "unødvendig" sier den trenger admin rettigheter. Brukere blir fort lei av vinduet som popper opp i ny og ned og resultatet blir som vi ser, at UAC slåes av.

Lenke til kommentar
Problemet er selvfølgelig mengden programvare som "unødvendig" sier den trenger admin rettigheter. Brukere blir fort lei av vinduet som popper opp i ny og ned og resultatet blir som vi ser, at UAC slåes av.

8217455[/snapback]

 

Kan det være pga at mange programmer skriver/leser til HKEY_LOCAL_MACHINE istedet for HKEY_CURRENT_USER i registry?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Ergo er problemet dårlig programvare samt brukere som installerer dårlig programvare.

8217467[/snapback]

 

Ja, det blir litt feil å "skylde" på OS'et.

Tradisjonelt har det meste av Windows software vært skrevet slik at det krever "systemadmin"/"root" tilgang i det minste ved installering, og gjerne også ved bruk.

Denne artikkelen/nyheten blir som å vinkle det som at det er "dumt" at man f.eks. må skrive "Sudo <kommando> <options>" i Linux(Ubuntu) når man skal legge inn drivere/programmer.

At noen synes dette er såpass irriternde ("sprettopp-vindu") i Vista at de velger å slå det av sier det meste om hva som egentlig er problemet.

Ikke sikkerhetsnivået i Vista, men en kombinasjon av brukere/MS som har "lært opp" utviklere til å kode "tvilsom" software (med tanke på sikkerhet).

Lenke til kommentar
Hvis forbrukeren velger å slå av dette. Så er dette et valg de tar, og for så om det måtte blir mindre sikkert.

8217244[/snapback]

Det er nok mye uvitenhet ute og går. Jeg vil påstå at de aller fleste brukere av Vista vet alt for lite om sikkerhet og konsekvensene det får for seg selv og andre. Det at noen reduserer sin sikkerhet og maskina blir "spam-zombier" eller andre lugubre ting går ut over en rekke andre folk enn dem selv. Folk blir uskyldige ofre for idioter som slår av for mye sikkerhet.

 

Jeg skal ikke gå så langt som å si at folk burde hatt PC-sertifikat for å få lov til å bruke en PC, men det burde i hvert fall vært langt bedre opplæring av både unge og gratis voksenopplæring for de som ikke er student eller elev lengre.

Lenke til kommentar

Sier meg bare mer om at jeg venter med Vista til programmerer lærer seg å programmere for Vista.

 

Hadde fra før planer om å vente så lenge det var mulig før DX10 var vanlig blant spillprodusenter. Her fikk jeg ennå en grunn til å vente, sløve utviklere.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...