Gå til innhold

Kulturo: Grindhouse for voldelig for USA


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis toppløsekvinner i en konsentrasjonsleir er for ekstremt for USA så har Norge lagt listen sin høyt når de viser nakene napalm brente barn i beste sende tid.

 

Men når det gjelder hodeløs oralsex, blodtapping og babyspisning så har jeg forståelse for at det er interesse for sensurering.

Lenke til kommentar
Hvis toppløse kvinner i en konsentrasjonsleir er for ekstremt for USA så har Norge lagt listen sin høyt når de viser nakene napalm brente barn i beste sende tid.

8203751[/snapback]

Tenker du på TV2-nyhetene for et par dager siden?

 

Jeg synes sensur er noe dritt, spesielt i henhold til fiktive historier. Norge har på ingen måte lagt lista for høyt.

Lenke til kommentar

USA og nakenhet er helt ekstremt, Norge er ganske så liberalt når det kommer til sensur. Grad av realisme og hele settingen rundt må tas hensyn til så for oss dødelige som ikke har sett filmen blir det vanskelig å vurdere. "Babyspising" skjønner jeg godt kan bli trøblete, toppløse kvinner i en nazileir med litt blodtapping er ikke noe problem i forhold til hva som har vært vist i andre filmer. Jeg forventer at filmen kommer usensurert til norge med 18-årsgrense.

Lenke til kommentar
Tenker du på TV2-nyhetene for et par dager siden?

 

Jeg synes sensur er noe dritt, spesielt i henhold til fiktive historier. Norge har på ingen måte lagt lista for høyt.

8204233[/snapback]

 

Nei, det var en dokumentar om krigen i Vietnam. Du har gatantert sett det bildet, det er vel et av verdens mest kjente bilde. Det viser en jente som kommer løpende etter at landsbyen hennes har blitt bombet med napalm.

 

Her er bildet.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Husk at det ikke er myndighetene i USA som setter rating, men MPAA (Motion Picture Association of America).

Der er høyeste rating de gir NC-17(kun 17 år eldre folk og høyere, uten unntak), men de kan også nekte å gi en rating, såkalt "unrated".

I praksis er det så mange kinoer og butikkjeder (feks Wal-Mart) som nekter å vise/selge noe med høyere rating enn R(17 åringer alene, yngre med foreldre/verger).

Det er ingen lover som regulerer disse tingene, og rettningslinjene som MPAA bruker er hemmelige, samt hvem som setter "ratingen".

Men det er tydelig at det er banning, nakenhet og seksualitiet, spesielt kvinnelig seksualitet som de slår hardt ned på - vold er merkelig nok ganske ok.

"Independent"-filmer er også mye mer utsatt for streng sensur, mens filmer fra de store selskapene får bedre behandling.

Det er vanlig hvis man er fra de store selskapene, gir MPAA deg en rapport på hva som fører til ratingen de har gitt, slik at man kan klippe til filmen slik at den vil få en lavere rating, dette er blant annet noe de ikke gir til "independents".

 

Sjekk dokumentaren "This film is not yet rated" for en god og til tider morsom dokumentar om hvordan MPAAs ratingssytem er bunn råttent.

 

Ellers vil jeg si at å sammenligne sensur av fiksjonsfilm og nyheter/dokumentarer er helt irrelevant, det er to helt forskjellige sjangre og oppfyller hver sine funksjoner i samfunnet vårt: underholdning og opplysning.

Dokumentarer/nyheter bør være usensurerte for å opprettholde ett riktig perspektiv.

 

Bare så det er sagt, er jeg generelt imot sensur av alt slag, men for aldersgrenser/innholdsbeskrivelser som en veiledene faktor.

Disse tingene bør standardiseres, men dette må gjøres på en åpen, mer konstruktiv sort med både fagfolk og lekfolk involvert, og gjerne administrert av myndighetene.

Det er klart at det er enkelte filmer som bør holdes unna enkelte folk, vil jo ikke gi ungene mareritt osv.

Lenke til kommentar

Alt det dærre var jeg ikke klar over Cybermantix. Hvis det er slik så er det noe alvorlig galt der borte. hvis rettningslinjene MPAA bruker er hemmelige så skulle de strengt tatt ikke få lov til å sette aldersgrenser.

 

Studioene burde også behandles likt. Om Miramax gir ut en film med banning, vold og nakenhet så burde den få samma rating som en uavhengi film med samme innhold.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...