Gå til innhold

Tid for Barcelona i sommer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nå begynner vi å snakke... Større glis en på den AMD skjefen skal man letet lenge etter!

8202405[/snapback]

Synes gliset virket litt usikkert jeg. Kanskje fordi den duct tape metoden viste seg å være en knall suksess? Ikke teknisk elegant, men den får jobben gjort og selger visst nok i store kvanta.

 

Edit: Godt poeng friskies. :)

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Malvado: Ja, jeg tror AMD kan få det tøft fremover selv om firekjernene trolig vil hente de godt inn igjen på tjenere og topp skrivebordsmaskiner og arbeidsstasjoner.

 

Anders Jensen: Hvis selv limbåndmetoden selger i store kvanta, tenk hvor stort markedet da er for den teknisk elegante metoden ;)

 

Digresjon: Jeg monterte et par intel clowertown firekjerner i går. Blir morro å fyre i gang litt benchmarks på den boksen etter hvert.

Lenke til kommentar
Anders Jensen: Hvis selv limbåndmetoden selger i store kvanta, tenk hvor stort markedet da er for den teknisk elegante metoden ;)

8202805[/snapback]

Kommer jo helt ann på kvaliteten til resten av designet. Hvor mange bryr seg om du har en eller to silisium brikker i en sokkel? Hvor mange er klar over at det er en forskjell i implementasjon og hvor mange forstår egentlig konsekvensene? (Nesten ingen på dette forumet tipper jeg.)

 

På den andre siden hvor mange bryr seg om f.eks du har FB-DIMM eller veldig høyt (alt for høyt) klokket DDR2 minne? Mange!

 

Og hvor mange bryr seg om den faktiske ytelsen til systemet? Forhåpentligvis de fleste. Om multi core designet er elegant eller ikke er stort sett irelevant. Pris/ytelse og maks ytelse er stort sett det folk baserer kjøpene sine på, nest etter ikke-tekniske faktorer som kompetanse, avtaler, hva har vi fra før av osv. Gidder vi vedlikeholde både Intel/AMD og DDR2/FB-DIMM baserte servere? Da må en jo sitte på dobbelt opp med reservedeler og gjerne ha flere drivere og server images å forholde seg til.

 

Med andre ord det er ikke multicore designet som kommer til å være avgjørende, men helheten og da er vel ytelse/kjerne førsteordens faktoren med system integrasjon på andre og multicore design minst helt nede som en tredje ordens faktor.

 

BTW vi får ikke se "riktig implementert" multicore til multi socket maskiner før Tukwila kommer ut i 2008-2009. Den er single chip basert quad core med IMC, p2p inter chip comm., kun seriell on-chip IO (FB-DIMM og CSI) og cache coherency directory. Den har alt en slik løsning skal ha. For single socket maskiner så var Niagara den første skikkelige multicore implementasjonen (kun en chip og IMC) med "alt implementert riktig" (men dette er jo tynne kjerner så det er litt juks :)) og 100 serien opteron den første "riktig" implementerte dual core for single socket maskiner. De to siste har imidlertid kun parallell on-chip IO.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Nå begynner vi å snakke... Større glis en på den AMD skjefen skal man letet lenge etter!

8202405[/snapback]

 

Gliset forsvant bokstavelig talt da Mr Richard ble bedt om å illustrere dagens situasjon på firekjerner-markedet.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
post-62957-1174487433_thumb.jpg
Lenke til kommentar

Er det noen hastighetsforskjeller på L1, L2 og L3 cache'n på en slik kjerne? Det er vel få materialmessige hensyn å ta for like hurtig L3 som L1. Hastighetsforskjell var vanlig før når noe cache lå på hovedkortet husker jeg.

 

Hva betyr duct:

1 : a bodily tube or vessel especially when carrying the secretion of a gland

2 a : a pipe, tube, or channel that conveys a substance b : a pipe or tubular runway for carrying an electric power line, telephone cables, or other conductors

3 : a tube or elongated cavity (as a xylem vessel) in plant tissue

4 : a layer (as in the atmosphere or the ocean) which occurs under usually abnormal conditions and in which radio or sound waves are confined to a restricted path

Uttale kan høres her

 

duct tape:

a wide cloth adhesive tape originally designed for sealing joints in heating or air-conditioning ducts
Uttale kan høres her

 

Likner litt på duck i grunn.

Lenke til kommentar
64 kB L1-cache
AMD har vel hatt det doble lenge?

8203395[/snapback]

Realworldtech: "Despite an erroneous rumor to the contrary at Daily Tech, the L1D and L1I caches remain at 64KB each, according to a senior architect at AMD."

Jeg tror altså det stemmer med 64+64 kiB L2 cache til tross for at enkelte plansjer osv bare nevner den ene av de to L1 cachene. K7, K8 og K10 er trolig ganske like på det punktet.

 

Er det noen hastighetsforskjeller på L1, L2 og L3 cache'n på en slik kjerne? Det er vel få materialmessige hensyn å ta for like hurtig L3 som L1. Hastighetsforskjell var vanlig før når noe cache lå på hovedkortet husker jeg.

8203462[/snapback]

Det er stor hastighetsforskjell ja. Det er hele hensikten. Hvis ikke så kunne de slått sammen alle til en stor cache. Grunnen til at det er hastighetsforskjell er at størrelse og hastighet ikke lar seg kombinere særlig godt. Likevel er det behov for begge deler. Derfor lager de også begge deler: Lynrask og bitteliten L1, middels rask og middels stor L2 og treg og stor L3. Da får man i både pose og sekk.

Lenke til kommentar
Asus L1N64 er vel det eneste annonserte QuadFather kortet? Som skulle komme i januar sammen med FX prossesorene på på socket F(1207). Ser at prossesorene nå har begynt å dukke opp i noen nettbutikker, men har noen sett noen hk som passer?

8203141[/snapback]

Jeg har ikke sett så mye til de hovedkortene jeg heller. Eneste er noen bilder fra Cebit. Sokkelen på disse har vist fått navnet L1.

 

Gliset forsvant bokstavelig talt da Mr Richard ble bedt om å illustrere dagens situasjon på firekjerner-markedet.

8203304[/snapback]

Dette begynner å bli barnslig.. Kan vi ikke heve nivået et par hakk?

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Anders Jensen: Hvis selv limbåndmetoden selger i store kvanta, tenk hvor stort markedet da er for den teknisk elegante metoden ;)

8202805[/snapback]

Kommer jo helt ann på kvaliteten til resten av designet. Hvor mange bryr seg om du har en eller to silisium brikker i en sokkel? Hvor mange er klar over at det er en forskjell i implementasjon og hvor mange forstår egentlig konsekvensene? (Nesten ingen på dette forumet tipper jeg.)

 

På den andre siden hvor mange bryr seg om f.eks du har FB-DIMM eller veldig høyt (alt for høyt) klokket DDR2 minne? Mange!

 

Og hvor mange bryr seg om den faktiske ytelsen til systemet? Forhåpentligvis de fleste. Om multi core designet er elegant eller ikke er stort sett irelevant. Pris/ytelse og maks ytelse er stort sett det folk baserer kjøpene sine på, nest etter ikke-tekniske faktorer som kompetanse, avtaler, hva har vi fra før av osv. Gidder vi vedlikeholde både Intel/AMD og DDR2/FB-DIMM baserte servere? Da må en jo sitte på dobbelt opp med reservedeler og gjerne ha flere drivere og server images å forholde seg til.

 

Med andre ord det er ikke multicore designet som kommer til å være avgjørende, men helheten og da er vel ytelse/kjerne førsteordens faktoren med system integrasjon på andre og multicore design minst helt nede som en tredje ordens faktor.

 

BTW vi får ikke se "riktig implementert" multicore til multi socket maskiner før Tukwila kommer ut i 2008-2009. Den er single chip basert quad core med IMC, p2p inter chip comm., kun seriell on-chip IO (FB-DIMM og CSI) og cache coherency directory. Den har alt en slik løsning skal ha. For single socket maskiner så var Niagara den første skikkelige multicore implementasjonen (kun en chip og IMC) med "alt implementert riktig" (men dette er jo tynne kjerner så det er litt juks :)) og 100 serien opteron den første "riktig" implementerte dual core for single socket maskiner. De to siste har imidlertid kun parallell on-chip IO.

8202862[/snapback]

Det er nok ikke mange som bryr seg hvordan CPUen ser ut under lokket nei, men det kan få konsekvenser for ytelse og en del andre ting de kanskje bryr seg om. Jeg er enig i at det er mange andre ting som er langt viktigere når man skal velge prosessor.

 

Angående minne så er det neppe mange som vurderer høyt klokket DDR2 vs. FBDIMM. For stasjonære entusiastmaskiner står det nok mellom høyt klokket DDR2 og høyt klokket DDR2. For tjenere og arbeidsstasjoner står det nok mellom FBDIMM og ikke veldig høyt klokket ECC REG DDR2 med chipkill. Da ser sammenligningen straks litt jevnere ut enn det du satt opp.

 

Ellers er jeg helt enig i at det ikke er flerkjernedesignet i seg selv man vurderer kjøpet opp mot, men at konsekvensene av designet i form av ytelse, skalering med antall prosessorer, effekt og en rekke andre faktorer som er avgjørende. Siden det fortsatt er mye usikkerhet rundt hvordan barcelona kommer til å yte i ulike situasjoner (blant annet som konsekvens av flerkjernedesignet) så blir det spennende å se tester som forhåpentligvis dukker opp fremover mot sommeren og i sommer.

Lenke til kommentar
Dette begynner å bli barnslig.. Kan vi ikke heve nivået et par hakk?

8203703[/snapback]

Ja selvfølgelig må vi ha høyt nivå på kommentarer til en artikkel som siterer "gakk-gakk-teip"-uttalelser :roll: Det er ingenting nytt i artikkelen, hverken mhp ytelse, arkitektur eller levering, på tide med noen benchmarks hvis man vil ta diskusjonen videre.

 

Tiduz: Det var ikke meningen å hakke på kommentaren din, jeg forsøkte å bygge på den. Det var faktisk et poeng bak bildet, nemlig at AMD ikke har en særlig "teknisk elegant" løsning på markedet i dag.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe vits å lage så stort nummer av en skrivefeil.

 

Dessuten kommer artikkelen med en oppdatering om saken med litt nytt:

- En uttalselse

- Link og bilde av et hovedkort

- Noen flotte høyoppløselige bilder som jeg ikke har sett før

 

Ytelsetester får du neppe se før i juni likevel. (om det ikke kommer noen lekkasjer)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...