Gå til innhold

Test av MoccaMaster Clubline kaffetrakter


Anbefalte innlegg

Kaffemaskin er en undervurdert piece of hardware. For mange er kaffemaskinen den første apparatet man slår på om morgenen. Kaffe er drivstoff for kroppen. Glem frokost, glem barbering, glem klær: kaffe er noe som man definitvt må få med seg om morgenen!

 

Kjære nerder, geeker, studenter, unger, arbeidsfolk og fleinschmeckere: denne testen er dedikert til dere.

MoccaMaster Clubline KBC-741 Kaffetrakter

post-64633-1174472645_thumb.jpg

 

Moccamaster KBC-741 er en håndbygget og individuelt testet kaffetrakter. Trakteren tilfredstiller alle kravene til en kaffetrakter fra Norsk Kaffeinformasjon med tanke på tid og temperatur for å sikre deg best mulig smak og aroma på din kaffe. Maskinen er også blant markedets sikreste. Trakteren er utstyrt med aluminiumskabinett og flottørelement som kutter strømmen til trakteelementet ved ferdig trakting. Dette forhindrer at maskinen går varm. KBC-741 har 2 trinns bryter for varmeplaten. Dette forhindrer fordampning ved oppbevaring av mindre kaffemengder. Vannsprederen fordeler vannet slik at all aroma blir utnyttet. Filterholderen er utstyrt med "drypp-stopp" funksjon, som gjør at kannen kan fjernes mens filterholderen står på plass. Mange avtagbare deler gjør den enkel å rengjøre. Maskinen har 5 års garanti, men vil gi deg kaffeglede i mange flere år.

Teknisk informasjon:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Type: KBC-741sølv

Total effekt : 1600 watt

Reg.plateelement: Ja

Vannbeholder: 1,25 ltr.

Brakett til filterholder: Ja

Dryppfri filterholder: Ja

Godkj. av kaffetilb.sent.: Ja

Termostat: Ja

Temperatursikring: Ja

Kobler ut trakteelement etter trakting: Ja

Microbryter som forhindrer trakting u/kolbe: Nei

Varsellampe for avkalking: Ja

Garanti: 5 år

Mål hxbxl: 35,5x16,5x32 cm

VNR: 7110

EAN: 8712072590571

KRT: 1

 

Øvrige bilder:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

post-64633-1174472623_thumb.jpg

post-64633-1174472638_thumb.jpg

post-64633-1174472652_thumb.jpg

 

Produsent: Technivorm

Gjenomsnittelig pris: 1300,-

Jeg betalte: 1150,-

Kjøpt hos: Siba

Eid i: 2 år (MoccaMaster generelt i 23år)

Min ekspertise: Er bare en kaffeelsker

 

Kvalitet på traktingen:

Kaffen jeg brukte i testen var Evergood Dark Roast. For å få best resultat, renset jeg trakteren først med ClearDrop. Kaffen traktet raskt og hadde perfekt temperatur. Er vanskelig å utsette noe på kvaliteten på ttaktingen

9 / 10

 

Brukervennlighet:

Særdeles enkel brukervennlighet. To knapper på maskinen og en drypphindrende "slider" på filterholder. Den ene knappen starter traktingen med varmeplaten på minimum varme mens den andre knappen setter varmeplaten på maks. Kaffen holdes varm mellom 80c - 85c med begge knappene aktivt. Enklere enn det kan det ikke bli. Dryppstopperen derimot kan være litt tricky. Det er en "slider" med tre stopp. Den miderste gjør at vannet blir lengere i filterholderen og trekker mer aroma og gjør kaffen sterkere. Øverste stopp hindrer drypping på varmeplaten dersom det er mer veske i filterholderen. Setter ofte den på dryppstopp etter endt trakting men har også glemt å åpne slusene igjen. Jeg setter ofte kaffen på og dusjer. Har hendt at det har ligget kaffe over hele benken ettersom jeg glemmer å slide knappen ned. Det burde kanskje ha vært en mekaniske som stoppet dette?

8/10

 

Pris vs. verdi:

Dette er en dyr kaffetrakter i forhold til andre men kvaliteten på kaffen trekker helt klart verdien helt på topp. Forrige MoccaMaster familien hadde, ble kjøpt på 70-tallet og ble byttet ut for to år siden så dette er en investering.

10/10

 

Estetikk:

Utrolig klassisk og pen design. Jeg elsker den rett og slett. Veldig få maskiner har klart å beholde samme design over tiår, spesielt med alle de teknologiske trakterne som har kommet på markedet, tom. traktere med Porschedesign. Virkelig strålende design! "If it ain't broken, don't fix it". Dette orddtaket passer fint til design også.

9/10

 

Oppsummering

SKal du ha en ny kaffetrakter så kjøp en MoccaMaster eller trakter fra TechniVorm generelt. Produsenten kan kaffe og det kjennes på smaken. I dag er egentlig ikke 1300,- så veldig mye, bare en dags arbeid. Når en kaffemaskin varer i 30år, så er det ikke egentlig noe å lure på. Anbefales på det sterkeste!

 

Øvrige lenker:

Produktet i Prisguiden

Trakteren på importørens side

Ikke benekt det =)

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo takk! Dette underforumet florerer med gadgets og duppeditter så denne var ein liten avbrekk! Tror ikke mange verdsetter kaffemaskinen på lik linje med resten av HW'en..

 

Har ikke sett reservedeler til MoccaMaster før. Selges dette hos importør? Mistet en gang kaffeskjeen (desverre ikke god nok til å vurdere selv kaffemengde i filter) men fikk muttern til å kjøpe en MoccaMaster til hytta og jeg knabba skjeen :!:

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar

God test...

 

Kan bare si at jeg har ved noen annledninger kokt kaffe, med dryppstoppen på!!.

Sen kveld med Irish coffe??

 

Den mekanismen har jeg nå demontert.

 

Ellers har jeg vore på Drita Full Før Drøbakk Sund, mens trakteren sto på, hjemme.

Takk for at jeg IKKE kjøpte plastic fantastic som hadde sikkert smelta, og fyra opp hele huset!

Lenke til kommentar
Har ikke sett reservedeler til MoccaMaster før. Selges dette hos importør? Mistet en gang kaffeskjeen (desverre ikke god nok til å vurdere selv kaffemengde i filter) men fikk muttern til å kjøpe en MoccaMaster til hytta og jeg knabba skjeen :!:

8238805[/snapback]

Jeg kjøpte delene på OBS! på Lagunen i Bergen. De lå på en hylle i elektroavdelingen. Det er med andre ord ikke vanskelig å få tak i deler. De fleste elektrovarehus burde ha de mest vanlige delene på lager til enhver tid.

 

Jeg tror jeg betalte i underkant av 200 for filterholderen og lokk til den. En ny glasskolbe koster ca 200...

 

Når det gjelder kaffeskje, så kan du få tak i slike gratis i de fleste matbutikker. Da har de gjerne påtrykt reklame fra et kaffehus...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Dette er vel kanskje tråden for å legge inn dette skrytebildet? :)

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
dsc00314fc5.jpg

 

Noe jeg har ønska meg i lang tid, men har vel igrunn stadig tenkt at SÅ mye penger er galskap og bruke på en kaffetrakter.

 

Etter noen ukers bruk kan jeg med stor sikkerhet si at jeg ikke angrer. Kaffen blir varm, god og havner rett på termokanne.

 

Når det gjelder nevnte termokanne, er denne frem til du blir vant med den, litt uggen og helle fra. Fant imidlertid en teknikk allerede etter første kanne. Holder godt på varmen gjør den og faktisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...