Gå til innhold

Norman i hardt vær


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har vært borti endel antivirus og har vel egentlig aldri vært fornøyd med Norman.

Har sett at de ikke har vært helt råtne på tester, men det stemmer ikke med mitt eget intrykk av de. Skal ikke påstå at testene er kjøpt og betalt, men er vel like mye prossedyren for testing som bør gjøres noe med.

Er heller ikke fornøyd med Norton, Så her i huset sitter jeg med Trend og holder meg unna lugubre sider, og hittil har det gått bra.

Lenke til kommentar

Iflg Norman sine websider så var de klar over viruset og hadde laget en oppdatering den 03.02. Så blir DnBNOR angrepet av det samme viruset (02.03)og dagen etter foreligger det en internettoppdatering på 8mb i Norman.

Det sier vel det meste eller ?

 

Men sånn er det jo, klart at også Norman feiler på noen områder. Jeg syns Norman er ett meget bra produkt selv om de kanskje nå er litt svekket.

Det positive her er vel at Norman kanskje vil være litt ekstra aktpågivende i en periode nå.

Lenke til kommentar

Jeg har alltid hatt et litt frynsete inntrykk av Norman. Helt hvorfor vet jeg ikke. Kanskje fordi det var norsk utviklet? Husker på 90-tallet da vi hadde Norman installert på skolen.. kanskje der frustrasjonen kommer fra.

 

Det kan ikke være tvil om at dette har skadet Normans rykte, men det begrenser seg nok til Norge\Norden. Vet ikke hvor stor andel av markedet de har internasjonalt.

 

Som kunde i DNB har jeg tilgang på gratis Norman. På tross av dette har jeg gått for Avast hjemme. Som administrator i en stor norsk bedrift burde jeg vel være i målgruppen til Norman? Hvor er dere Norman?

 

Ser gjerne at Norman kommer med en utredning om hva som har skjedd. Hvis ikke blir det aldri Norman hos meg, og jeg regner med at jeg er representativ for mange IT hoder. Jeg hadde en dårlig magefølelse før denne episoden, denne har nå blitt bekreftet. :no:

Endret av Steffan
Lenke til kommentar

Norman viser jo nok en gang at dem ikke duger. Brukte Norman en god stund siden jeg hadde tilgang til programmet gratis gjennom nett lev. Men oppdaget til stadighet at jeg fikk sløvere pc. Da jeg installerte AVG opdaget jeg masse virus som Norman ikke hadde klart å finne. Norman ble oppdatert til stadighet, men det hjalp jo ikke. Men det værste var at programmet fant virus som ikke var virus..

Lenke til kommentar

Sitter selv med Avast! (gratis for hjemmebrukere) og jeg syns det virker flott...selvsagt vet jeg ikke 100% om jeg er virus-fri, men den sier ihvertfall fra hver gangn jeg prøver å gå på farlige sider osv (IKKE GÅ HER! FALI!). Den oppdager før den laster siden og gir meg mulighet til å ikke laste den allikevel.

 

Hadde Norman på en PC her før...helt utrolig dårlig produkt. Etter jeg fikk fjernet det, så gikk alt på maskinen dobbelt så fort...I tillegg fikk jeg lov til å bruke SVN serveren på maskinen til og med. (Ja...hadde lagt SVN til unntakslisten).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ
Som administrator i en stor norsk bedrift burde jeg vel være i målgruppen til Norman? Hvor er dere Norman?

8193686[/snapback]

Jeg synes de ringer rundt i hytt og gevær jeg, fikk to telefonsamtaler fra to forskjellige folk derfra i løpet av tre dager for en stund tilbake. Vi bruker dog Symantec her på jobben, og er strålende fornøyd med det.

 

Jeg har litt samme inntrykk som fler her fra det strålende 90-tall, hvor Norman skapte fler problemer enn de klarte å løse.

Lenke til kommentar

Litt pussig egentlig - for det virker som om de som liker Trend forakter Symantec/Norton - og alltid er det samme grunn - "Symantec tar så mye ressurser".

 

Min erfaring er at Trend faktisk bruker lite ressurser, men så tar det heller ingen infeksjoner. Dersom jeg skal velge blir det Symantec :)

 

*Tronaldo*

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ
Litt pussig egentlig - for det virker som om de som liker Trend forakter Symantec/Norton - og alltid er det samme grunn - "Symantec tar så mye ressurser".

8193942[/snapback]

Norton Antivirus spiser bra med ressurser. Symantec Antivirus er langt styggere å se på, men krever langt mindre av maskinen, og det har jo ikke så mye innebygd bullshit som Norton i senere tid har fått.
Lenke til kommentar
Litt pussig egentlig - for det virker som om de som liker Trend forakter Symantec/Norton - og alltid er det samme grunn - "Symantec tar så mye ressurser".

Selv har jeg prøvd både Norman og Norton hjemme, problemet mitt med løsningene er ikke først og fremst at de spiser ressurser(selv om det også er ett problem), men at pakkene er så omfattende og "overstyrende". Jeg vil helst ha sikkerhetsprogrammer som gir OK beskyttelse med minst mulig støy, jeg trenger ikke å bli minnet på eksistensen hver gang jeg starter maskinen, går inn på en nettside eller liknende.

 

Edit: jeg tror nok både Norman og Norton gir god beskyttelse, dvs jeg tviler ikke på kvaliteten på den biten. Dog tviler jeg på at noe antivirus software gir 100% beskyttelse(det skal mye til), dvs det vil alltid være en fordel med oppmerksomme/oppegående brukere. Selv bruker jeg Avast!, jeg vet det har sine mangler, men det holder seg i bakgrunnen og tar nok det verste...

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Ser gjerne at Norman kommer med en utredning om hva som har skjedd. Hvis ikke blir det aldri Norman hos meg, og jeg regner med at jeg er representativ for mange IT hoder. Jeg hadde en dårlig magefølelse før denne episoden, denne har nå blitt bekreftet.  :no:

8193686[/snapback]

Så enkelt er det vel ikke at de bare kan utrede ting helt fritt. Norman har et ansvar med å ta vare på kunden DnB Nor. De kan ikke fritt fortelle hva slags svakhet DnB Nor hadde i sitt datanettverk. Det blir feil på etisk grunnlag. I tillegg til at de kan risikere rettslige skritt som en følge av sånn.

 

Det er i såfall DnB Nor som kan uttale seg om slikt dersom de synes det er greit. Nå kan vi vel bare gjette oss til hva årsaken bak var, eller høre på eventuelle lekkasjer fra selskapet.

Lenke til kommentar

En ting er sikkert, og det er at en må ha et antivirusprodukt.

 

Det er ikke alltid det er den største aktøren og den med best renommé som er det beste valget. Tenk bare på hvor mange flere som vil lete etter svakheter ved produktet, og da tenker jeg på de som har ondsinnede hensikter.

 

Symantec er store, men mitt inntrykk er at de da gjerne kan komme til å legge seg til å hvile litt på suksessen. I tillegg kan jo et oppkjøp nå og da av en konkurrent bli en konsekvens.

 

Heldigvis samarbeider selskapene med utveksling av informasjon slik at de alle kan ha ett effektivt virusdefinisjonsbibliotek.

 

Flere og flere av aktørene tar etter de største. Det synes jeg er spesiellt synlig når det gjelder brukergrensesnittet. Det ser jo pent ut gjerne, men det er ikke nødvendigvis den typen brukervennlighet folk flest har mest nytte av.

 

kindings har ett bra poeng i så måte:

Jeg vil helst ha sikkerhetsprogrammer som gir OK beskyttelse med minst mulig støy, jeg trenger ikke å bli minnet på eksistensen hver gang jeg starter maskinen, går inn på en nettside eller liknende.

 

Trend Micro's antiviruspakke blir også nevnt i denne tråden. Jeg må si meg enig i at skanneren er rask, og at de virkelig forsøker å holde virusene i sjakk. Jeg har opplevd at Trend Micro sa i fra om en ondsinnet webside, der hvor Norton ikke klarte det (for noen år tilbake).

 

Den aller siste versjonen har jeg såvidt kikket på. For å se hvordan det har utviklet seg slo jeg på alle "bjeller og fløyter". Det har kommet seg med fokuset på hva som kan være svakheter i systemet, men dessverre kommer Trend Micro til kort med brukervennligheten oppi dette. Det blir omtrent ubrukelig om en kjører med alle sensorene slått på.

 

For meg blir måten Trend Micro har løst ting på per dags dato en nokså plagsom opplevelse. Nå slo jo jeg på alt av sensorer, også noen som ikke var på i utgangspunktet. For en vanlig bruker med litt mindre erfaring med PC, så blir brukeropplevelsen med samme innstillinger nesten helt ubrukelig.

 

Brukervennlighet er en vanskelig balansegang for alle som lager disse produktene.

 

I dag benytter jeg et stilrent og et nokså enkelt gratisprodukt fra en tysk antivirus aktør. Så supplerer jeg heller med noen andre produkter som samarbeider bra på systemet (brannmur, anti-spyware og slikt).

 

Selvfølgelig er det fristende å velge en alt-i-ett løsning fra f.eks. Trend Micro, men det blir for mye "støy" å bruke det.

Endret av G
Lenke til kommentar

ikke for å fornærme noen her, men det er faktisk en forskjell på hva man bruker hjemme i snikkerboden, og hva som er Enterprise produktene til de forskjellige antivirus leverandører...

Det burde kanskje ikke være det. En "bruker" i ett firma, er sjeldent mer kompetent til å behandle pc'en sin på en sikker måte, enn en privat person er det, (ofte er det jo samme folka også), men, i det private, så surfer man kanskje litt mer risikofyllte sider enn man gjør på jobb., og henger på litt mer risikofyllte fora og slike ting..

 

Point is.. Norman var faktisk bemerkelsesverdig dårlig helt fram til de slapp versjon 5 .. Etter den tid har det blitt mye bedre. Men fremdeles er min "feeling" at de har ett stykke igjen før de kommer opp til "store gutta" ... Symantec er vel fremdeles kongen på haugen, men det betyr ikke at det er det beste produktet. Og jeg vet om flere middels store firma (i norsk målestokk), som har kastet ut både Symantec og Norman, og erstattet de med Trend.

 

Problemet for ett firma å bytte ut f.eks Symantec, med Trend er at upgrade lisenser til Symantec koster en brøkdel av prisen av det en Trend crossover lisens koster. og skal du ha 250 lisenser... så spiller faktisk 200,- pr lisens en stor rolle.

 

En fundamental feil som både Symantec og Norman har gjort, har sier jeg fordi de holder på å rette på det nå afaik, er at de ikke behandler "threats" likt.. Norman sier at spyware, det er ikke virus, så det gidder vi ikke lete etter, men det de ikke tenker på, er at spyware, kan inneholde trojanere, som kjører igang ditt, som starter datt og henter dutt som tilslutt peiser hele pc'en full av virus..

 

Tilslutt, til Norman sitt forsvar, så er det ikke 100% sikkert at skylden ligger ene og alene hos dem. Har vært ute for ett virus angrep, der var det faktisk fullpakke symantec enterprise solution, i en bedrift med ca 200 pc'er., ett segment i nettverket på ca 30 maskiner var uteglemt fra de automatiske patcherutinene, og ble stående igjen på 2000 sp1., så kom der ett virus inn på 1 av de maskinene via en webside, og vips,. så ble hele nettverket infisert fra innsiden av en trojaner med mass broadcasting funksjonalitet som symantec på den tiden ikke regnet som ett virus, så alle maskinene ble infisert fra innsiden i ett vanvittig tempo., ormen/trojanen utviklet seg., hentet ned flere varianter, og andre typer, og jammet hele nettverket i senk, og det var 100mbit cisco switched nettverk som gikk ned. Tok 4 dager før de var 100% clean. 2 dager med mesteparten av arbeidstokken ute av drift. Estimerte tap var over 2 million kroner..

 

Kan seff skylde en god del på symantec som ikke gadd protecte mot trojanere., men hva med han slurven av en it-mann som ikke hadde patchet 30 maskiner på 1.5 år da ? (sier ikke at dette er tilfellet i DNB) :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...