Gå til innhold

Blogger kan være farlige


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan kan du bli infisert av en trojaner bare ved å besøke en webside (blogg)? Jeg antar at sidene lurer den besøkende til å laste ned noe, men det er litt rart at dette ikke nevnes i artikkelen. Om det er selve websidene som inneholder "ondsinnet kode" så bør man kraftig vurdere å bytte nettleser, etter min mening.

Lenke til kommentar

Det skal vel ikke så mye til å infisere noen med gjennom en webside. Det er jo flust av ting som ActiveX, Java/Javascript, VisualBasic Script med flere som kan lages som "ondsinnet" kode.

 

En god del antivirus programvare har ganske grei beskyttelse for kjent kode. Ukjent kode er kanskje ett problem?

 

Før en eventuellt besøker en webside kan det jo være greit å sjekke den gjennom denne analysetjenesten først, dersom du er i tvil:

 

http://www.siteadvisor.com/analysis/

Endret av G
Lenke til kommentar
Og det er derfor man holder seg unna IE og bruker nettlesere som Fx/Safari/Opera e.l

8188715[/snapback]

Du er ikke sikker med noen som helst nettlesere. Det finnes sikkerhetshull i det meste av programvare nå og da. Det beste er å bearbeide sitt eget bruksmønster slik at en unngår å treffe på skumle websider.

 

Det kan hende at enkelte nettlesere er litt bedre laget, slik at brukeren selv kan få en viss kontroll med noen typer kodeinnhold. Cookie-, popup-, popunder-kontroll for å nevne noe. Noen ganger blir du tvungen til enten å kjøre med eller uten f.eks. støtte for javascript for å nevne ett dilemma.

 

Alle nettleserne kan bli bedre på gjøre innholdskontrollen både bedre og samtidig mer brukervennlig. Jeg vil si at Internet Explorer lenge har slitt med å gjøre ting på en mer brukervennlig måte. Selv har jeg brukt Firefox lenge fordi Microsoft nettopp var trege med å innføre popup-kontroll med mer. Men det går jo litt i riktig retning selv for Microsoft.

Lenke til kommentar
Og det er derfor man holder seg unna IE og bruker nettlesere som Fx/Safari/Opera e.l

8188715[/snapback]

Du er ikke sikker med noen som helst nettlesere. Det finnes sikkerhetshull i det meste av programvare nå og da. Det beste er å bearbeide sitt eget bruksmønster slik at en unngår å treffe på skumle websider.

 

Det kan hende at enkelte nettlesere er litt bedre laget, slik at brukeren selv kan få en viss kontroll med noen typer kodeinnhold. Cookie-, popup-, popunder-kontroll for å nevne noe. Noen ganger blir du tvungen til enten å kjøre med eller uten f.eks. støtte for javascript for å nevne ett dilemma.

 

Alle nettleserne kan bli bedre på gjøre innholdskontrollen både bedre og samtidig mer brukervennlig. Jeg vil si at Internet Explorer lenge har slitt med å gjøre ting på en mer brukervennlig måte. Selv har jeg brukt Firefox lenge fordi Microsoft nettopp var trege med å innføre popup-kontroll med mer. Men det går jo litt i riktig retning selv for Microsoft.

8189379[/snapback]

 

Når man kan bli infisert uten aktiv eksevere kode, så er det et stort sikkerhetsproblem, faktisk massivt i mine øyne. Det undergraver nemlig evnen til å selv kontrollere hva man driver med. Er en blogg på google en "skummel webside"? AV_program kan man ikke stole på til å få fjernet virus, så man er avhengig at slike ting ikke skjer. Alle nettlesere har sikkerhetsfeil, men enkelte har flere/mer alvorlige/mer langvarig enn andre.

 

AtW

Lenke til kommentar

Enig ATWindsor. Håper Mozilla foundation satser ennå mer på innholdskontroll enn hva de har oppnådd per dags dato.

 

Personlig liker jeg Firefox sin tilnærming best av IE, Opera og Firefox. Håper bare det følges opp på dette. Jeg klarer meg ennå fint med 1.5.x versjonene til surfing. Firefox spenner veldig vidt synes jeg når de nå kommer med en ny versjon 3 om ikke så lenge. Håper de fortsetter med å utvikle innholdskontrollen, og at all den andre funksjonaliteten ikke blir en hemsko for prosjektet. Men kanskje de trenger å satse bredt nå, og at vi ikke ser store endringer med innholdskontroll før de har satset slik de gjør nå (sannsynligvis for å få større popularitet).

Endret av G
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...