Gå til innhold

Lager trøbbel for bedriftene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
De Presno mener dette er for å frigi hele nummerserier, noe som kanskje gjør det mer oversiktlig.
Hva er egentlig poenget med å frigjøre nummerserier? Det er vel ingen som bruker det til å skape seg noen oversikt lengre. Folk har jo alle numre de bruker ofte lagret på telefonen eller faksen og alle numre man bruker sjeldent eller bare engangstilfeller taster man inn manuelt. Folk bryr seg vel ikke med hva nummeret starter med.

 

En annen ting er at 8 siffer skal være nok til 100 millioner telefonnummer. Jeg lurer på hvorfor det skulle begynne å bli lite for Norges del. Selv om hver eneste nordmann mellom 0 og 105 år hadde både fasttelefon, faks, mobiltelefon og jobbtelefon så ville vi ikke vært i nærheten av å bruke opp alle numrene.

Lenke til kommentar
De Presno mener dette er for å frigi hele nummerserier, noe som kanskje gjør det mer oversiktlig.
Hva er egentlig poenget med å frigjøre nummerserier? Det er vel ingen som bruker det til å skape seg noen oversikt lengre. Folk har jo alle numre de bruker ofte lagret på telefonen eller faksen og alle numre man bruker sjeldent eller bare engangstilfeller taster man inn manuelt. Folk bryr seg vel ikke med hva nummeret starter med.

 

En annen ting er at 8 siffer skal være nok til 100 millioner telefonnummer. Jeg lurer på hvorfor det skulle begynne å bli lite for Norges del. Selv om hver eneste nordmann mellom 0 og 105 år hadde både fasttelefon, faks, mobiltelefon og jobbtelefon så ville vi ikke vært i nærheten av å bruke opp alle numrene.

8181191[/snapback]

 

En ting er jo at jo at store serier "kastets bort" til korte nummer, femsifrede nummer som begynner på 0 feks, 10 millioner potensielle nummer reduserers til 10 000, ditto med 1-numre som såvidt jeg vet bare brukes til nødnumre? Men det er sikkert mye å hente på fastnumrene, jo mer "systematiserer" numrene etter region osv, jo flere nummer går til spille. Men selv til mobil så er jo hele(?) 4 og 9-serien reservert, skulle jo være nok til 20 millioner nummer, så det er som du sier litt rart.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvilke nummerserier er det egentlig som er åpnet for folket?

0-serien: Nei

1-serien: Nei

2-serien: Ja, Oslodistriktet

3-serien: Ja, Buskerud/Telemark/Sørlandet

4-serien: Ja, mobiltelefon

5-serien: Ja, Vestlandet

6-serien: Ja, fasttelefon Østlandet Øst

7-serien: Ja, nordvestlandet, Trøndelag og Nord-Norge

8-serien: Ja, tjenestenummer

9-serien: Ja, mobilnummer

 

Er litt usikker på hvor langt 2- og 3-serien strekker seg, men det vet sikkert noen andre :)

 

MRN: Oppdatert! :)

Endret av OML
Lenke til kommentar

 

En ting er jo at jo at store serier "kastets bort" til korte nummer, femsifrede nummer som begynner på 0 feks, 10 millioner potensielle nummer reduserers til 10 000, ditto med 1-numre som såvidt jeg vet bare brukes til nødnumre? Men det er sikkert mye å hente på fastnumrene, jo mer "systematiserer" numrene etter region osv, jo flere nummer går til spille. Men selv til mobil så er jo hele(?) 4 og 9-serien reservert, skulle jo være nok til 20 millioner nummer, så det er som du sier litt rart.

 

AtW

8183579[/snapback]

 

 

Vel, verden er nok noe mer komplisert en som så.

Ta foreksempel meg. Jeg har to mobilnummer. Med hvert nummer har jeg en mobilsvar og en mobilfax. I tillegg har jeg trilingsim. Da går det faktisk to nummer til. Det er 8 nummer bare det.

 

På jobb har jeg en betalingsterminal og en alarm som går på GSM. I tillegg har jeg NetCom trådløs bedrift. Trådløs bedrift består av flere ringegrupper, køer, automatiske sentralbord og en drøss med telefonsvarere. Bare på min arbeidsplass med 3 fast ansatte går det med minst 10 nummer.

 

Så du ser, jeg bruker litt mer en bare de to numerne folk kan ringe meg på!

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...