Gå til innhold

Orm plager fortsatt DnB NOR


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Les hele historien før dere kritiserer norman ;)'

Norman var det første antivirusselskapet som kom mot definisjonsfiler mot denne ormen, noe som er veldig bra i utgangspunktet. Problemet var vel at det var noe feil med definisjonsfilene eller noe i den rettning.

Lenke til kommentar

Det var en ganske lei historie for DnB :blink:

 

fra wiak: er vel lurere å ha antivirus fra flere selskaper vis man har over 11 000 maskiner

så vis 1000 blir infisert så er veffal 10 000 ikke infisert

Kanskje en ide, men tyngre å drifte. Sikkerheten med en sånn løsning er det sikkert delte meninger om. Jeg ville ihvertfall valgt blandt de løsningene som kom best ut i test. Hver avdeling burde hatt en spredt flora av antivirus da. Slik at en kunne unngå at en hel avdeling ble lammet.

 

Det viktigste er vel likevel å se på hvordan viruset kom seg til serverparken hos DnB. For å unngå at det gjentar seg. Dersom infeksjonen kom f.eks. via e-post, så bør DnB først og fremst ta for seg policy'en om hvordan en skal håndtere e-post, og gjerne lage noen beskyttelsestiltak i tillegg slik at ondsinnet kode ikke så lett slipper til selv om e-posten åpnes for å leses. Bytt vekk Outlook med noe annet, det er mitt råd dersom den programvaren benyttes.

Lenke til kommentar
Det viktigste er vel likevel å se på hvordan viruset kom seg til serverparken hos DnB. For å unngå at det gjentar seg. Dersom infeksjonen kom f.eks. via e-post, så bør DnB først og fremst ta for seg policy'en om hvordan en skal håndtere e-post, og gjerne lage noen beskyttelsestiltak i tillegg slik at ondsinnet kode ikke så lett slipper til selv om e-posten åpnes for å leses. Bytt vekk Outlook med noe annet, det er mitt råd dersom den programvaren benyttes.

8142849[/snapback]

Er du klar over hva det vil koste å migrere en så stor organisasjon fra Exchange Server og Outlook-klienter til noe annet?

 

Outlook åpner ikke vedlegg og kode i mail uten videre.

Lenke til kommentar

Outlook ja, med sine brokete fortid. Sikkert greit for de som kan Microsoft programmer inn og ut, men personlig ville jeg satset på noe annet.

 

Migrering koster alltid noe arbeidstimer og penger. En kjede er likevel aldri sikrere enn det svakeste leddet. Dersom det er forsvarlig økonomisk så bør de ihvertfall vurdere det.

 

Er DnB forresten infisert av en e-post orm i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

He, he - Skremmende dårlig av både Norman og DnB.

 

Dersom DnB organisjasjonen holder på med Exchange (og Outlook på klient pc'ene) i 2007, slik som det neves her, er det bare fantastisk. Det er ikke rart folk må betale gebyr på alt mulig, må jo koste enormt å drifte noe sånt.

 

Jeg har nå bare 7 pc'er hjemme, men kjører Citrix så jeg får mindre å 'styre' med når de byttes. Men, men - DnB tjener vel nok penger til å unngå slike arbeids besparelser.

 

Nå blir det vel dyrere å bruke nettbanken dems siden de har fått 'uforutsette dataproblemer' :p

Lenke til kommentar
Det viktigste er vel likevel å se på hvordan viruset kom seg til serverparken hos DnB. For å unngå at det gjentar seg. Dersom infeksjonen kom f.eks. via e-post, så bør DnB først og fremst ta for seg policy'en om hvordan en skal håndtere e-post, og gjerne lage noen beskyttelsestiltak i tillegg slik at ondsinnet kode ikke så lett slipper til selv om e-posten åpnes for å leses. Bytt vekk Outlook med noe annet, det er mitt råd dersom den programvaren benyttes.

8142849[/snapback]

Er du klar over hva det vil koste å migrere en så stor organisasjon fra Exchange Server og Outlook-klienter til noe annet?

 

Outlook åpner ikke vedlegg og kode i mail uten videre.

8143072[/snapback]

 

Et godt poeng, men om man antar outlook har skylda (uten å dvele videre på om det er riktig), så er det ikke billig å bli slått ut i over en uke med ujevne mellomrom heller.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er vel en grunn til at Union Bank har valgt Linux...  :-)

8146578[/snapback]

 

Tja, da kan man vel argumentere med at det er grunn til at de 24 andre har valgt Windows? :tease:

 

Men seriøst, folkens, det er mange faktorer som spilte inn på dette. Nettverksstrukturen til DNB er/var veldig åpen, og en mer autoimmun struktur her hadde begrenset skaden til en brøkdel av det den er nå.

 

Det stemmer nok at det var en feil i koden til Norman, og hva skal man si til det? Tja. Vil det å bytte ut antivirusleverandør garantere mot feilkoding? Nei. Tipper 1000 spenn på at du ikke finner én sikkerhetsleverandør som tør garantere null hull i koden.

 

Derfor er det svært lurt det de har gjort nå, nemlig å kjøre to forskjellige antivirusprogrammer på forskjellige nivåer. Two-vendor strategy heter det på nynorsk. Hull VIL - jeg gjentar - VIL oppstå i ethvert sikkerhetsprogram. Med to leverandører her vil den andre sannsynligvis stoppe der den andre feiler.

Lenke til kommentar
Et godt poeng, men om man antar outlook har skylda (uten å dvele videre på om det er riktig), så er det ikke billig å bli slått ut i over en uke med ujevne mellomrom heller.

 

AtW

8145751[/snapback]

 

Det er nok network shares som er syndebukken her.

Viking.GT (hm...fint drinknavn...viking gin tonic) er naturlig nok beskrevet på NOrmans sider :)Klikk her

Endret av angry_norwegian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...