Gå til innhold

TEST: Sapphire Radeon X1650 XT og X1950 Pro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er vel ikke så rart at kortene holdt mer eller mindre samme posisjon i samtlige tester når de andre testkortene (utenom 7600GS) er kort av en helt annen standard. Blir som å teste en gammal celeron og duron mot core 2 og X2. Tegninga vil nok ikke forandre seg så mye utover testen der heller.

 

Hadde vært mer interessant å sett de opp mot 7600XX,79XX seriene

Endret av Revox
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

Vurderte X1950PRO før nytt skjermkort-kjøp, men gikk for et GF8800 isteden, og angrer ikke 1 sekund. Kortet går som ost og støyer svært lite.

 

:D

Endret av Slettet+9018234
Lenke til kommentar

1950 pro er et helt utrolig flott kort til fin pris. ¨begge gjør seg fint til htpc bruk også siden det er såpass med power pr.watt. forbehold om ny kjøling selvfølgelig

 

synest det er heeelt latterlig av ati og anbefale 450W når systemet drar 174W, lukter sammarbeids avtaler med psu produsenter lang vei :yes:

 

 

synest også 3dmark 05 burde vært med, 06 synest jeg blir mye ødelagt av den idiotiske cpu scoren de har lagt inn. varierer jo flere tusen poeng

 

 

men nok negativitet, fin test bra dere holder oss varme på skjermkort fronten i disse vente tider :thumbup:

Lenke til kommentar

teit å sammedligne med hele 4 forskjelige 8800 kort.

hade vel vart på sin plas med 7900 å 7600 forde det er her det ligger flest likheter.

men ja jøss 8800 korta har komet for å ta tronen vell å bra med utvikling.

selv er jeg ikke den store spill galning av en alder på 45 men jeg liker å følle med.

driver fakisk å bygger meg ny pc nå men med 1950 pro grafikkort

duger i lange baner til autocad å ned for sped carbon.

Lenke til kommentar
jeg skulle likt å sett kortene sammenlignet med kort som gf7600gt osv. toppkortene betyr lite for mange, og de er sterkt overrepresentert i denne testen.

8130392[/snapback]

Jeg vil si meg enig i det. De aller fleste kjøper skjermkort i mellomklasse eller billigklasse. Skjermkort i toppklasse er egentlig aktuelt for relativt få sånn sett. Så 1-2 eksemplar av ulike aktuelle grafikkbrikker hadde vært fint.
Lenke til kommentar
Bildekvalitet

2D

De fleste skjermkort av nyere dato har en helt grei kvalitet i 2D. Vi har ikke noe å utsette på kvaliteten når man kjører 2D.

3D

Jeg synes dette er noe enkelt. Det er et voksende marked for tilkobling av data til TV, og da kunne man f.eks. tatt med litt om AVIVO

 

Tilbehør

 

Tilbehørspakkene til Sapphire-kortene er ikke noe spesielt å hoppe i været for. Sammen med Radeon X1650 XT følger det med de sedvanlige driverne, kablene og bruksanvisningene.

Kabler til hva? S-video? Ser ut som komponent. Ble dette prøvd?

 

Tror tiden der man kun kjører enkle tester og klokker fletta av produktene er forbi snart.

 

Har ikke lest testen nøye (da den var lite informativ for mitt vedkommende), men testen virker ellers grei.

Lenke til kommentar

har selv 1950X PRO. Sliter stort med å få dette til å i det hele tatt virke på Vista Ultimate. Mister hele signalet til skjermen så snart driverne laster inn etter instalering og reboot. Blir nødt til å starte pcen i safe mode, og avinstallere driverne igjen for i det hele tatt å kunne ha noen fungerende skjerm.

 

Er det noen andre som har problemer med dette kortet på Vista?

Lenke til kommentar

Kjøpte nylig en x1950pro, og selv om jeg ikke er direkte skuffet over ytelsen, hadde jeg kanskje forventet at den kunne kjøre dagens spill i 1280 med det meste av eyecandy på... Kanskje det er jeg som har blitt mer fps-kresen, men tror kanskje overgangen til LCD har satt høyere krav til skjermkort, ettersom jeg "må" ha på vertical sync. Og er det bare meg, eller ser lav fps glattere ut på en crt skjerm??

 

Jeg kjøpte 512MB versjonen, og ser at jeg får ca 700 mer i 3DMark pga det. Grunnen til at jeg valgte å bruke 500kr ekstra på mer minne, er at jeg hadde fått for meg at fps ble jevnere, altså mindre plutselige fall i fps. Ellers noen som har noen tips for å tyne mest mulig ut av dette kortet?

 

Har en X2 4200+ prosessor. Noen som vet om denne prosessoren kraftig nok til å drive en x1950pro til det ytterste?

 

-Visjoner-

Lenke til kommentar
Kjøpte nylig en x1950pro, og selv om jeg ikke er direkte skuffet over ytelsen, hadde jeg kanskje forventet at den kunne kjøre dagens spill i 1280 med det meste av eyecandy på... Kanskje det er jeg som har blitt mer fps-kresen, men tror kanskje overgangen til LCD har satt høyere krav til skjermkort, ettersom jeg "må" ha på vertical sync. Og er det bare meg, eller ser lav fps glattere ut på en crt skjerm??

 

Jeg kjøpte 512MB versjonen, og ser at jeg får ca 700 mer i 3DMark pga det. Grunnen til at jeg valgte å bruke 500kr ekstra på mer minne, er at jeg hadde fått for meg at fps ble jevnere, altså mindre plutselige fall i fps. Ellers noen som har noen tips for å tyne mest mulig ut av dette kortet?

 

Har en X2 4200+ prosessor. Noen som vet om denne prosessoren kraftig nok til å drive en x1950pro til det ytterste?

 

-Visjoner-

8133869[/snapback]

Ja, det er mer enn nok.

 

Men hva er det HW.no bruke rtil å teste BF2?

Jeg har prøvd å benche BF2, og sitter da med 100FPS som maks.....

Noe som gjør at selv 1024x768 ender opp på et gjennomsnitt på 90FPS.

(det samme gjør 2048x1536 hos meg) :whistle:

 

Så om dere kunne fortalt meg hemmeligheten, så ville jeg blitt veldig glad. :):p

Lenke til kommentar

har selv 1950X PRO. Sliter stort med å få dette til å i det hele tatt virke på Vista Ultimate. Mister hele signalet til skjermen så snart driverne laster inn etter instalering og reboot. Blir nødt til å starte pcen i safe mode, og avinstallere driverne igjen for i det hele tatt å kunne ha noen fungerende skjerm.

 

Er det noen andre som har problemer med dette kortet på Vista?

 

 

Hei... jeg har samme problem..kjører selv vista ultimate, og det skjer akkurat det samme hos meg.. jeg trodde kanskje det var strømforsyningen min.. en q-tec 450W, skikkelig kjipt merke.. men visst du har en strømforsyning som er over 450W du også og har samme prob så kanskje det ikke er psu'en allikevel...?

 

*jeg får også blåskjerm, grunnet feil i en ati driverfil..eller isåfall det som står.

Endret av JanErik82
Lenke til kommentar

Sakset fra en anne post jeg hadde:

 

Mirakler skjer fra tid til annen. Fikk min LCD til å virke for noen dager siden

 

Problemet var at jeg ikke fikk signal på skjermen etter Windows XP boot logo.

Svart skjerm rett og slett. Nå har jeg funnet løsningen og den var rett og slett for dum (eller jeg er fullstendig idiot. En av delene)

 

Løsningen var som følger og dersom følgende passer for deg kan dette være løsningen:

 

 

 

1. Du har LCD-skjerm og x1950 pro agp?

2. Du bruker vga-dmi adapter?

3. Du kan se Windows boot helt til du skal inn i desktop, men så kobler skjermen av?

 

Hvis dette stemmer for deg, bør du gjøre følgende:

 

Sjekk VGA-kabelen din. Noen LCD-skjermer kommer med VGA-kabler som er litt forskjellig fra VGA-kabler til f.eks en CRT-skjerm.

 

 

Den kabelen som ikke virker ser slik ut:

 

*=pin o=no pin

 

pin 1 * * * o * pin 5

pin 6 * * * * * pin 10

pin 11 * * * * o pin 15

 

 

 

 

 

Kabelen som virker kommer fra en CRT og ser slik ut:

 

*=pin o=no pin

 

pin 1 * * * * * pin 5

pin 6 * * * o * pin 10

Pin 11 * o * * o pin 15

 

 

Håper dette vil være til hjelp for noen. Har selv brukt noen timer på å finne ut av dette, men har ganske enkelt ikke lett på de riktige stedene. Trodde det var driverfeil.

 

MVH

Brazir

Endret av brazir
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...