Gå til innhold

Tyrkia sperrer YouTube


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Og de som forsøker og tilpasse seg for å bli medlem i EU.... 80 millioner muslimer som har dette som sitt store mål. Hmm, kanskje videoen illustrerer hvor langt unna de er(?).

 

Noen som kan poste link til videoen da?

8106522[/snapback]

 

Jeg skjønner ikke denne greia mellom Grekerne og Tyrkerne. Er enda mer uforståelig enn Israel/Palestina konflikten. Er så lei alt sammen, de klarer jo ALDRI å bli enige, fordi deres fremste prinsipp er å IKKE være enige med de som tenker anderledes. Er det rart det er krig i verden....

Lenke til kommentar

Bare føyer seg inn i rekken av årsaker til at EU bør holde Tyrkia på god avstand, hvertfall enda en stund. Jeg vil vel si at Tyrkia trenger minst 30 år(dvs ett generasjonsskifte og to) til med utvikling før de er klare for EU, da tenker jeg ikke bare på teknologi etc, men mest på holdning.

Lenke til kommentar
Dei har for mykje land i Tyrkia og for lite i Israel, 1+1 = 2.

 

Å sperre YouTube er tåpelig, minnar litt om Kina og diktatur.

8106927[/snapback]

Problemet med Tyrkia er at det skal være ett demokrati og ønsker å bli likestilt med vestlige land. Det har jeg ingen problemer med, problemet er at de ikke klarer å etterleve egne "ambisjoner" og årsaken er at det rett og slett ikke er ett vestlig land, en annen kultur og religion. Jeg tror enten Tyrkia må akseptere dette eller så må de bruke de neste generasjonene på å endre på det, jeg tror kanskje det er enklere å akseptere det. Jeg mistenker at det hovedsaklig er religionen som holder dem igjen, det tok Europa flere hundre år å komme utav middelalderen og innse at religion nødvendigvis ikke er alt. Min enkle oppfatning er at vi hadde levd i en mye enklere verden dersom alle hadde akseptert at gud ikke fantes og at vi ikke trenger religion.

Lenke til kommentar
Dei har for mykje land i Tyrkia og for lite i Israel, 1+1 = 2.

 

Å sperre YouTube er tåpelig, minnar litt om Kina og diktatur.

8106927[/snapback]

Problemet med Tyrkia er at det skal være ett demokrati og ønsker å bli likestilt med vestlige land. Det har jeg ingen problemer med, problemet er at de ikke klarer å etterleve egne "ambisjoner" og årsaken er at det rett og slett ikke er ett vestlig land, en annen kultur og religion. Jeg tror enten Tyrkia må akseptere dette eller så må de bruke de neste generasjonene på å endre på det, jeg tror kanskje det er enklere å akseptere det. Jeg mistenker at det hovedsaklig er religionen som holder dem igjen, det tok Europa flere hundre år å komme utav middelalderen og innse at religion nødvendigvis ikke er alt. Min enkle oppfatning er at vi hadde levd i en mye enklere verden dersom alle hadde akseptert at gud ikke fantes og at vi ikke trenger religion.

8107128[/snapback]

 

 

jeg tror ikke jeg kan få satt noe bedre ord på det selv, hvis det er noe som skal legges til er det hvor brutale de er mot kurdere

Lenke til kommentar

Folk er inne på helt feil tema her. Det som skal diskuteres er hvorvidt sperringen av YouTube er riktig gjort, så her blir det rett og slett barnslig å komme med ytringer som

 

Dei har for mykje land i Tyrkia og for lite i Israel, 1+1 = 2.

 

 

 

 

Nå over til OT;

Det var i utgangspunktet galt gjort av tykiske myndigheter å sperre for YouTube, men saken er mer komplisert enn som så.

Tatt fra tyrkiske nyheter er saken slik: En greker laster opp denne videoen, den blir snappet opp av tusenvis tyrkere som føler seg krenket på vegne av deres lands avdøde grunnlegger. Etter ønske fra tyrkiske myndigheter og privatpersoner har YouTube ikke fjernet videoen. Dette har ført til stor sinne blant folket, og vakthavende strafferett i Istanbul har bedt landets største ISP om å blokkere siden.

 

Det er kanskje ikke riktig gjort av tyrkiske myndigheter å blokkere YouTube, men det er heller ikke riktig gjort av YouTube å tillate slike videoer, men dessverre skjer det likevel.

 

Jeg avslutter med noe en tyrkisk forumbruker har skrevet på hurriyet.com: Når ble provokasjon en del av ytringsfriheten?

 

Drøyt utsagn mot retningslinje #1 fjernet av moderator

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Jeg avslutter med noe en tyrkisk forumbruker har skrevet på hurriyet.com: Når ble provokasjon en del av ytringsfriheten?

8107672[/snapback]

 

Jeg ble utrolig provosert av den tyrkiske forumbrukerens ytring og forlanger herved at hurriyet.com blokkeres av alle norske ISPer.

Lenke til kommentar
Hvis Tyrkia er et av de mer vestlig landene der, orker jeg ikke tenke på hvordan de andre er.

 

- Alvorlig talt, å sperre hele nettstedet på grunn av en snutt provoserende film...Går det ann å bli mer hårsår? :thumbdown:

8108018[/snapback]

Du må huske på at nasjonalfølelsen kun er en liten del av de vestlige verdiene. I Tyrkia står nasjonalfølelsen svært høyt, noe som gjør at tyrkere generelt er mer hårsåre for provokasjoner. Denne nasjonalfølelsen fører også til at vi ser mer ekstrem nasjonalisme i Tyrkia enn i mange andre land. En høy nasjonalfølelse vil imidlertid ikke si at landet ikke kan være vestlig eller modernisert.

Lenke til kommentar
Tyrkia består kun av gale menn på scootere i 150km/t, biler som kjører forbi hverandre på høyre side på veiskulderen (!) og helt absurd plagsomme gateselgere.

8108103[/snapback]

...og Norge består kun av gale pakistanske gangstere, samer som kjører reinsdyrslede på Europaveiene og helt absurd plagsomme telefonselgere.

 

Hurra for objektivitet!

Lenke til kommentar
” Og jeg kan også si at det fins ikke et muslimsk land som er mer vestlig enn Tyrkia.”

Det stemmer med det inntrykket jeg også har fått. Det er ikke uten grunn at Tyrkia er i forhandlinger med EU, og ikke andre.

8108143[/snapback]

Vel, det stemmer ikke helt. Selvsagt ville aldri EU åpnet for mulighet til medlemskap hvis Tyrkia ikke var så vestlig som det faktisk er, men du må huske på at det ikke er så altfor mange muslimske land i Europa. Legger ved en illustrasjon fra Wikipedia som viser hvilke land som har muslimsk majoritet.

post-26420-1173370691_thumb.png

Endret av Dahl
Lenke til kommentar
Jeg kan ikke forestille meg en situasjon som hadde fått norske myndigheter til å opptre eller reagere på samme måte, ev. et annet land i EU, uansett hvor provoserende det måtte være. Selvsagt ville man reagere mot det som rammes av straffebud, men da er vi over på noe annet.

 

Det er nettopp det som er problemet. Tyrkia har det i sin grunnlov at man ikke kan gjøre narr av eller på noen måte si noe stygt om Kemal Ataturk. For å si det sånn.

 

en litt krass kommentar kanskje, men jeg vil hevde at det ikke er noen land i verden hvor skolen og oppfostringen av barna er mer lik det som var tilfellet for Hitlers svarte år i historien.

 

For å begrunne det så nevner jeg bare at Ataturk betyr: tyrkernes far.

 

Ja tilslutt kan jeg vel hevde at jeg ikke har noe imot tyrkere, men mye mot den tyrkiske styringen og myndighetene. :mad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...