Gå til innhold

Nikon oppgraderer D40


Anbefalte innlegg

  • 5 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Greit kamera det. Ville heller sett på D40, ettersom D40x ikke tilbyr så mye ekstra utover megapixler (som i de fleste tilfeller ikke trengs).

 

Om jeg først skulle opp i pris, så hadde jeg heller sett på D80...(men det blir kanskje litt i overkant igjen)

 

Se om du finner D40 kit til ca 4000, så kjøper du Nikons 55-200 VR objektiv for ca 2000 i tillegg. Da har du en mye kjekkere pakke enn D40x med 18-50 bare :=)

Lenke til kommentar
Greit kamera det. Ville heller sett på D40, ettersom D40x ikke tilbyr så mye ekstra utover megapixler (som i de fleste tilfeller ikke trengs).

9374130[/snapback]

Ikke helt enig der. Min erfaring med de to ulike bildebrikkene (alle antar som kjent at D40 og D70 deler samme brikke, og at D200 og D40x deler omtrent samme) er at 10Mpix-brikken har betydelig bedre dynamikk enn 6Mpix-brikken. Det er med andre ord noe å hente i réell bildekvalitet mellom D40 og D40x.

 

Konklusjonen etter test i Fotografi var den samme.

Lenke til kommentar

Jeg har merket at det er en del motstand mot D40X her på forumet, og jeg kan forstå deler av argumentasjonen. Prisforskjellen er jo stor, men det er likevel forskjell i bildekvalitet. Hvis man ønsker en Nikon med optimal bildekvalitet, samt D40s kompakte design, så ser jeg ingen grunn til å ikke velge modellen med X-suffiks.

Lenke til kommentar
Jeg har merket at det er en del motstand mot D40X her på forumet, og jeg kan forstå deler av argumentasjonen. Prisforskjellen er jo stor, men det er likevel forskjell i bildekvalitet. Hvis man ønsker en Nikon med optimal bildekvalitet, samt D40s kompakte design, så ser jeg ingen grunn til å ikke velge modellen med X-suffiks.

9376794[/snapback]

Det største argumentet mot D40X er vel som MrLee sier - den er for dyr ; slik at spranget opp til en D80 er mer eller mindre en no-brainer.

 

Tom

Lenke til kommentar

Jeg mente at prisforskjellen mellom D40 og D40X var stor, ikke mellom D40X og D80. Hensikten med den upresise uttalelsen var at for de som finner D40 perfekt for sine hender, har likevel noe å tjene på å gå opp til D40X. Jeg synes prisforskjellen mellom det og D80 er for liten til å forsvares, men den kan forsvares for de som ønsker noe mindre og lettere enn D80. De er en stor kjøpegruppe også, så det er nok markedstrategi for Nikon. De har jo tatt over tronen i Japan med sine D40 modeller. De har garantert stor andel i resten av Asia også, uten av jeg har sett noen tall på det. Virkeligheten er at de fleste kjøpere som ikke er aktive på fotofora ikke engang tenker på det med grep, fordi deres erfaring kommer fra kompakter. I Japan skyldes det også at de har små hender.

 

For oss som liker litt kjøtt på beinet så passer det å synge med Randy Newman i "Short people got no reason to live".

Lenke til kommentar
Jeg mente at prisforskjellen mellom D40 og D40X var stor, ikke mellom D40X og D80. Hensikten med den upresise uttalelsen var at for de som finner D40 perfekt for sine hender, har likevel noe å tjene på å gå opp til D40X. Jeg synes prisforskjellen mellom det og D80 er for liten til å forsvares, men den kan forsvares for de som ønsker noe mindre og lettere enn D80. De er en stor kjøpegruppe også, så det er nok markedstrategi for Nikon. De har jo tatt over tronen i Japan med sine D40 modeller. De har garantert stor andel i resten av Asia også, uten av jeg har sett noen tall på det. Virkeligheten er at de fleste kjøpere som ikke er aktive på fotofora ikke engang tenker på det med grep, fordi deres erfaring kommer fra kompakter. I Japan skyldes det også at de har små hender.

 

For oss som liker litt kjøtt på beinet så passer det å synge med Randy Newman i "Short people got no reason to live".

9379550[/snapback]

 

Hmmm......jeg har leeenge gått og fundert på om jeg skal kjøpe D40 eller D40x. :cry: Men som PMnormal sier,så er det en del motstand mot D40x her på forumet(enda det fikk v. god omtale i Fotog).Ikke bare her men også på Dprew.Så jeg slo det på en måte fra meg,inntil jeg leste denne tråden.Pga cashback,har jeg råd til D40x.Så jeg lurer på om D40x er verdt de 1500kr mer enn D40(hvis jeg har tenkt rett)Ser at Japan F.har X en til 5999,-Vil jeg som amatør se forskjell på bildene på disse to kameraene?

Har det noe å si at D40 ikke har ISO 100?Også var det noe med blits....ett eller annet som er dårligere på Xen...Er det noe som er bedre på D40???

Må jo få bestemt meg snart :hmm:

Lenke til kommentar

For 1500kr mer tror jeg også jeg hadde jeg gått for D40x. Jeg trodde egentlig ikke jeg trengte mer mpix enn D70 da jeg oppgraderte til D200. Oppgraderingen ble gjort på grunnlag av andre ting (enklere tilgang til funksjoner jeg bruker mye, større og bedre søker, batterigrep, værtettning). Men jeg ser fordelen i 10mpix sensoren til Nikon, jeg gjør det.

 

Men nettopp på grunn av søkeren og to rullehjul så hadde jeg villet hatt d80 over d40x.... men det er vel ting du ikke legger merke til etter en stunds bruk med liten søker for så å teste en større søker (gjør degselv en tjeneste å ikke sjekke søkeren i D80 før du kjøper D40(x) ;) ).

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...