Gå til innhold

Kulturo: James Camerons Jesus-dokumentar stoppet


Gjest beritellingsen

Anbefalte innlegg

Gjest beritellingsen

Discovery Channel gir etter for press fra kristne grupper i India, USA og Canada og stopper sendingen av James Camerons dokumentar "The Lost Tomb of Jesus" i India.

Les mer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig synes jeg det er merkelig at man krever "beviste historiske fakta" når store deler av kristendommen ikke bygger på fakta, men tro (som jo ikke følger "logikk"). Dette er, såvidt meg bekjent, bare en av mange slike hendelser der man forsøker å opprettholde kirkens (og da særlig maktinnehaverne i kirkene rundtomkring) status ved å nekte folk et alternativ til historien som presenteres fra kirkens side. Gi folk muligheten til å vurdere slikt selv!

Lenke til kommentar

Dette er rett og slett hinsides all logikk. Talsmannen fra India hevder blant annet at funn gjort nær en historisk hendelse er mer troverdig enn funn gjort 2000 år senere. For det første, for 2000 år siden hadde man ikke samme kunnskaper som idag. Videre kan man ikke regne religiøse skrifter senere skrevet ned i en bok som bevis. Hva en apostel skrev ned for mange herrens år siden er nødvendigvis ikke så troverdig.

Lenke til kommentar

Kor sannsynleg er det at beinrestar frå Jerusalem skal vera frå Jesus? Det blir vel rein gissing. Kor vidt dei har ein god grunn til å stoppa filmen, eller om det berre er konservative subjektive meiningar, kan eg ikkje seia, for eg har ikkje sett filmen.

 

Eg vil berre føya til at det er historisk fakta at Jesus har levd, ikkje berre ein påstand frå dei kristne. Forskarane set heller ikkje spørsmål til dette. Dei seier derimot at det er mykje betre dokumentert at Jesus har levd enn at sjølvsagde historiske personar som Julius Cesar har levd. Det som aldri kan verta godteke av forskarar, er at Jesus stod opp etter martyrdøden. Det er her kjernen i den kristne trua ligg.

Endret av knuto
Lenke til kommentar
Gjest beritellingsen

Det var nettopp det jeg også syntes var så dårlig med uttalelsen fra kirkemyndighetene. Den faller helt på sin egen urimelighet.

 

 

Mvh,

Berit

Lenke til kommentar

Jeg har sett fimen og det virker som de bare går etter fakta og jeg vil tro de ikke får lov til å forsette etter at de ha funne så gode grunner til å tro at det er hans og familiens grav. :innocent:

Se fimen selv.

Viss du har sett davinci koden så finner du noe som henger sammen. :hmm::hmm::roll:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...