Gå til innhold

EU ikke ferdig med Microsoft


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
bra at EU viser litt muskler mot dette tyrann-selskapet

8067393[/snapback]

 

Jeg kunne ikke vært mer enig. Det som er litt fascinerende er at det nok kommer til å hagle meldinger inn i denne dabatten hvor folk (forbrukere?) klager på at EU ødelegger for MS og at MS har sin fulle rett til å legge alle de hindringene i veien for reell konkurranse de måtte ønske.

 

Når EU for en gangs skyld gjør noe fornuftig ved å forsøke å åpne for reell konkurranse, noe forbrukerne tjener på, så er det en gjeng som heier på monopolisten? (Har vondt for å tro at de ikke har en skjult agenda...) Jeg skjønner ikke at det er mulig. Med mindre denne gjengen faktisk er MS-ansatte, da? Det er den eneste reelle grunnen jeg kan se for at noen skulle mene noe annet enn at EU gjør et relativt bra arbeid i denne saken.

 

Jeg velger forøvrig å se på det hele på en litt annen måte: EU gjør ikke nok i denne saken. Det EU BURDE gjøre, er å tvinge MS til å splitte opp selve OS'et og alle tilleggsprogrammene, og tvinge igjennom en lavere pris på selve OS'et. I tillegg så måtte ALLE API mot kjerne o.l. være public og godt dokumenterte. Oppdages det skjulte features burde MS blitt heftig straffeskattet i etterkant. OS'et burde ikke vært noe annet enn det aller nødvendigste, og ting som medie-spiller, antivirus, chatte-klient, kabal, etc. har ingen ting i selve OS'et å gjøre.

 

På den måten ville man fått en reell konkurranse på programvare selv om MS i praksis har et OS-monopol.

 

Det er sørgelig at ikke MS ble splittet opp i to selskap for en del år siden da den saken var oppe i USA. :(

Lenke til kommentar
bra at EU viser litt muskler mot dette tyrann-selskapet

8067393[/snapback]

 

Jeg kunne ikke vært mer enig. Det som er litt fascinerende er at det nok kommer til å hagle meldinger inn i denne dabatten hvor folk (forbrukere?) klager på at EU ødelegger for MS og at MS har sin fulle rett til å legge alle de hindringene i veien for reell konkurranse de måtte ønske.

 

Når EU for en gangs skyld gjør noe fornuftig ved å forsøke å åpne for reell konkurranse, noe forbrukerne tjener på, så er det en gjeng som heier på monopolisten? (Har vondt for å tro at de ikke har en skjult agenda...) Jeg skjønner ikke at det er mulig. Med mindre denne gjengen faktisk er MS-ansatte, da? Det er den eneste reelle grunnen jeg kan se for at noen skulle mene noe annet enn at EU gjør et relativt bra arbeid i denne saken.

 

Jeg velger forøvrig å se på det hele på en litt annen måte: EU gjør ikke nok i denne saken. Det EU BURDE gjøre, er å tvinge MS til å splitte opp selve OS'et og alle tilleggsprogrammene, og tvinge igjennom en lavere pris på selve OS'et. I tillegg så måtte ALLE API mot kjerne o.l. være public og godt dokumenterte. Oppdages det skjulte features burde MS blitt heftig straffeskattet i etterkant. OS'et burde ikke vært noe annet enn det aller nødvendigste, og ting som medie-spiller, antivirus, chatte-klient, kabal, etc. har ingen ting i selve OS'et å gjøre.

 

På den måten ville man fått en reell konkurranse på programvare selv om MS i praksis har et OS-monopol.

 

Det er sørgelig at ikke MS ble splittet opp i to selskap for en del år siden da den saken var oppe i USA. :(

8067736[/snapback]

 

Skal det samme også gjelde for Apple da? OS'et deres kommer jo også med en haug av software ferdig installert...

Lenke til kommentar

Flertallet av dagens pc-brukere er ikke eksperter heller, de vil ha en ferdig pakke og kjøper det de ser tilbyr mest.

Hvis nå windows klarer å tilby en pakke som apellerer til alt som kan krype (mer eller mindre) ja, så har de et godt konsept. :wee:

 

EU kan flekke seg, hvorfor skal Microsoft frigjøre patentert teknologi?

"Du" hadde ikke gjort det selv hvis du var microsoft. :wee:

Lenke til kommentar
Flertallet av dagens pc-brukere er ikke eksperter heller, de vil ha en ferdig pakke og kjøper det de ser tilbyr mest.

Hvis nå windows klarer å tilby en pakke som apellerer til alt som kan krype (mer eller mindre) ja, så har de et godt konsept. :wee:

 

EU kan flekke seg, hvorfor skal Microsoft frigjøre patentert teknologi?

"Du" hadde ikke gjort det selv hvis du var microsoft. :wee:

8067912[/snapback]

Må si meg veldig enig med dette, uansett om MS har monopol så driver faktisk andre selsakper å lager programer som skal bli instalert på deres patenterte og utviklede os, hadde blitt litt dumt om f.eks IKEA begynte å klage på folk som bygger hus fordi husene ikke er tilrettelagt for IKEA produkter... Eller om en bilprodusent ble saksøkt pga. bilene dems ikke var noe bra å(i mangel på et bedre ord)"pimpe"(kom ikke på noe annet, tilgi meg!)

Lenke til kommentar

hele systemet er feil,for det ser ut som at det kunn er rettssaker og høye bøter som er viktig, hva om en heller la dette litt til side og at rettsvesnet satte klare kjøreregler om hva som var tillatt og hva som ikke var tillatt.

Satte klare regler om at dette er ms sitt ferdig med det, dette kan alle bruke osv osv. For det er jo rettigheter det stort sett dreier seg om eller saksøking fordi feks ms bruker sitt eget system i os og ikke tillater andre å legge inn sitt.

jeg mener det er helt opp til ms om de feks ønsker å bruke sin musikkspiller i sitt eget os,skulle bare mangel det er jo deres, men samtidig bør det være mulig for å legge til andre musikspillere om brukeren ønsker det osv osv.

Det er ms som har skapt dette oset og da er det deres, akkurat som andre skaper andre ting som da selvsagt er deres.

Har så ms tatt i bruk andres standarder ja så bør de selvsagt betale for dette eller slutte å bruke det.

Men for meg virker det slik at det som er interessant er ikke å prøve å skape et os som kan konkurere,men å saksøke andre som har fått det til for å melke flest mulig millioner ut av dette . :hmm:

Lenke til kommentar
Apple OS X har gratis utviklerverktøy (xcode) og er tilrettelagt for 100% innsyn.

8068025[/snapback]

De stengte vel kjerner en tid tilbake. Da de var redde for at noen skulle bruke det til noe fysj..

 

Jeg er mektig redd over at folk stiller seg bak EU. At de virkelig lar en så total unødvendig makthavende posisjon begynner å ta kontroll over vårt daglige lov. Folk vil ha demokrati, EU er ihvertfall ikke det.

 

Microsoft på lik linje med alle andre har et produkt, som de vil selge. Og mener at det faktisk ikke er Microsoft sin skyld at de har monopol. For du kjøpt Mac OS X til en PC? Vil BSD/Unix og GNU/Linux funke ut av boksen, _uten_ å måtte finne noe hjelp de neste timene? Tror ikke det. Og Windows er en helt solid og grei platform for den vanlige brukeren. Nå må dere huske at det er det som sitter mellom skjermen og stolen som er det store problemet.

Lenke til kommentar
For det er jo rettigheter det stort sett dreier seg om eller saksøking fordi feks ms bruker sitt eget system i os og ikke tillater andre å legge inn sitt.

jeg mener det er helt opp til ms om de feks ønsker å bruke sin musikkspiller i sitt eget os,skulle bare mangel det er jo deres, men samtidig bør det være mulig for å legge til andre musikspillere om brukeren ønsker det osv osv.

8068166[/snapback]

Men det kan du jo idag også? WinAMP, foobar2000, VLC, BSPlayer(?), PowerDVD, musikCube, osv. osv..

 

Så jeg ser ikke helt problemet. foobar2000 funker HELT utmerker som det gjør nå. Kan ikke se at det hadde blitt noe bedre ved at Microsoft hadde slipt ut et nytt utvikler program..

Lenke til kommentar

Sånn som jeg ser dette så er det et dilemma. På en side har vi microsoft med egen utviklet teknologi som de selfølgelig vil beskytte, og som de egentlig også har en moralsk rett til.

 

Men teknologien det er snakk om sørger for at eventuelle software produsenter (altså dataspill, design programmer you name it.) da må tilrettelegge seg microsoft windows sine koder, de er i alle fall det som skjedde med tidligere windows versjoner og er grunnen til at windows er så dominant som det er idag, utnyttelse av patenter og advokater altså. Linux kunne vell ikke før det derre wine opplegget kom kjøre noe program overhodet som var lagd ut ifra windows. Du måtte ha programmer som var nativt linux støttet, doom 3 tror jeg er et eksempel.

 

Det er dette som anti-trust lovene ser på, programmer som ikke er eid av microsoft må utvikles utelukkende for deres oprativsystem, sluttforbrukeren kan ikke velge å bruke linux hvis han vil spille det spillet eller kjøre det programmet.

 

Jeg er personlig ingen fan av microsoft, brenn dem ned for alt jeg bryr meg. Det går ikke en dag uten at jeg irriterer meg over en eller annen feil i windows xp, kanskje vista er bedre men jeg tror egentlig ikke det. Windows er tregt og ustabilt, det har vi vell visst lenge.

Endret av pong
Lenke til kommentar
Hadde jeg vert terrorist skulle jeg ha gjort hele verden en tjeneste og sprengt meg i EU hovedkvarteret

8068302[/snapback]

FY FAAN! Dette har jeg tenkt mange ganger selv :p

 

at noen faktisk kan være MOT det EU nå gjør er så hinsides at man kan lure på hva slags virkelighet de lever i.

8068322[/snapback]

Ja, man kan lure hvilke du lever i. Liker tydeligvis å bli kontrollert av noen som ikke bor i landed ditt.

Lenke til kommentar
Må si meg veldig enig med dette, uansett om MS har monopol så driver faktisk andre selsakper å lager programer som skal bli instalert på deres patenterte og utviklede os, hadde blitt litt dumt om f.eks IKEA begynte å klage på folk som bygger hus fordi husene ikke er tilrettelagt for IKEA produkter... Eller om en bilprodusent ble saksøkt pga. bilene dems ikke var noe bra å(i mangel på et bedre ord)"pimpe"(kom ikke på noe annet, tilgi meg!)

8068003[/snapback]

 

Jeg tror nok IKEA hadde begynt å klage hvis de ikke fikk se inn i den nye stuen slik at de ikke visste hvilken form en sofa måtte ha for at en sofa skulle kunne plasseres i det huset når dette huset kun kan romme en sofa av en spesiell form. Det samme med hyller og skap. Samtidig så får ingen som vet hvordan sofaen skal se ut fortelle det til IKEA og IKEA har ikke lov (så vidt jeg vet) å bryte seg inn i huset for å se hvilken form sofaen må ha for å passe.

 

Det er _det_ som er problemet her. Nå er vi så heldige her i landet at vi har lov til å bryte oss inn i slike hus så lenge formålet er å få sofaen til å passe så Ekornes har ikke noe å uroe seg for.

 

Når Microsoft igjen begynner å skule hvordan form rompa di må ha for å sitte i sofaen, som ingen andre enn de får produsere, for at du skal kunne sitte behagelig så begynner det virkelig å ta av.

 

Jeg tror vi har trukket denne metaforen så langt den går...

Lenke til kommentar
Apple OS X har gratis utviklerverktøy (xcode) og er tilrettelagt for 100% innsyn.

8068025[/snapback]

De stengte vel kjerner en tid tilbake. Da de var redde for at noen skulle bruke det til noe fysj..

 

Jeg er mektig redd over at folk stiller seg bak EU. At de virkelig lar en så total unødvendig makthavende posisjon begynner å ta kontroll over vårt daglige lov. Folk vil ha demokrati, EU er ihvertfall ikke det.

 

Microsoft på lik linje med alle andre har et produkt, som de vil selge. Og mener at det faktisk ikke er Microsoft sin skyld at de har monopol. For du kjøpt Mac OS X til en PC? Vil BSD/Unix og GNU/Linux funke ut av boksen, _uten_ å måtte finne noe hjelp de neste timene? Tror ikke det. Og Windows er en helt solid og grei platform for den vanlige brukeren. Nå må dere huske at det er det som sitter mellom skjermen og stolen som er det store problemet.

8068196[/snapback]

 

Apple stengte vel kjerner blandt annet pga de var livredde for at folk skal kunne kjøre mac os på noe annet enn en mac. Og folk klager over MS...

 

Uansett, jeg må nå selv hente java tillegg til min IE, fordi MS ikke har lov til å legge dette med lengre, noe som er latterlig. De som vil bruke firefox vil gjøre det uansett om IE har java pre instalert eller ikke.

 

Og hvorfor i all verden skal dem ikke få legge med wmp i window?

 

MS er damed if they do and damed if they dont. Bare se på vista, mye ramaskrik når de ville nekte folk (symantec med flere) tilgang til kjernen direkte, ja du kan sikkert få dette til å bli fordi de ville tvinge dem ut av markedet, men hva om det faktisk var for å prøve å sikre os'et bedre? Finnes det først tilgang til noen, vil hackere finne den også, og missbruke den til sitt fulle.

 

Og nei, jeg sier ikke at MS ikke har sine svin på skogen, men at de blir gjort til den store stygge ulven alle prøver å gjøre dem til, blir for meg for dumt. Det EU gjør nå er mer eller mindre kun å fylle sine egne lommer med penger, et mer korupt styre organ er det lenge siden vi har sett i europa.

 

When Jobs accused Bill Gates of Microsoft of stealing the GUI from Apple and using it in Windows 1.0, Gates fired back:

 

No, Steve, I think its more like we both have a rich neighbor named Xerox, and you broke in to steal the TV set, and you found out I'd been there first, and you said. "Hey that's no fair! I wanted to steal the TV set!

 

Flame on! :nei:

Lenke til kommentar

- Jeg kunne ikke vært mer enig. Det som er litt fascinerende er at det nok kommer til å hagle meldinger inn i denne dabatten hvor folk (forbrukere?) klager på at EU ødelegger for MS og at MS har sin fulle rett til å legge alle de hindringene i veien for reell konkurranse de måtte ønske.

 

Jeg tror det er fordi de litt "fanboy" og er redd for at de skal miste Windows sitt gode velkjente brukervennlighet. Jeg husker jeg ble irritert når broren min ville installere Linux søstera mi, men nå er det greit synes jeg (når jeg tenkte hvorfor jeg ble irritert.....)

 

 

- Skal det samme også gjelde for Apple da? OS'et deres kommer jo også med en haug av software ferdig installert...

 

Apple har ikke >50% markedsandel, men jeg stoler ikke en millimeter lengre på Apple enn på Microsoft. buuu :)

Lenke til kommentar
When Jobs accused Bill Gates of Microsoft of stealing the GUI from Apple and using it in Windows 1.0, Gates fired back:

 

No, Steve, I think its more like we both have a rich neighbor named Xerox, and you broke in to steal the TV set, and you found out I'd been there first, and you said. "Hey that's no fair! I wanted to steal the TV set!

Hvem bryr seg om hvem som stjeler hva, bare det er bra utvikling og for forbrukeren (ingen monopol takk). Patenter seg ut til å hindre bruk og videreutvikling av nye gode ting. Hvis det skal være heder på manesjen (hæ?) så var det Ivan Sutherland and Douglas Engelbart som var først.

 

 

For example, it seems rare to find someone in the computer field who knows about the contributions of Ivan Sutherland and Douglas Engelbart. Ivan Sutherland came up with one of the earliest graphical interfaces (and threw in objected oriented programming techniques for good measure); he did this all in one year in the development of Sketchpad circa 1963. Amazing.

 

Douglas Engelbart's demonstration of the online system, NLS, is THE demo that started them all. Most think that Apple/Microsoft stole their UI ideas from Xerox, but in reality, Douglas Engelbart and his team at Stanford made most of the conventions responsible for current computing (as well as current UIs). This is really the mother of all computer demos; Steve Jobs and others have basically copied this format, but no demo has ever equalled the thermonuclear impact of the NLS demo. Keep in mind, it was made in 1968! Douglas Engelbart is known as having invented the mouse, which is true, but that's a bit of a backhanded compliment as he did so much more. In reality, he and his team came up with our current paradigm of computer interactions, abstractions and development. It is beyond bizarre that he is not commonly credited with more.

 

http://www.macobserver.com/columns/devilsa...060815uis.shtml

 

 

det er født en idiot hvert minutt, og jeg har mye å gjøre :!:

Endret av Gambler FEX online
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...