Gå til innhold

Bearlake-etterfølger klar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva innbærer pcie 2.0? Ny sokkel, nye grafikkort Pcie 2.0? Eller har det ingen betydning for dagens grafikk kort.  :cool:  :cool:

8060223[/snapback]

Det er vel hovedsaklig en dobbling av båndbredde, den er bakoverkompatibel med dagens PCIe så jeg gjetter sokkelen er ganske lik.

Dagens skjermkort har såvidt jeg vet ingen nytte av dette (?)

Lenke til kommentar
Hva innbærer pcie 2.0? Ny sokkel, nye grafikkort Pcie 2.0? Eller har det ingen betydning for dagens grafikk kort.  :cool:  :cool:

8060223[/snapback]

PCIe bruker ikke sokkel, men slot. Slot'en vil nok være veldig lik den gamle siden v2.0 skal være bakoverkompatibel med 1.0. Håper det kommer grafikkort til x8-portene nå da. (Båndbredden er jo lik dagens x16-porter og disse blir jo ikke utnyttet fullt ut en gang.)

 

Fint med 10GbE, men litt vanskelig å finne en svitsj som er kompatibel med både ukelønna og 10GbE?

8060246[/snapback]

Kanskje de kommer ned i fornuftige priser innen lanseringen til neste år? Om ikke annet så er man forberedt på fremtidige nettverk og kan evt. sette opp to PCer med krysset kabel. Kablene synker vel også mye i pris. Men hva vil 10GbE være nyttig for hos hjemmebrukere? Enkeltvise harddisker klarer jo ikke å utnytte fulle 1Gbit/s en gang. Jeg ser ikke for meg at det særlig mange som setter opp heftige Raid0-array i både senderPCen og mottagerPCen for å få filer raskt overført. Jeg ser mange bruksområder for bedrifter, men ikke for hjemmebrukere som disse hovedkortene er rettet inn mot. Kanskje det bare er så billig å legge til at er verd PR-verdien alene?

Lenke til kommentar
Kanskje de kommer ned i fornuftige priser innen lanseringen til neste år?

8061226[/snapback]

Ja hvis de kutter 99% av prisen i løpet av et års tid så skulle de vel komme inn under budsjettet til en vanlig bruker. 2000-3000 kroner altså. Kat 7 kabelen er vel heller ikke kompatibel med dagens RJ45 kontakter så en får kanskje noen ekstra utfordringer i overgangsperioden. Har ikke sjekka dette nøye enda.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Jeg var vist litt kjapp i prisguiden. "Svitsjen" til 25.000 kr var vist en PCI-X-adapter med 1 stk 10GbE-port. En sjekk senere kom jeg over en 48-porter med 10GbE til 125.000 kr, men jeg er ikke sikker på om det er 1 eller flere GbE-porter. Jepp, det tar vel litt tid før disse kommer så langt ned i pris av vi normale kan kjøpe de for hjemmebruk. Da lurer jeg på om ikke 10GbE i 2008 er litt vel tidlig for desktoppen.

Lenke til kommentar

Kablene er jo ofte også nokså dyre i begynnelsen. Håper det ikke blir ala SCSI kabel priser på disse Cat 7 i begynnelsen.

 

Ingen nevner om det er begrensede kabellengder, eller om Cat 7 er en teknologi som faktisk øker kabellengden noe. Håper noen kan svare?

 

Skal vi utsette oppgradering enda ett år da, det blir spørsmålet? Vi har vel ikke akkurat vondt av den ekstra nettverkshastigheten, bortsett fra prisene på tilleggsutstyret.

Lenke til kommentar
Skal vi utsette oppgradering enda ett år da, det blir spørsmålet? Vi har vel ikke akkurat vondt av den ekstra nettverkshastigheten, bortsett fra prisene på tilleggsutstyret.

8074774[/snapback]

Som sagt: Hva i all verden skal vanlige folk med 10GbE på hovedkortene i hjemmePCene sine? Jeg lurer fortsatt.

Lenke til kommentar

Det koster sikkert ikke mange kroner å implementere 10GbE på hovedkortet. De behøver jo ikke lage en kraftig versjon med support for TCP/IP avlasting. Faktisk kan de komme unna med en løsning som ikke støtter 10Gb/s sustained. Men det selger sikkert. Mange som ønsker å kjøpe fremtidsrettet maskinvare og svitsjene komme jo. Tror ikke jeg ville valgt ut fra om kortet har 10GbE eller ikke, med mindre jeg hadde veldig spesielle behov og konkrete planer om å kjøpe 10GbE svitsj.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...