Gå til innhold

DSP: Digitale signalprosessorer (del 2)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det ville kanskje være illustrerende med et bilde av silisium for en "typisk" dsp og cpu, med forskjellige arealer markert for å vise hvor mye ressurser man allokerer til forskjellige deler som ALU, cache og instruksjons-dekoding?
Utvalget DSP-er er enormt, og det de fleste kjøper er enten er DSP-kjerne sammen med en mengde grensesnitt og cache og internt minne, eventuelt en IP (her i betydningen "Intellectual Property") for en kjerne som de selv pakker inn i en ASIC eller FPGA. Da er det igrunnen ikke så mye som er typisk. Mye av arealet kan ofte være cache

 

Endel tall finner du i denne avhandlingen.

 

Som et eksempel kan du kikke på denne tabellen fra Freescale over produktvariasjoner over DSP563xx alene.

 

DSP-applikasjoner er ofte ekstremt kostfølsomme, så en satser ikke på mer funksjonalitet enn en trenger "sånn for å være sikker", her telles tiendels øre og mikrowatt.

takk for fin guide.

 

-k

8062162[/snapback]

Takker for hyggelig tilbakemelding.
Lenke til kommentar
Bra artikkel.
Takk, det er alltid hyggelig å høre.
For meg så virker det som om stadig flere tar i bruk FPGA' er til DSP. Da kan man bygge opp sin egen arktitektur som passer applikasjonen. Man kan også få stor grad av parallelitet. Det burde kanskje være på sin plass og nevne litt om FPGA'er også.

8063914[/snapback]

Stemmer, det er tema for en av de neste kapitlene over utradisjonelle arkitekturer. FPGA, sea-of-sub-processors, Cell og SIMD og MAC i mer tradisjonelle CPU-er står på menyen.

 

Jeg ser også at FPGA-leverandørene er på hugget med hensyn til DSP-funksjoner, ref. f.eks. DSP48.

 

Jeg tar gjerne imot innspill på oppfølgerartiklene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...