Gå til innhold

Vista ut på dato om fem år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var jo skikkelig hyggelig... Spesilet med tanke på at jeg på ett eller annet tidspunkt fikk med meg at Vista skulle bli en mer stabil platform med tanke på fremtidig oppgradering (det skulle oppdateres flere ganger istedenfor å lage ett nytt os).

 

Jaja, microsoft har jo altid vært kongen når det gjelder selvmotsigelser og merkelige påfunn. No need for Twister when you have MS!

 

Det store spørsmålet nå må jo være: "Hva kommer etter Vista?" Fem år er i mine øyne stikk motsatt av hva artikkelen sier, det er bare ei lita stund.

Lenke til kommentar
Tja, man kan vel ikke forvente så mye til den råbillige prisen....

8058962[/snapback]

Ja, man får hva man betaler for :)

Hva innbærer egentlig kundestøtte? Bare support delen? Eller slutter de å lage oppdateringer osv?

 

Er forøvrig enig i at 5 år er LANG tid. MS har nok som seg hør og bør kommet med et nytt OS innen den tid.

I følge artikkelen innebærer det at tilgangen til kritiske oppdateringer forsvinner.

 

5 år er ikke spesielt lang tid, omtrent levetiden til XP? Planen er at etterfølgeren til Vista kommer i 2009.

 

Uansett burde det vært ett minstekrav at ett OS blir oppdatert i minst 5år etter at siste eksemplar er plukket fra hyllene.

Lenke til kommentar

Vistas supporttid vil vel da gå ut omtrent samtidig som XP Pro, for supporten til XP Home skal vel bare vare et par år til. Vista har dessverre fått for mye pepper pga forskjellige versjoner og at de krever for mye iht. maskinene. Tror Microsoft kan gjøre lurt i å komme med et system som ikke krever skjorta av maskinene, og ikke har for mye mikkmakk finesser som default. Tror de også kan gjøre lurt i å bare lage et par versjoner, og ikke en 5-6 slik som med Vista.

Lenke til kommentar
Vistas supporttid vil vel da gå ut omtrent samtidig som XP Pro, for supporten til XP Home skal vel bare vare et par år til. Vista har dessverre fått for mye pepper pga forskjellige versjoner og at de krever for mye iht. maskinene. Tror Microsoft kan gjøre lurt i å komme med et system som ikke krever skjorta av maskinene, og ikke har for mye mikkmakk finesser som default. Tror de også kan gjøre lurt i å bare lage et par versjoner, og ikke en 5-6 slik som med Vista.

8059075[/snapback]

 

 

 

 

D at dem ikke skal ha så mye mikk makk default er jo grunnen til at dem har laget flere versjoner. Ultimate har allt mikkmakket, mens home basic er en mye skrellet utgave som ser omtrent likedan ut.

 

Det med support tiden er vel kanskje tenkt at dem skal ha et annet operativsystem ute om ca 4 års tid?

Lenke til kommentar
Windows XP er 6 år gammelt, fortsatt fullt støttet av Microsoft og jeg (i likhet med MANGE andre) har ingen planer om å bytte det ut med Vista i nærmeste fremtid. Så ja, 5 år er lite.

8059100[/snapback]

Enig hele veien her. Regner med at Vista ikke blir vurdert hos meg før tidligst på nyåret 2008. Filiosofien er "if it ain`t broke don`t fix it". Og alt fungerer bare så strålende her i huset med XP.

:)

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Latterlig, blir garantert utvida. I hvertfall med tanke på at det vil ta 2-3 år å flytte brukerne over på Vista.

8058971[/snapback]

 

Det er snakk om hjemmebrukere. tipper ingen seriøse bedrifter går til innkjøp av noen av home utgavene til vista...

8059056[/snapback]

Vel, så er det nå også utrolig mange hjemmebrukere som også har lyst på et stabilt system og også nøler med å hoppe på Vista med det samme.

Tror du ville kunne få se at også hjemmebrukere venter noen år med Vista.

 

Nå er det også nevnt fra MS sin side at neste operativsystem fra dem skal komme innen fem år. De vil nok ha support for Vista lenger enn 5 år i likhet med hva de har gjort med XP.

Desverre er 5 år alt for lang tid mellom hvert nye operativsystem hvis de i det heletatt skal ha noe ønske om å følge utviklingen.

Når de allerede ligger bak sine konkurenter på utrolig mange måter så blir det feil å ta 5000kr for "fullversjonen" av operativsystemet sitt for så å vente enda 5 år før neste utgave.

Lenke til kommentar

Jaja, det er vel bare et triks for å presse kundene til å oppgradere OS om 5 år selv om de er fornøyd med OSet som det er. Følgen er trolig at de også må oppgradere PC og programvare. Å ha en usikret PC uten oppdateringer er jo som en tikkende bombe: helt uaktuelt å ha i huset.

 

Det store spørsmålet nå må jo være: "Hva kommer etter Vista?" Fem år er i mine øyne stikk motsatt av hva artikkelen sier, det er bare ei lita stund.

8058945[/snapback]

Neste windows har kodenavn "Venice" og skal vistnok komme om 2 år. Omtrent som XP kom som en hovedsaklig visuell oppgradering etter 2000.

 

Tja, man kan vel ikke forvente så mye til den råbillige prisen....

8058962[/snapback]

Hehe .. :lol:

Lenke til kommentar

Hmmm, må nesten si at jeg er skuffet pga MS, jeg hadde personlig foretrukket oppgraderingspakker isteden hvor OS'et gradvis får bedre funksjonaliteter og blir forbedret men fortsatt 100% bakoverkompatibel med for eksempel xp.

 

Men, det hadde sikkert vært nok med kun kompatibilitet med OpenGL og DX10 på spillfronten og ha samme filsystem som vista er baseret på med tanke på Programvare.

En vidreutvikling her kan jo være greit, men som jeg ser det så er stadig mer programvare såkalt bloatware :

 

*Oppblåst funksjonalitet hvor kun 10-30% er brukbar funksjonalitet.

*Fancy menyer og brukergrensesnitt som opptar veldig stor plass (joda pent, men lite optimalisert).

*Veldig oppblåst kode hvor man har patchet i det uendelige.

*Elendig og lite optimalisert programmering.

Lenke til kommentar

skjønner godt at de gjør det på denne måten, de har sett at Apple klarer å lure sine kunder med på oppgraderingsløpet med et par år imellom hver gang. Det er potensielt mange penger MS går glipp av siden de har lengre iterasjoner mellom OS'ene sine enn hva Apple har.

 

[off-topic]

Men, når det er sagt: Jeg anbefaler folk, som vanlig, til å gi linux en sjanse. Man kan kjøre utrolig mange spill på linux også, jeg har vel enda ikke støtt på et jeg ikke fikk til å kjøre helt fint :) (Må understreke at jeg ikke spiller mer enn 5-6 forskjellige spill om året...) Når det gjelder nytteprogram, så fins det som regel et alternativ som gir deg like mye (eller ofte litt mer) på linux. De få windows-programmene som ikke har noe tilsvarende kan som regel kjøres fint i wine. Og i verste fall, når ingen av de lette løsningene går, så har man dual boot eller virtualisering vha vmware server. :)

[/off-topic]

Lenke til kommentar
skjønner godt at de gjør det på denne måten, de har sett at Apple klarer å lure sine kunder med på oppgraderingsløpet med et par år imellom hver gang. Det er potensielt mange penger MS går glipp av siden de har lengre iterasjoner mellom OS'ene sine enn hva Apple har.

 

[off-topic]

Men, når det er sagt: Jeg anbefaler folk, som vanlig, til å gi linux en sjanse. Man kan kjøre utrolig mange spill på linux også, jeg har vel enda ikke støtt på et jeg ikke fikk til å kjøre helt fint :) (Må understreke at jeg ikke spiller mer enn 5-6 forskjellige spill om året...) Når det gjelder nytteprogram, så fins det som regel et alternativ som gir deg like mye (eller ofte litt mer) på linux. De få windows-programmene som ikke har noe tilsvarende kan som regel kjøres fint i wine. Og i verste fall, når ingen av de lette løsningene går, så har man dual boot eller virtualisering vha vmware server. :)

[/off-topic]

8059504[/snapback]

Hadde bare Linux fått støtte for å lese og skrive til NTFS og eventuelle nye filsystemer fra MS så hadde det kanskje blitt enda lettere å gå over. Føler vel at selv om en har fått lette systemer å installere, slik som Fedora og Ubuntu så er det fremdeles deler som krever at man er skikkelig nerdete for å få det til å funke. Det er vel akkurat det at folk skal ha det lettest mulig som gjør at de går for Windows. Microsoft gjør det dog ikke noe lettere for seg selv med å komme med et system som krever masse ressurser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...