Gå til innhold

Klargjør Opteron og Xeon til kamp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Informationweek.com

 

SAN FRANCISCO, Calif. — Advanced Micro Devices upcoming Barcelona processor will sport floating-point performance 42 percent higher than Intel's current top-of-the line CPU, the Xeon X5355 also known as Clovertown.

..

Mario Rivas, general manager of AMD's microprocessor group, said Barcelona will provide a double-digit leap in integer performance over the quad-core Xeon, though he declined to be more specific. Henri Richard, chief of sales and marketing at AMD, said Barcelona will have a significant integer performance lead over Intel's quad-core chips.

 

Although the floating point advantage is significant, few applications outside high performance computing and video encoding make use of it. Nevertheless, analysts were positive on the news.

 

 

mulig min engelsk ikke er helt topp men dette vil si at AMD er ett tosiffret antall ganger raskere en Xeon på integer? om det viser seg å stemme så burde denne nye prosessoren til AMD være førstevalget for alle som driver med tunge matematiske jobber som video og liknende :)

 

blir spennende å se testresultater av de nye prosessorene :D

Lenke til kommentar
Dette blir moro, alltid like gøy når det er duket for prosessorduell! :)

Kommer de nye Xeonene til å være for LGA771 eller bygger Intel videre på serien med LGA775-Xeoner?

8053329[/snapback]

Xeon 7100 serien er Xeon MP altså for maskiner med 4 sokler eller mer. Den vil helt sikkert ikke komme på LGA775, men antagelig på LGA771 eller kanskje en egen sokkel. Prisen blir antagelig å ligge rundt 20.000 til 40.000 kroner per prosessor selv med samme spesifikasjoner som en Xeon 5100 eller 5300 serie CPU til mellom 5.000 og 10.000 kroner.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Informationweek.com

 

SAN FRANCISCO, Calif. — Advanced Micro Devices upcoming Barcelona processor will sport floating-point performance 42 percent higher than Intel's current top-of-the line CPU, the Xeon X5355 also known as Clovertown.

..

Mario Rivas, general manager of AMD's microprocessor group, said Barcelona will provide a double-digit leap in integer performance over the quad-core Xeon, though he declined to be more specific. Henri Richard, chief of sales and marketing at AMD, said Barcelona will have a significant integer performance lead over Intel's quad-core chips.

 

Although the floating point advantage is significant, few applications outside high performance computing and video encoding make use of it. Nevertheless, analysts were positive on the news.

 

 

mulig min engelsk ikke er helt topp men dette vil si at AMD er ett tosiffret antall ganger raskere en Xeon på integer? om det viser seg å stemme så burde denne nye prosessoren til AMD være førstevalget for alle som driver med tunge matematiske jobber som video og liknende :)

 

blir spennende å se testresultater av de nye prosessorene :D

8053847[/snapback]

 

Den er bare 1.42 ganger så rask, kanskje du burde bruke din egen cpu til slike avanserte matematiske kalkuleringer :p Du gikk sikkert bare glikk av % merket ;):whistle:

Lenke til kommentar
Ser frem til barcelona, desktop versjonen 4 kjerners vel og merke.

8052551[/snapback]

Med andre ord Altair FX eller Altair ;) Jeg tror nok 4 kjerner vil være overkill for de alle fleste og at 2 kjerner vil være mye mer hensiktsmessig til f.eks spilling.

 

Dette blir moro, alltid like gøy når det er duket for prosessorduell! :) Kommer de nye Xeonene til å være for LGA771 eller bygger Intel videre på serien med LGA775-Xeoner?

8053329[/snapback]

De kommer nok til å fortsette med begge deler, akkurat som AMD selger både Opteron 1xxx-serien og 2xxx og 8xxx-serien samtidig.

 

mulig min engelsk ikke er helt topp men dette vil si at AMD er ett tosiffret antall ganger raskere en Xeon på integer? om det viser seg å stemme så burde denne nye prosessoren til AMD være førstevalget for alle som driver med tunge matematiske jobber som video og liknende :)

8053847[/snapback]

Over 10 ganger raskere virker fullstendig usannsynlig. Jeg tror nok det mangler et "percent" i setninga. Da gir det plutselig mer mening. Det er første gangen jeg hører noe hinting om integer-ytelsen. 10% bedre er ikke all verden i forhold til Clovertown, men i forhold til K8 er det et stort steg fremover. Men hvor mye over 10% det er snakk om vet vi jo ikke ennå. Jeg gjetter på at det ligger et sted mellom 10 og 19% på grunn av måten de uttaler seg.

 

42% bedre FP (Floating Point) enn Clovertown kommer nok gi de et godt forsprang. Men ta det foreløbig med en klype salt. Vi vet jo ennå veldig lite om de testene som har gitt disse resultatene.

Lenke til kommentar
Den er bare 1.42 ganger så rask, kanskje du burde bruke din egen cpu til slike avanserte matematiske kalkuleringer :p Du gikk sikkert bare glikk av % merket  ;)  :whistle:

8056880[/snapback]

 

meep! jeg sa min engelsk ikke er helt topp :p

 

 

Over 10 ganger raskere virker fullstendig usannsynlig. Jeg tror nok det mangler et "percent" i setninga. Da gir det plutselig mer mening. Det er første gangen jeg hører noe hinting om integer-ytelsen. 10% bedre er ikke all verden i forhold til Clovertown, men i forhold til K8 er det et stort steg fremover. Men hvor mye over 10% det er snakk om vet vi jo ikke ennå. Jeg gjetter på at det ligger et sted mellom 10 og 19% på grunn av måten de uttaler seg.

 

42% bedre FP (Floating Point) enn Clovertown kommer nok gi de et godt forsprang. Men ta det foreløbig med en klype salt. Vi vet jo ennå veldig lite om de testene som har gitt disse resultatene.

8056982[/snapback]

 

Percent. når du sier det så gir det den setningen mye mer mening. lett å misforstå ;)

 

vi får vel se når prosessorene blir lansert hvordan de egentlig yter, uansett så burde det bli interessant lesning som sikker kommer til å få enkelte til å begynne å sikle. :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...