Gå til innhold

AMD 690 offisiell i dag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Meget bra! Sitter er og vurderer å bygge ein stuePC med Asus M2A-VM som har 690g. xp3600+ 2x får ein og for ein billig penge idag.

 

Det som gjer at eg venter er at eg er redd den xp3600+ 2x ikkje er rask nok for 1080p h264. Men det er vell moglegheit for overklokking?

8044079[/snapback]

 

Det er ingen CPU i verden som er rask til nok til det... Det kommer vel mer ann på skjermkortet du har tenkt å kjøre på.

 

Forøvrig er den 1080p trenden temmelig hypa. TV bilder her i Norge kommer til å kjøre på 720p, noe som vil si at TVen må skalere 1080p. Det krever sitt av TVen, og her er det langt igjen før det kan sies å bli bra.

 

Når det kommer til film, vil det nok bli gitt 1080p kilder, men for de aller fleste vil man ikke kunne legge merke til forskjelen og detaljene, med mindre man ser på en naturdokumentar i slow-motion.

Endret av andylove
Lenke til kommentar
Det er ingen CPU i verden som er rask til nok til det... Det kommer vel mer ann på skjermkortet du har tenkt å kjøre på.

 

Sludder.

 

Forøvrig er den 1080p trenden temmelig hypa. TV bilder her i Norge kommer til å kjøre på 720p, noe som vil si at TVen må skalere 1080p. Det krever sitt av TVen, og her er det langt igjen før det kan sies å bli bra.

 

Enig at man ikke bør kjøpe 1080p TV for å se på TV sendinger, det ville være spild av penger. Jeg ser derimot aldri TV lengere, kun innkjøpte film og tv-serier, og det ser ut til å være en generell trend i samfunnet at man ser mindre og mindre TV.

 

Når det kommer til film, vil det nok bli gitt 1080p kilder, men for de aller fleste vil man ikke kunne legge merke til forskjelen og detaljene, med mindre man ser på en naturdokumentar i slow-motion.

 

42", 3 meters avstand, ser du ikke forskjell - eller jeg gjør ihvertfald ikke. Snakker vi derimot 52", så ser du det på den avstanden.

Lenke til kommentar
Meget bra! Sitter er og vurderer å bygge ein stuePC med Asus M2A-VM som har 690g. xp3600+ 2x får ein og for ein billig penge idag.

Ja, 625 + 766 kr = 1391 er ikke mye for både hovedkort og dobbeltkjerne CPU. Det er billigere enn den billigste Core 2 Duo'en uten hovedkort. Alle X2 3600+ er forresten 65W, ikke 89 som de gamle X2'ene var.

 

Det som gjer at eg venter er at eg er redd den xp3600+ 2x ikkje er rask nok for 1080p h264. Men det er vell moglegheit for overklokking?

8044079[/snapback]

Jepp, med 65W TDP skal prosessoren ha et greit rom for overklokking. Dessuten er det faktisk gode overklokkingsmuligheter på Asus M2A-VM.

Lenke til kommentar
Det er ingen CPU i verden som er rask til nok til det... Det kommer vel mer ann på skjermkortet du har tenkt å kjøre på.
Sludder.

8044322[/snapback]

Han tenker nok på det faktum at CPUen selv ikke kan rendre 1080P H264 uten hjelp fra et skjermkort. Skjermkortet er veldig essensiellt når det kommer til å spille av H264.

Lenke til kommentar

Jeg kom bare på tanken om at hvis det blir en spleising av GPU og CPU:

 

Dersom BIOS eller noe annet kunne deaktivere GPU'en kunne en kanskje få en kjøligere CPU (lokalt sett, jeg ser jo at en får varme sånn totalt på det eksterne grafikkort uansett), men det gir kanskje større rom for å overklokke CPU-delen da f.eks. AMD eller Intel er nødt å ta høyde for varmeutviklingen til begge komponentene når de velger materiale og miniatyrisering (nanometer).

Lenke til kommentar

G, dette er vel for kompakte systemer og bærbare?

Koster vel såpass ekstra at de ikke legger om all CPU produksjon til å inkludere en slik løsning.

Selv kunne jeg ikke tenkt meg en slik løsning med det første eller andre.

Er tough enormt mange som ikke trenger mye til skjermkort...

Er det planer om å lage råere GPU løsninger på samme brikke som CPU?.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Det er ingen CPU i verden som er rask til nok til det... Det kommer vel mer ann på skjermkortet du har tenkt å kjøre på.
Sludder.

8044322[/snapback]

Han tenker nok på det faktum at CPUen selv ikke kan rendre 1080P H264 uten hjelp fra et skjermkort. Skjermkortet er veldig essensiellt når det kommer til å spille av H264.

8044370[/snapback]

 

Er det nokre dekodere idag som i det heile tatt støtter h264 dekoding med gpu? Min dualcore laptop greier 1080p med CoreAVC(med deblocking av) som faktisk bruker fleire tråder i motsetning til ffdshow som bare bruker 1. Men ffdshow har hakket betre biletekvalitet....

Lenke til kommentar
G, dette er vel for kompakte systemer og bærbare?

 

Er det planer om å lage råere GPU løsninger på samme brikke som CPU?

8044441[/snapback]

I første omgang er det neppe snakk om råe GPU-løsninger integrert i CPU, men fokus på bærbare PCer, kompakte hjemmemaskiner og lignende.

 

Jeg kom bare på tanken om at hvis det blir en spleising av GPU og CPU:

 

Dersom BIOS eller noe annet kunne deaktivere GPU'en kunne en kanskje få en kjøligere CPU (lokalt sett, jeg ser jo at en får varme sånn totalt på det eksterne grafikkort uansett), men det gir kanskje større rom for å overklokke CPU-delen da f.eks. AMD eller Intel er nødt å ta høyde for varmeutviklingen til begge komponentene når de velger materiale og miniatyrisering (nanometer).

8044413[/snapback]

Se svaret mitt til genesis. Det er neppe sakk om råe grafikkløsninger med det første så det blir nok ganske effektgjerrig grafikk i starten.

 

Men husk at det spares inn effekt en rekke plasser når man integrerer GPU i CPU. Blandt annet slipper man to PCIe-kontrollere (en på skjermkortet og en i brikkesettet) Bare dette sparer en del effekt fra systemet som helhet.

Lenke til kommentar

AMD 690 har det allerede i dag:

the AMD 690 Series Chipset features Avivo™ technology, delivering the most vibrant images and smoothest video playback for the home or the office

Kilde

 

H.264 Video Decoding

Blu-ray and HD-DVD media are poised to revolutionize video as we know it. ATI Avivo offers hardware acceleration for H.264 playback, thus providing a key piece in making Blu-ray and HD-DVD a reality in the PC environment. Enjoy high definition picture fidelity unlike anything ever seen before.

Learn More about H.264

Kilde

Lenke til kommentar
Jøss, nå trur eg ordner meg ein stuePC med ein gong :)

Då bør jo 2x XP3600+ halde i massevis :)

8046957[/snapback]

Jeg ville ikke stolt på det dessverre, det kan se ut som om nvidia har overtaket på denne delen med sin 6150, gaming derimot:

http://www.techreport.com/reviews/2007q1/a...g/index.x?pg=10

 

Ellers så skulle jeg gjerne visst hvordan re-brandingen av ATI til AMD bringer fusion planene noe nærmere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...