Gå til innhold

Vil ha strengere nettovervåkning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er en nettbruker? Hvilke aktiviteter er det som må registreres opp mot ditt navn? Internett er satt sammen av så mange individuelle aktører at noe annet enn strengere krav ved registrering av landspesifike domeneprefiks trolig vil være umulig å få til. Og selv da kan de som virkelig vil være anonyme registrere det via et Cayman Island skyggefirma eller et annet firma i et land som krever mer enn indisier for å kreve utlevering av data.

 

Det er bra at nyhetssider skriver høyt og raskt om saker som dette, for anarkiet vi kaller internett er det nok veldig viktig at i fremtiden fortsatt er like åpent som tidligere.

Lenke til kommentar

Trodde internet var ment när det "oppstod" att var fritt før allt o alla. Att ingen skulle äga det?

Så länge "rätt" personer sitter på info om oss går allt bra, kankse rent av tryggare før oss och samhälet. Men all denna data som samlas kan en dag knytas sammen i en stor fakta/kontroll bank av individen, gør inte usa noe av detta allerede?

Vad sker om all denna fakta inte passar framtidiga regeringar? Minner noe om att teknologien under 2a världskrigen gjorde det lättare/snabbare att fjerna/kontrollera folk, är det verkligen så viktigt att hålla koll på allt?

Är enig med Mad Wolf Magnux om att de riktiga kriminella øvergår allt detta, de har kunskap o resurser och vet att pengar finns att hämta.

Lenke til kommentar

Dette er ikke et spørsmål om vi skal overvåkes, men når det er fullstendig.

Dette har det vært skrevet om i nesten 2 tusen år, så vi vet det kommer.

Intensjoner er å til slutt å detaljekontrollere enkeltindividet.

Men det er skremmende å se hvordan myndigheter bruker kriminalitet og

svindel til egen vinning. For å presse gjennom sin maktsyke.

 

Nå vi alle skal ha det så lettvint, blir det så lettvint å overvåke oss.

Lenke til kommentar

mer dumme politikere, ja jeg oppgir altid fult navn når jeg registrere meg, typisk donald duck 1234 andeby :) Har en egen epost adresse for slikt også, hovedsakelig siden den endres gjevnlig for å ungå spam.

 

Hvordan kan de kreve noe om hva slags registrerings rutiner de bruker i usa for hotmail som er en amerikansk tjeneste og server.

 

Det er jo heller ikke noen problem å komme på net anonymt med tråløse hotspots som oslo sentralstasjon, eller alle private åpene netverk.

Dette hjelper imidlertid ikke mot politikere som ikke har peiling på hva de driver med.

Har et kontra forslag, alle offentlige utalser fra politikere skal lagres og gjøre tilgjengelig og lett søkbare så vi kan se hva slags sprøyt de har kommet med gjenom årene.

Lenke til kommentar

En slik registreringen tar jeg sterkt avstand fra. For det først går dette imot selve prinsippene som Internett er bygget på, med tanke på ytringsfrihet og sensur. For det andre vil jeg ikke at samfunnet vårt skal bli til et overvåkningssamfunn á la det samfunnet vi kan lese om i Orwells roman 1984. Hvordan de vil gjennomføre dette i praksis er jeg også litt skeptisk til, skal vi skrive inn person nummer når vi registrerer en e-postadresse på domenet "imnotevil.com"?

 

Nei, dette blir for dumt! De har mer enn nok informasjon med dagens regler hvis det er terrorister de skal ha tak i (gjf. RIAA og MPAA, som sakøker sine såkalte "terrorister" på løpende bånd).

 

Hvis dette forslaget blir vedtatt i et EU-direktiv eller hva de nå måtte kalle "ondene" sine, så mener jeg at EU-representantene er klare for utskiftning... De er rett å slett ikke brukbare.

 

Mvh.

Werewolf85

Lenke til kommentar
Vad sker om all denna fakta inte passar framtidiga regeringar? Minner noe om att teknologien under 2a världskrigen gjorde det lättare/snabbare att fjerna/kontrollera folk, är det verkligen så viktigt att hålla koll på allt?

Viktig poeng. Selv om det man skriver nå ikke har betydning for de som sitter med makten betyr ikke dette at det i framtiden kan være støtende for en med høyere maktambisjoner enn det som er mulig gjennom et demokrati. Og da sitter du i saksa...

Lenke til kommentar

Blir helt kvalm når jeg leser slike ting :sick:

Men selvsagt, det må være lov med "litt" overvåkning for å finne ut hvem som er kriminelle :roll:

Men fra spøk til halvor, tror neppe dette vil hjelpe noe mot kriminalitet og terrorisme. De kriminelle finner ALLTID på noe så de kommer utenom overvåkningen, så som vanlig er det bare mann i gata som blir rammet. Skal de overvåke irc, IM tjenester og lignende også da eller?

Lenke til kommentar
EU krever at overvåkningen av nettbrukere skal bli strengere. Etter 2009 må alle oppgi fullt navn og adresse.

 

Dette strider jo imot gjeldene nettvett-regler :ermm:

 

Man blir jo anbefalt i visse sammenhenger å holde identitet/adresse hemmelig (spesiellt barn/ungdom får dette rådet). Enten man lager en hjemmeside på et gratis websted, eller oppretter en fake e-mail adresse for å motta søppelpost, under uriktig navn, -så er dette ofte gjort utifra at man f.eks. ikke ønsker evt. ubehagelig kontakt, eller man mener at utbyderen av tjenesten strengt tatt ikke har noe behov får å vite din riktige identitet.

 

Dessuten, har det skjedd noe kriminellt som må etterforskes, så er det vel ett fett om kontoen man skal granske står på Donald Duck, Hans Hansen, eller Jens Stoltenberg, siden det er ISP, IP-adresse, og logger som uansett er det viktigste i etterforskningsøyemed og som peker ut den mistenkte.

 

Et annet moment er at de som HAR kriminelle hensikter, selvsagt ikke oppgir sin identitet selv om EU vedtar at alle må det. :w00t:

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...