Gå til innhold

Første BIOS med åpen kildekode


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har flashet Via Epia kortet mitt med linuxbios. Og det er nå godt over et år siden. Riktignok er denne biosen ikke utviklet av hovedkortprodusenten, men den fungerer da fint..

 

Resultatet av den er veldig redusert oppstartstid. Og den versjonen jeg har starter kun linuxsystemer, men det spiller egentlig ingen rolle for min del siden jeg bruker den som mediaboks.

Lenke til kommentar
Men...? Verdens første? Hva med LinuxBios? Den har da fantes lenge og kan tilpasses forskjellige hovedkort.. Eller er det jeg som missforstod helt her nå?

8035496[/snapback]

Ups, dette kom litt feil ut. Jeg burde skrevet at det er snakk om verdens første LinuxBIOS til et desktop-hovedkort. Det står forsåvidt presisert på den ene av kildene til artikkelen, samt i listen over støttede hovedkort hos Linuxbios.org

 

De andre hovedkortene på lista er enten ikke støttet, arbeidet er under veis eller det er hovedkort til servere eller Via Epia-systemer.

Lenke til kommentar

så det er her snakk om at noen som jobber for amd har lagt ut en linuxbios variant for hovedkortet som nevnes i artikkelen?

 

i så fall tror jeg artikkelen trenger å bli skrevet om for jeg fikk inntrykk av at det ikke var snakk om linuxbios i det heletatt, men at det var snakk om bios koden bruk på hovedkoret orginalt som nå hadde gått open source...

Lenke til kommentar
Jeg burde skrevet at det er snakk om verdens første LinuxBIOS til et desktop-hovedkort.

8035604[/snapback]

Hvorfor har du ikke endret artikkelen ?

8035768[/snapback]

Det er kanskje fordi noen andre sitter på rettighetene for å tillate endringene i den. Stemmer det Simen1?

 

 

Det tar gjerne litt tid å få gjort en endring når en ikke kan gå rett inn å gjøre den selv. Det handler vel egentlig om, det å ha litt kontroll med hva som publiseres. Med det sagt, så tror jeg ikke Simen1 finner på noe overilt.

 

GLEDESRUS:

Dette var en super nyhet. Endelig kan vi få litt mer forståelige BIOS'er, og muligheter for å vekke liv i gamle hovedkort som sliter med diverse problemer. Håper at dette sprer seg til samtlige hovedkort produsenters BIOS prosjekter. Kan hende noen ivrige sjeler også gidder å skrive ordentlige BIOS manualer heretter, som hvem som helst kan forstå.

 

Faren kan kanskje bli virus som oppfører seg som firmware-oppgraderinger. Æsj :cry: Men jeg ser likevel ganske optimistisk på dette. :roll: Hvis ikke BIOS som teknologi sakte dør ut fordi hardwareprodusentene velger ny løsninger da..

Endret av G
Lenke til kommentar
Hvorfor har du ikke endret artikkelen ?

8035768[/snapback]

Det er kanskje fordi noen andre sitter på rettighetene for å tillate endringene i den. Stemmer det Simen1?

8035931[/snapback]

Neida, jeg har tilgang til artikkelen etter publisering. Det er kun når den er ferdig skrevet og sendt til redaktøren for gjennomlesing, retting, godkjenning og publisering at den er sperret. Jeg hadde det litt for travelt i sted og måtte stresse meg av gårde på jobb litt for sent og har følgelig vært av forumet/nettet en times tid. Skal få fikset det nå. :) Redigert: Fikset!

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

For å få et innblikk i LinuxBIOS-prosjektet som forklarer motivasjonen bak prosjektet, hvor langt de har kommet osv. kan du laste ned video fra FOSDEM-konferansen (FOSDEM: Free Open Source Developers' European Meeting) som ble arrangert nå i helga (24.-25. februar) med foredrag om LinuxBIOS herfra:

FOSDEM2007-LinuxBios.ogg.

 

Jeg synes det var verdt en titt. Her nevnes blant annet at AMD og Gigabyte(?) var blant de mest samarbeidsvillige selskapene, og bl.a. AMD også har en heltidsansatt (Yinghai Lu?) som jobber opp mot LinuxBIOS-prosjektet.

 

Jeg ser fram til å få LinuxBIOS på det neste hovedkortet jeg kjøper.

Lenke til kommentar
er det mulig å tweake og ta i bruk denne linuxbiosen på andre hovedkort med samme chipsett?

 

burde være mulig i mine øyner ;)

8036667[/snapback]

Det er ikke utenkelig :) Men jeg tror det må være mer enn bare brikkesett som stemmer over ens. Alle de andre brikkene på hovedkortet må vel også være like, samt ha lik logisk plassering med tanke på IRQ, DMA, minneadresser osv. Men det bør absolutt være overkommelig å justere den til å passe til ganske like hovedkort hvis man vet mye om hvordan kortet, brikkene og andressesystemet fungerer. Med andre ord, en jobb for en som har veldig god peiling.

Lenke til kommentar

Prelude: Ja, du har i teorien rett, men som Simen1 påpeker er det flere variabler inne i bildet -- blant annet "Super I/O" som benyttes for timing/synkronisering av DRAM'en (sjekk filmopptaket av foredraget jeg nevnte i forrige innlegg for litt mer detaljer). Du finner mer info om hvilke hovedkort og chipset (N-/S-bridge) som er støttet på LinuxBIOS' webside (sjekk "Quick-links" fra forsiden).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...