Gå til innhold

Krever rimeligere Vista


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes det burde ha blitt satt i gang noe lignende her til lands. Jeg hadde egentlig tenkt til å kjøpe Vista Ultimate, siden jeg hadde fått inntrykk av at den ville koste 2700,- fra første dag, men da jeg så prisen på over 4100,-, så vet jeg ikke lenger om jeg gidder å kjøpe. Det er ikke det at jeg ikke har råd til det, men jeg synes det er for ille å betale over 4k for et OS!

 

Og selvfølgelig...er ikke interessant for meg med annen versjon enn Vista Ultimate Retail. Så jeg får bare bruke 120 dagers-trikset i mellomtiden

Lenke til kommentar
Jeg synes det burde ha blitt satt i gang noe lignende her til lands. Jeg hadde egentlig tenkt til å kjøpe Vista Ultimate, siden jeg hadde fått inntrykk av at den ville koste 2700,- fra første dag, men da jeg så prisen på over 4100,-, så vet jeg ikke lenger om jeg gidder å kjøpe. Det er ikke det at jeg ikke har råd til det, men jeg synes det er for ille å betale over 4k for et OS!

 

Og selvfølgelig...er ikke interessant for meg med annen versjon enn Vista Ultimate Retail. Så jeg får bare bruke 120 dagers-trikset i mellomtiden

8035328[/snapback]

Oppgradering koster ca 2700. Såvidt jeg har skjønt gir det samme rettigheter som retail, untatt support. Har man da behov for retail utgaven?

Lenke til kommentar

Det er en prisforskjell på 25 - 30 % mellom amerikanske priser og europeiske priser når VAT/MVA ikke regnes med. Forskjellen skyldes delvis at EMEA (Europa) er et eget markedsområde, og det virker som prisene i € (som er valutaen som brukes primært i dette området) settes lik prisene i $. Bare dette er en forskjell på nær 25 %.

 

Dette er noe som gjelder svært mye amerikanskprodusert programvare, og etter min mening helt forkastelig i et globalisert marked.

 

Så jeg støtter fullt ut det engelske initiativet.

 

@hårek: Oppgraderingsversjonen krever at du har en fullversjon av XP fra før (eventuelt oppgradert fra ennå tidligere versjoner). Ellers gir den akkurat samme rettigheter som fullversjon (som det egentlig er).

 

Lavere pris på oppgradering er egentlig lojalitetsbonus.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Så mye for et OS er helt bak mål. Nå trenger jeg jo ikke Vista selv, så det er ikke noe jeg behøver å forholde meg til, men likevel. Over fire tusen kroner? Vet dere hva man kan få for det? Vet dere hvor mye penger det egentlig er? Galematias er det, hverken mer eller mindre. Kostnadene for OS-et, kanskje ikke reellt sett, men fra et objektivt synspunkt, er brøkdeler av det man betaler. Windows er et så enormt merkenavn og maskineri at MS antageligvis ikke hadde trengt å ta seg mye betalt for å fått ting til å gå rundt. Prisene er særs kunstige.

Lenke til kommentar
Husk at ingen tvinger dere til å kjøpe Vista i det hele tatt eller Ultimate.

De som synes det er dyrt kan jo nøye seg med Windows XP eller så har du jo Linux som ikke koster noen ting. :)

8035369[/snapback]

Feil! Ingen blir fysisk tvunget til det, men ettersom majoriteten i dag (ca 90-95% av brukerne) bruker Windows og er kjent med Windows så blir man allikevel mer eller mindre tvunget til å bruke det.

Dette vet Microsoft godt og det er dermed ganske griskt å kreve en slik sum for OSet...

Lenke til kommentar

Target-55: Absolutt ikke. Windows XP er per i dag mer kompitabelt med det meste enn Vista er, og jeg antar at ting kommer til å forholde seg slik i alle fall det neste året. Windows XP er i alle fall et minst like godt alternativ som Vista de neste fem årene - dét kan jeg love deg.

 

Når det er sagt, de fleste bruker bare datamaskinen sin til enkel tekstbehandling og underholdning i form av surfing og musikk etc. Til det bruksområdet, der man ikke har noe sørgelig behov for komersielt 3.parts programvare som kjører utelukkende på Windows, så har man både Linux, Mac OS X, *BSD og selv Solaris som verdige alternativer til Windows på desktopen. De fleste blir mao. ikke tvunget til å bruke Windows.

Lenke til kommentar
Husk at ingen tvinger dere til å kjøpe Vista i det hele tatt eller Ultimate.

De som synes det er dyrt kan jo nøye seg med Windows XP eller så har du jo Linux som ikke koster noen ting. :)

8035369[/snapback]

Feil! Ingen blir fysisk tvunget til det, men ettersom majoriteten i dag (ca 90-95% av brukerne) bruker Windows og er kjent med Windows så blir man allikevel mer eller mindre tvunget til å bruke det.

Dette vet Microsoft godt og det er dermed ganske griskt å kreve en slik sum for OSet...

8035460[/snapback]

Men de fleste har jo Windows XP her i dag... som mange sier er jo det mer kompatibelt og slikt og Windows XP kan fint brukes i flere år til så ingen tvinger noen til å oppgradere. De har lyst/behov og da klager de på Microsoft på prisen fordi de må ha det råeste såklart, selvom MediaCenter og noe av det andre kommer de aldri til å bruke uansett på den stasjonære...

 

Jeg sier ikke at det er billig, men at ingen tvinger noen til å kjøpe Vista når de allerede har et OS som fungerer fint og vil gjøre det i flere år framover.

Lenke til kommentar

Når det gjelder pris leder jo Linux distroene så hvorfor kjøper/laster de ikke det ned? Det support-greiene er noe tull! Hvor mange ringer egentlig M$ support-tlf? Desuten får man god hjelp på nettet og eks Ubuntu's nettside tilbyr god hjelp. Skaperne og eksperter hjelper deg på forumet..Wikier...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...