Gå til innhold

Firefox taper terreng


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje ikke så rart dette den begynnende overgangen til Vista tatt i betraktning. Her er det nok en del Firefox-brukere som (midlertidig?) vil være IE-brukere igjen. Dessuten vil nok et nytt OS til en viss grad øke nysalget av windowsmaskiner, en gruppe som igjen presumptivt vil starte med IE.

 

En viss tilbakegang i de relative tallene for Firefox er derfor ikke noen stor nyhet.

Lenke til kommentar

Bra for Mac OSX brukere at Safari går fram litt.

 

Firefox er min foreløpige favoritt. Håper at teamet som koder til Firefox satser ennå mer på blokkeringsmekanismer. Mot Flash, Quicktime, Javascript med mange mange flere teknologier (som både krydrer og plager oss nettsurfere i hverdagen).

 

Jeg installerte IE7 på en litt "sliten" PC, og la på Adobe Flash Player. Det er synd at en ikke skal kunne surfe på de litt tregere PC'ene uten at sider som Dagbladet.no skal dra deg ned i "den seige gjørma".

 

Til dette problemet kunne en trengt en mekanisme som kan håndtere Flash-innhold på en smartere måte. For eksempel, at den vanligvis blokkerer Flash, men at det er enkelt å aktivere det for utvalgte sider, etterhvert som en "surfer nettet". Valgfrihet er og blir best, og selvfølgelig skal folk kunne deaktivere "filteret" også.

 

"Reklame er og blir ofte helt pyton å ha med å gjøre på websider"

Endret av G
Lenke til kommentar
Kanskje ikke så rart dette den begynnende overgangen til Vista tatt i betraktning. Her er det nok en del Firefox-brukere som (midlertidig?) vil være IE-brukere igjen. Dessuten vil nok et nytt OS til en viss grad øke nysalget av windowsmaskiner, en gruppe som igjen presumptivt vil starte med IE.

 

En viss tilbakegang i de relative tallene for Firefox er derfor ikke noen stor nyhet.

8028301[/snapback]

Firefox fungerer vel fint i Vista? Og Vista har vel ikke solgt så mye at dette skulle være utslagsgivende enda.. Fremgangen har hvertfall stoppet, man skal sitte på ett ganske bra datagrunnlag for å si at ett fall fra 14 til 13,7% er en reel tilbakegang.

 

Selv foretrekker jeg også Opera over Firefox, men det er vel en smakssak.

 

Mht MAC OSX sin fremgang, så tror jeg mange blir villedet til å tro at Apple er "snillere" enn MS. Mens MS kun vil styre programvaredelen, så ønsker Apple å styre både HW og programvare... Apples maskiner ser uten tvil meget bra ut, men jeg er redd for at dette er ett kult fenomen kun så lenge Apple er "små" og relativt ufarlige for konkurransen. Utover det skal jeg være den første til å innrømme at jeg liker både OSX og Apples maskiner, såpass at jeg hadde vurdert det alvorlig ved kjøp av ny bærbar :)

Lenke til kommentar
Vi har dessverre måtte gå tilbake til IE fra FF på de skolene jeg drifter, da vi ikke fikk alt til å virke like enkelt i FF. Jeg hadde ingen problemer, men barn og lærere hadde store problemer.

 

Synd det ble slik, for FF har virkelig hjulpet på driftsikkerheten her. :-)

8028469[/snapback]

Hvorfor ikke prøve Opera da? Den skal være like sikkert som FF og med siste versjonene har jeg ikke funnet en eneste side som fungerer i IE som ikke fungerer i Opera. Hvordan det er å drifte Opera over ett nettverk aner jeg dog ikke.

 

Det tragiske er at jeg foretrekker Opera, men ender somregel opp med å bruke IE7, uten at jeg helt vet det. Jeg er sikkert hjernevasket :)

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Jeg bruker Opera i ca. 95% av tilfeller, men den fungerer ikke på alle sider, og da bruker jeg IE6. Tidligere brukte jeg FF, men nå gidder jeg ikke å ha 3 nettlesere installert.

8028584[/snapback]

 

Det er vell meir sida som ikkje fungerer i Opera. Eg har store problemer med å skrive CSS som fungerer i IE :(

Lenke til kommentar
Snart blir vel Firefox kjøpt opp av Opera tenker jeg :)

8028532[/snapback]

Hvem som helst kan kjøpe opp hva de vil, men så lenge prosjektet er OS vil det bli forket og fortsette i den rettningen "folket" ønsker, så kjepper i hjulene vil hvertfall ikke drepe prosjektet. Se f.eks på DivX vs XviD som et eksempel på det. DivX var først OS, men da et par av utviklerne (husker ikke helt om det var én eller flere) så det var muligheter for å tjene penger ble all kode tatt fra sidene og omlisensiert under en propeteriær (jeg kommer aldri til å lære meg det ordet) lisens. De andre utviklerne hadde heldigvis dratt ned siste åpne versjon fra CVS-serveren og ble forket til prosjektet XviD med åpen lisens.

 

The explanation from DivX at the time was that "the community really wants a Winamp, not a Linux."

 

 

Firefox er litt irriterende i vista, fordi selv om man setter den til default nettleser så vil linker fortsatt åpnes i IE. Vurderer å gå tilbake til XP igjen

8028643[/snapback]

Linker fra hvor?

Lenke til kommentar

Har selv bidratt til å redusere markedsanndelen på Firefox...

 

Har velikeholdt rundt 10 PC'er i januar, og alle har jeg erstattet FireFox med Internet Explorer 7 på.

 

Jeg er selv veldig fornøyd med Internet Explorer 7, kjører stabilt, er rask. De fleste sikkerhetshullene som har dukket opp i det siste gjelder også Exporer 6, ikke 7.

 

Beruker også endel Linux, både på jobben og hjemme, der bruker jeg primært Opera, men har FireFox som en backup.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...