Gå til innhold

Sender spillutviklere på kurs


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Cell bruker én PowerPC-kjerne og har seks andre spesialkjerner for FPU-kalkulasjon. Ifølge vår informasjon er bare én av disse spesialkjernene aktivert på PlayStation 3, og dette holder mer enn nok for å dra de allikevel ganske tunge spillene.

 

Det her er da bare vås. Cell har syv SPUer, der seks er aktive i PS3 (for å spare kostnader, da chipper med en død kjerne fremdeles kan brukes).

Lenke til kommentar
Cell bruker én PowerPC-kjerne og har seks andre spesialkjerner for FPU-kalkulasjon. Ifølge vår informasjon er bare én av disse spesialkjernene aktivert på PlayStation 3, og dette holder mer enn nok for å dra de allikevel ganske tunge spillene.

 

Om dette er tilfellet så er det morsomt at de har reklamert med 7 kjerner da :p

Lenke til kommentar
Cell bruker én PowerPC-kjerne og har seks andre spesialkjerner for FPU-kalkulasjon. Ifølge vår informasjon er bare én av disse spesialkjernene aktivert på PlayStation 3, og dette holder mer enn nok for å dra de allikevel ganske tunge spillene.

 

Det her er da bare vås. Cell har syv SPUer, der seks er aktive i PS3 (for å spare kostnader, da chipper med en død kjerne fremdeles kan brukes).

7998336[/snapback]

 

Det er 8 kjerner totalt på Cell, men Sony garanterer bare at 7 av dem er tilgjengelig. Se f.eks

http://en.wikipedia.org/wiki/Cell_microprocessor

 

Det er også litt misvisende å si at det er spesialkjerner for FPU-beregninger. Ja, de er gode på single-precision, men er ikke videre imponerende på double-precision (~1/10 ytelse). Det som er vanskelig er null branch prediction og programmerer-synlig minnehierarki.

Lenke til kommentar

Det er faktisk 6 kjerner som er fritt tilgjengelig for utivklerne for øyeblikket. Det finnes 8 fysiske SPE-er, 1 er redundant og 1 er forbeholdt operativsystemet.

 

EAs første spill til konsollen som Tiger Woods 07, Madden 07 og Need for Speed Carbon bruker faktisk ikke SPE-kjernene i det hele tatt! Kun PowerPC-kjernen. Sier vel en del om hvor lite enkelte utviklere utnytter PS3 så langt og hvor mye mer potensiale konsollen har...

 

Her er forresten en Cell-tutorial jeg fikk tak i forbindelse med PACT'06. Er ikke helt sikker på om den er public, men jeg tar sjansen. Inneholder detaljer om arkitekturen, Hello World-eksempler og diverse programmeringsteknikker.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Liten tvil om at Cell er en kraftig prosessor ja.. Men hvor mye hjelper det når det er GPU som til syvende å sist avgjør? Og den er ikke så revolusjonerende på samme måte.

 

skulle da mene at GPU'en er til grafikken :dontgetit: det som er det store med Cell, er at man kan kjøre flere prosesser på en gang, som operativsystem, AI, fysikk, og andre ting, mens en en-kjernet prosessor må bytte mellom disse prosessene hele tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...