Gå til innhold

Kulturo: Stenger dørene på grunn av pirater


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Makan til sutring... Hvis folk ikke vil kjøpe musikk på cd, bør kanskje plateselskapet ta konsekvensen av det og tenke nytt. Tilby nedlasting av låter!

 

Dessuten, det at 5000 har lastet ned låtene betyr jo ikke at de samme 5000 ville kjøpt albumet hvis de ikke hadde lastet ned. Antakelig veldig få av dem.

 

Er det forøvrig gjort noen undersøkelse blandt de som kjøpte albumet? Er det mange som har lastet ned for å høre på først, før de kjøpte?

 

-Visjoner-

Lenke til kommentar

http://www.kulturo.no/nyheter/musikk/-_ned...ikksalget/36530

 

 

Ellers kan det nevnes at i de fildelingtjenestene som er mest populære nå, f.eks. på thepiratebay, er det en overveldende tilgang på topp-10 produkter, mens det slett ikke er lett å finne smale utgivelser.

 

Dette i motsetning til tidligere, i f.eks. napster var det helt kurant å få tak i mindre populære filer.

 

Disse folkene er lei av å drive med promotering av musikk, og ønsker å legge skylda på noe annet enn seg selv. Samtidig kan de slå et slag for bransjen og ta litt igjen mot fienden - forbrukerene.

 

Jeg synes ikke de har spesielt mye troverdighet her.

Lenke til kommentar
Makan til sutring... Hvis folk ikke vil kjøpe musikk på cd, bør kanskje plateselskapet ta konsekvensen av det og tenke nytt.

7985356[/snapback]

Det er så sant det du sier.

Det er som om alle skulle blitt dritt forbanna for at noen hadde fant opp CD-en etter at LP'ene ble utdaterte. Tenk nytt. Tilby et billig, enkelt og fornuftig nedlastningsprogram

og slutt å sutre.

 

-Daniel

Lenke til kommentar

Burde de ikke tatt hintet om de ser at folk laster ned albumet 5000 ganger fra et russisk nettsted i løpet av en uke, og de kun selger 2500CDer de 2-3 første ukene?

 

Så vidt meg bekjent, så har flere av de russiske stedene tatt betalt for nedlasting. Og de tar fremdeles ikke hintet? Hva med å lage sin egen betalside for nedlasting av musikk på nett? Så kanskje det hadde vært DEM som hadde fått pengene for de 5000 nedlastingene i steden. Skjønner at de er lei piratkopiering, men de setter seg jo tross alt bare ned på ræva og sutrer bare fordi de ikke ønsker å omstille seg etter hva folk faktisk vil ha.

 

Nå koster det sikkert utrolig mye å lage en betaltjeneste, men om de virkelig er ildsjeler slik de påstår, så klarer de alltids finne folk som er villig til å gjøre det billig/gratis, f.eks. datastudenter som skal ha hovedoppgave eller noe.

Lenke til kommentar

Hvis musikkbransjen begynner å selge musikk på nette til en pris som er latterlig billig vil de fort se at pengene kommer inn. Men så lenge de skal være så griske som de er og forvente at hver cd skal bringe flere hundre millioner til hver av de 10 øverste personene som var med i produksjonen av cd-en, kan de bare være foruten pengene for min del.

 

Hadde hver sang kostet 50øre eller noe slikt, så ville mange flere ha kjøpt musikk. 10kr per sang er i det meste laget når du ikke kjøper noe fysisk engang. Men musikkbransjen skjønner vel ikke at det er bedre med 1mill. personer som kjøper 5 sanger til 50øre enn 10.000 som kjøper 5 sanger til 10kr.

Lenke til kommentar

Har full forståelse for at de ikke gidder,for hvem ville stå på jobb og få betalt for 1 av 5 timer, eller få betalt for 1 av 5 produkter de laget, hvordan ville det da gå?

Greit nok at ikke alle som laster ned ulovlig ville kjøpt produktet,men jeg synest det begynner å bli en slitt unnskyldning for å gjøre noe galt.

Det er iallefall min mening om det.

Lenke til kommentar
Har full forståelse for at de ikke gidder,for hvem ville stå på jobb og få betalt for 1 av 5 timer, eller få betalt for 1 av 5 produkter de laget, hvordan ville det da gå?

Greit nok at ikke alle som laster ned ulovlig ville kjøpt produktet,men jeg synest det begynner å bli en slitt unnskyldning for å gjøre noe galt.

Det er iallefall min mening om det.

7986725[/snapback]

 

Det er greit nok at de føler det tungt og skjønner at de ikke orker å fortsette slik, men de burde heller sett etter mulige løsninger for å tilpasse seg markede enn å legge ned og legge skylda på fildere.

Lenke til kommentar
Så vidt meg bekjent, så har flere av de russiske stedene tatt betalt for nedlasting. Og de tar fremdeles ikke hintet? Hva med å lage sin egen betalside for nedlasting av musikk på nett? Så kanskje det hadde vært DEM som hadde fått pengene for de 5000 nedlastingene i steden.

7986586[/snapback]

De har tatt hintet for lenge siden. Bandet Seabound som nevnes i artikkelen selger allerede musikken sin online hos følgende steder ifølge nettsiden deres:

 

* iTunes (Apple)

* Napster

* Rhapsody

* MusicMatch (Yahoo)

* Real Networks (RealPlayer)

* Yahoo Download Store

* Liquid Audio (Wal-Mart)

* MSN

* Sony Connect

* Music Net (Virgin)

* Music Now

* Buy Music

 

Men så lenge russere kommer unna med å tilby stjålne varer som de ikke har en krone i utgift for å skaffe seg (med unntak av 10 dollar for den første CD'en som de i mange tilfeller selger i hundretusener av eks. videre) så gidder selvfølgelig ikke kjipe online-kjøpere å kjøpe fra steder som er dyrere og faktisk betaler artistene for musikken.

 

Folk er stort sett drittsekker og blåser selvfølgelig totalt i om de som har laget musikken får noe for den. Mange synes endog at det er helt greit å betale noen for å stjele for seg. Det viktigste er at man selv får superbillig eller gratis musikk.

 

Men jeg skjønner det godt; hvem ville ikke kjøpt en stjålet TV til 2500 istedet for de 15.000 den koster i butikken?

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Har full forståelse for at de ikke gidder,for hvem ville stå på jobb og få betalt for 1 av 5 timer, eller få betalt for 1 av 5 produkter de laget, hvordan ville det da gå?

Greit nok at ikke alle som laster ned ulovlig ville kjøpt produktet,men jeg synest det begynner å bli en slitt unnskyldning for å gjøre noe galt.

Det er iallefall min mening om det.

7986725[/snapback]

 

Det er greit nok at de føler det tungt og skjønner at de ikke orker å fortsette slik, men de burde heller sett etter mulige løsninger for å tilpasse seg markede enn å legge ned og legge skylda på fildere.

7986823[/snapback]

 

Tja,men hvem har en løsning?

Det argumenteres med at bare det var billig nok så ville folk kjøpt, vel hva er billig nok og ville det da lønne seg for de som drev med dette? Dessuten tror jeg de som laster ned ville fortsette med dette da det fortsatt var billigere .

En vanskelig sak dette og jeg fordømmer ingen,selv om jeg personelig er imot ulovlig nedlasting.

Lenke til kommentar
Men jeg skjønner det godt; hvem ville ikke kjøpt en stjålet TV til 2500 istedet for de 15.000 den koster i butikken?

7986948[/snapback]

En dårlig sammenligning. De aller færreste ville kjøpt en tv de viste var stjålet. Med musikk føler folk det er helt annerledes, siden plateselskapene ikke tilrettelegger seg godt nok.

Tror heller det er de som laster ned som ikke tilrettelegger seg godt nok samfunnet. Det å laste ned skader faktisk artister, plateselskap og medvirkende, uansett hvor tilrettelagt de har det.

 

For å følge opp med enda en dårlig sammenligning: Det å si at plateselskaper fortjener dette er som å si at fyren som krever betalt i åttende etasje for TVene som står i butikken i første etasje fortjener å bli frastjålen TVene.

Lenke til kommentar
snip

 

Støttes 100%

 

Men nå kan det tenkes at dette er et markedsføringsstunt fra noen jeg aldri har hørt om før nå. Nå som de plutselig er litt kjent kommer de "plutselig" til å fortsette. Gnålet fra disse minner meg mye om han tapern fra tv3 som driver et plateselskap her i Norge. Husker ikke hva dusten heter, men han ble hvertfall utestengt fra VG lista for sin super drittunge oppførsel :)

Lenke til kommentar
snip

 

Støttes 100%

 

Men nå kan det tenkes at dette er et markedsføringsstunt fra noen jeg aldri har hørt om før nå. Nå som de plutselig er litt kjent kommer de "plutselig" til å fortsette. Gnålet fra disse minner meg mye om han tapern fra tv3 som driver et plateselskap her i Norge. Husker ikke hva dusten heter, men han ble hvertfall utestengt fra VG lista for sin super drittunge oppførsel :)

7987410[/snapback]

 

 

Haha, det er vel ikke mr. Falk du tenker på :)

 

Delvis enig med snekker'n jeg. Selv gidder jeg ikke kjøpe mp3 filer på nett. Jeg synes faktisk det er litt stas med CD jeg...

Lenke til kommentar
Men jeg skjønner det godt; hvem ville ikke kjøpt en stjålet TV til 2500 istedet for de 15.000 den koster i butikken?

7986948[/snapback]

En dårlig sammenligning. De aller færreste ville kjøpt en tv de viste var stjålet.

7987244[/snapback]

Man sammenligner ofte med "ville du ha stjålet..." ditt eller datt i butikken. Grunnen til at de fleste ikke ville ha gjort det er at sannsynligheten for å bli tatt er betraktelig høyere i de fleste slike tilfeller. Hvis folk kunne gjøre dette og slippe unna med samme sannsynlighet som med nedlastet musikk, ville flere ha gjort det.

 

Hvis man hadde kunnet stjele en TV på nettet og fått den sendt hjem til seg uten flere spor enn BitTorrent legger igjen, hadde nok langt, langt flere gjort det.

 

Det handler ikke om å være greie overfor de som eier det. Det handler om å slippe unna. Mennesker er i stor grad grådige og egoistiske av natur.

 

For å følge opp med enda en dårlig sammenligning: Det å si at plateselskaper fortjener dette er som å si at fyren som krever betalt i åttende etasje for TVene som står i butikken i første etasje fortjener å bli frastjålen TVene.
Hvis han har monopol på dem og overpriser dem kraftig, så gjør han kanskje det. :p
Lenke til kommentar

OKEY :S

De har sikkert fått betalt for dette altså...

Nå nettopp og 1000ganger før er det vist at pirater ikke har noe med musikksalget... dette hadde ikke økt om alle hadde kjøpt!

 

Hvorfor mener de atlså at du stjeler egentlig?

Man stjeler kun sangen... altså f.eks en rute i melkesjokoladen... og lar resten ligge igjen :tease:

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Nå må jeg si at jeg ikke har peiling på sjangeren som dette plateselskapet oppererer i. Kan noen som har peiling si noe om hva slags artister de representerer og om de representerer noen band av betydning?

 

For hvis de kun holder på med en sær nisje (som jo er et lite marked), og ikke er flinke til å finne gode artister, ja da fortjener de å forsvinne mener nå jeg. Men det blir jo litt vanskelig å si noe om, når jeg ikke har peiling.

 

Skal jeg tolke web-siden til dette plateselskapet så vil jeg påstå at de er forsvinnende små, og antagelig ikke har gjort en god jobb som plateselskap. Men det er jo greit å skylde på piratkopiering når man gjør en dårlig jobb.

 

EDIT: Jeg må si meg enig i tidligere poster på forumt. Det er vanskelig å få tak i smale band. Hører mye metal, og i et ScreamMagazine blad så må du jobbe hardt for å finne de små bandene de anmelder. Mye jeg ikke orker å finne. Det er jo synd for jeg kjøper nemlig ikke u-hørt.

Men jeg kjøper ja, nye plater fra cdon på vei as-we-speak :)

Endret av DarkSlayer
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...