Gå til innhold

TEST: MacBook


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-80wCWpIM

Jeg er uenig i det dere skriver angående dobbeltklikk funksjonen, at det er mer kronglete enn en egen høyre museknapp. Når jeg bruker min mbp så har jeg en finger på museflaten, en rett over museflaten og tommelen på knappen. Trenger jeg å høyreklikke så legger jeg bare nedpå finger nummer to og trykker inn museknappen med tommelen, altså minimal bevegelse. På vanlig pc er det vanskelig å kun bruke tommelen, man må flytte hånden over på høyre museknapp og det hele er en lengre håndbevegelse.

Lenke til kommentar

Når apple kommer med led skjermene sine skal jeg kjøpe meg :) Har allerede en imac og er enig i testen, programvarepakken var det som først gav meg et meget positivt intrykk. Sammkjørt programvare er en kjempefordel synes jeg da..

 

Ellers grei test, er som sagt vanskelig å teste den maksimale ytelsen til en mac når man bruker windows isteden for osx, men det gir jo likevel en pekepinn.

Lenke til kommentar

Kjempefin test, tykkjer eg...

 

Uansett: Veldig einig med artikkelforfatter i kritikken om høgre musetast. Kvifor ikkje gi folk eit valg med høgre musetast?.... Blir nok ekstern mus på meg når eg går over til Mac.

 

Firewire 6-pin på MAC er KONGE!! Her har dei andre maskinprodusentane MASSE å lære. 4 pins pluggen som dei andre bruker er ELENDIG! Kjenner mange som har fått sine 4-pins øydelagt.

 

Mvh.

 

Green :)

Lenke til kommentar
Kjempefin test, tykkjer eg...

 

Uansett: Veldig einig med artikkelforfatter i kritikken om høgre musetast. Kvifor ikkje gi folk eit valg med høgre musetast?.... Blir nok ekstern mus på meg når eg går over til Mac.

 

Firewire 6-pin på MAC er KONGE!! Her har dei andre maskinprodusentane MASSE å lære. 4 pins pluggen som dei andre bruker er ELENDIG! Kjenner mange som har fått sine 4-pins øydelagt.

 

Mvh.

 

Green  :)

7985471[/snapback]

Ser ikke helt problemet... De bærbare har mulighet til å høyreklikke ved å bruke to fingre på touchpaden, på de stasjonære kan man jo bruke hva slags mus man vil, dessuten er jo Mighy Mouse den nye standarden som forøvrig har en musetast men mulighet for høyreklikk.

 

Ellers er jeg helt enig, 6pins FireWire burde vært bransjestandard!

Lenke til kommentar

Heh... Er det bare meg som ser poeng etter poeng som understreker at dette ikke er en bra maskin, for så at minusene glattes over mens plussene highlightes?

 

Av typen "kantene på denne maskinen gjør rett og slett vondt, men det gjør ikke noe for musen er derimot genial - man slipper å måtte bruke to knapper" - for å sette det helt på spissen.

 

Synes på ingen måte denne testen virket objektiv.

 

Da har jeg ikke sagt et ord om hva som er bra eller dårlig med Mac, for jeg ønsker ikke å gå inn i en diskusjon om dette siden jeg vet mine elendige erfaringer med Mac ikke er representative.

Lenke til kommentar

Her er mine erfaringer med macbook:

  • Negative:
  • Mangler to museknapper. Selv om det stort sett fungerer greit med to fingre på touchpaden så burde ikke det være grunnen til å utelate to knapper. Dette virker som ren trass fra Apples side, særlig når man faktisk bruker andre museknapp en del i os x.
  • Noen knapper har blitt flyttet litt rundt, f.eks. alfakrøll. Greit nok, det er en vanesak, men det som er litt verre er at knappene ikke er merket skikkelig. F.eks. er det ingen steder merket på tastaturet hvor disse knappene er:|[]{}
    Disse brukes aktivt av programmerere. Har dessuten ikke funnet en delete-knapp, noe jeg savner omtrent hver dag. Om denne finnes, si for all del ifra!
  • OS X trynes lett av power-usere. Kræsjet min mac til punktet hvor jeg måtte installere(oppgradere) på nytt to ganger i løpet av de første dagene fordi jeg ville installere AMP (web-stuff) uten å bruke ferdigpakke. (Ja, jeg er totalt avhengig av å gjøre dette manuelt for å få riktig støtte i PHP)
  • Har ikke støtte for docking-station
  • Kan slite mot noen routere som bruker WEP. WEP er egentlig noe drit ettersom det finnes flere versjoner(ihvertfall to) av WEP og algoritmen som brukes for å regne ut hashen. De fleste routere idag fungerer med begge, men ikke alle dessverre. Dette er ikke et problem med mac i seg selv, heller implementasjonen i os x. Apple er klar over problemet, men får ikke ut fingeren. Ofte kan dog problemet løses ved å oppdatere firmwaren i routeren, eller dersom dette ikke er mulig, kjør windows på macen når du trenger nett ;) Tredje løsning er å gjøre som meg, kjøp et aksesspunkt og koble deg med kabel til dette.
  • En annen ting som er negativ med mac generelt er brukerbasen. Jeg er allerede drittlei av å høre om folk som priser ethvert Apple-produkt. De er ikke SÅ gode, og de har så mange feil og mangler at de på ingen måte er overlegne. Da blir det helt tåpelig å høre på disse "frelste" menneskene som tror Apple skal redde verden.

  • Positive:
  • Kraftig! Mac er på ingen måte billig, men heller ikke SÅ dyrt som det en gang var. Jeg har den kraftigste sorte macbooken (ikke mbp), med 120GB. Dette fungerer utmerket for å kjøre det meste av programvare (spill er en annen sak), noe som fører oss videre til
  • Parallels. For $80 + windowslisens (mange har allerede dette) får du kjøre windows i et vindu i os x. Dette er virkelig gull for de som er avhengige av windows-programmer. (Personlig bruker jeg msn live messenger pga. videooverføring og visual studio)
    Sammen med
  • boot camp som lar deg partisjonere disken uten å miste noe data eller os x installasjonen, og deretter installere og kjøre windows native så har du en super pakke. Parallels kan la deg bruke denne partisjonen noe som er ganske heftig.
  • Dritschtili! Det er ikke til å komme utenom at mac er en rimelig pen maskin med en del kule "bling bling". Strømkoblingen med magnet er både stilig OG nyttig, mens det lysende eplet i lokket bare er tøft og klysete(men jeg liker det). I tillegg er skjermen senket noe som fører til at skjermen ikke stikker høyere opp enn nødvendig. Viftene blåser ut BAK, istedenfor under eller på siden, noe jeg også synes er bra.
  • Kommandolinje og opensource. Linux-brukere vil nok finne seg til rette på en mac ettersom man kan gjøre ganske mye med kommandolinjen. (Last ned iTerm istedenfor Terminal som følger med). Mye av det som kompilerer på *nix kompilerer også på mac, og med Apples X11-versjon (Kan installeres fra os x-cden) har man plutselig støtte for enda mer programvare, f.eks. openoffice.
  • Brukervennlighet. Dette er litt så som så. Kommer man fra windows-bakgrunn, noe de fleste gjør idag, så virker os x litt merkelig i starten, uten å virke rotete og vanskelig. Veldig mange ting bare funker noe som er veldig behagelig. Dette er også kjent fra windows, men du får fortsatt inntrykk av at det fungerer bedre i os x.
  • Innebygget kamera, mikrofon og bevegelsessensor. (mbp har også lyssensor)
  • Mye kul (og en del gratis) programvare. Må virkelig si at jeg ble overrasket her. Av gratis programvare må jeg nesten nevne quicksilver, growl og virtuedesktop.
    Av kjøpevare er textmate en helt unik teksteditor som enhver utvikler burde oppleve. I tillegg er delicious library et rimelig heftig bibliotek for å holde orden på bøker, spill, cder og dvder. Dette integreres tett med adresseboken dersom du låner bort mye.

Jeg har unnlatt å nevne en del ting, f.eks. dashboard, da jeg mener dette ikke er så spesielt som noen skal ha det til.

Jeg har sikkert glemt en del, men det får da være grenser ;) (kanskje jeg legger til noe dersom jeg finner noe essensielt jeg har glemt)

Endret av Nazgul
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at testen er lite objektiv. Det er for eksempel temmelig håpløst å hevde at programvarestøtten for mac stadig bli bedre, og fremheve Microsoft og Adobe. Dette er jo de to kanskje viktigste eksemplene på produsenter som IKKE (!) støtter mac med intelprosessorer (herunder testmaskinen). Joda, programmene fungerer jo likevel på grunn av en elendig emuleringsfunksjon (rosetta), men til annen bruk enn gutteromsbruk går det fryktelig, fryktelig, fryktelig sakte.

Lenke til kommentar
Macbooken har ingenting imot at man bruker en vanlig "pc" mus..

7986598[/snapback]

 

 

Macbooken har ingenting imot at man bruker en vanlig "pc" mus..

7986598[/snapback]

 

Godt poeng, og dessuten merker nå i alle fall jeg at jeg fint kan høyreklikke med min mightymouse.

7986618[/snapback]

Dette stemmer selvsagt, men ingen av disse fulgte med min macbook. Hvorfor skal jeg trenge ekstraustyr for en de facto standard? Med mighty mouse og dens to (skjulte) høyre- og venstreknapper innrømmer jo selv Apple at to knapper ikke er så dumt.

Lenke til kommentar
Macbooken har ingenting imot at man bruker en vanlig "pc" mus..

7986598[/snapback]

 

Godt poeng, og dessuten merker nå i alle fall jeg at jeg fint kan høyreklikke med min mightymouse.

7986618[/snapback]

 

Absolutt, men det er derfor det er så dumt at Macbook og MBP berre har 2 USB utganger. Bruker ein ekstern mus har ein 1 ledig USB port igjen. Ganske håplaust!

 

Ellers så ser eg poenget til "ATWindsor". Alfakrøll har jo blitt ein mykje brukt tast!

 

Nazgul: GLIMRENDE GJENNOMGANG!

 

Mvh.

 

Green

Endret av Green
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...