Gå til innhold

- OLED har en lys fremtid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja. 2006 skulle jo OLED komme for fullt.

 

Det er klart at teknologien i seg selv er spennende, men allikvel påpekes det at det er ikke sikkert at denne teknologien tar over for LCD.

 

Dette har noe med økonomi å gjøre, og de 5 store innen LCD produksjon (er kun 5-6 som produserer dette på verdensbasis) skal ha return of investment på eksisterende produksjonslinjer.

 

Produsentene er dog flinke til å lekke ting til media hele tiden om ting som kommer, for det gjør at vi opprettholder et kjøpsmønster. Jeg tror ikke vi ser OLED skjermer for salg for OSS VANLIGE MENNESKER før i 2010. Da mener jeg skjermer som er større en 20" som garantert er en standard innen pc miljøet på samme tid.

 

Synd at vi lar oss påvirke av "ting som kommer". Selv er jeg også idiot på området og bestiller gjerne en mobil jeg har lest om 3 mnder før den er ute. Så ender det ofte med at jeg blir skuffa som faen når jeg endelig får den..

Lenke til kommentar

om det faktisk blir bedre bildekvalitet vet vi jo ikke før vi ser det, men jeg lurer på om de som har utført under søkelsen har tatt hensyn til problemene man har med blåfargen, jeg har i allefall ikke hørt noe om at de har løst problemet med kort levetid på den.

 

jeg tror selv at SED kommer før OLED. og at det deror aldri vil bli noe særlig av oled skjermene.

Lenke til kommentar

Det er dumt at det skal ta så lang tid før OLED er på markedet, men det er nok en for hard konkurrent til LCD, så produsentene venter nok litt til.

 

Jeg har også fått intrykket av at SED vil bli mer aktuelt for større skjermer som TVer med det første, muligens siden det kan virke som OLED er dyrere i produksjon.

 

Jeg ser fremt til at bærbare pcer får OLED-skjermer, som blant annet vil føre til lenger batteritid.

 

Innsynsvinkel, kontraster og responstid ser ut til å bli bedre med OLED i forhold til LCD.

Lenke til kommentar
om det faktisk blir bedre bildekvalitet vet vi jo ikke før vi ser det, men jeg lurer på om de som har utført under søkelsen har tatt hensyn til problemene man har med blåfargen, jeg har i allefall ikke hørt noe om at de har løst problemet med kort levetid på den.

 

jeg tror selv at SED kommer før OLED. og at det deror aldri vil bli noe særlig av oled skjermene.

7983896[/snapback]

Greit å få høre litt mer nytt om OLED. Det så jo ut til å spøke litt for teknologien med det lange fraværet og holdbarhetsdatoen på noen primærfarger ja.

 

SED, OLED og "LCD med LED bakgrunnsbelysning". Alt er like velkomment her på "bordet". Håper en av disse teknologiene er skikkelig rimelige ut til sluttbrukerne. SED er like lovende hva billedkvalitet er kan det virke som, ihvertfall basert på det som er skrevet om SED.

 

Venter på en av disse 3 teknologiene i spenning. :D

Lenke til kommentar
om det faktisk blir bedre bildekvalitet vet vi jo ikke før vi ser det, men jeg lurer på om de som har utført under søkelsen har tatt hensyn til problemene man har med blåfargen, jeg har i allefall ikke hørt noe om at de har løst problemet med kort levetid på den.

 

jeg tror selv at SED kommer før OLED. og at det deror aldri vil bli noe særlig av oled skjermene.

7983896[/snapback]

For å løse problemet med levetid på blåfargen var vel metoden at de lager dobbelt så mange punkter for den. Slik at totalt sett fikk de omtrent lik levetid.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
om det faktisk blir bedre bildekvalitet vet vi jo ikke før vi ser det, men jeg lurer på om de som har utført under søkelsen har tatt hensyn til problemene man har med blåfargen, jeg har i allefall ikke hørt noe om at de har løst problemet med kort levetid på den.

 

jeg tror selv at SED kommer før OLED. og at det deror aldri vil bli noe særlig av oled skjermene.

7983896[/snapback]

 

Det er mulig jeg husker helt feil, men dette har vel vært «offisielt fikset» ganske lenge nå?

 

Det er jo opplagt at OLED/SED lar vente på seg ene og alene på grunn av at griske produsenter vil mette markedet med LCD først. Ganske så irriterende i grunn, men på et eller annet tidspunkt må de jo begynne å masseprodusere OLED/SED, og at ingen gidder å ta skrittet med å være først vitner jo om at de tjener penger som gress på å produsere LCD billig og selge det dyrt.

 

Burde vært ulovlig å «eie» et marked slik som panel-produsentene gjør i dag. Det er jo tydelig at det ikke er mulig for utenforstående å få innpass i markedet, og det er veldig synd. En litt spretten nykomling hadde jo kommet langt med å begynne produksjon av OLED/SED nå. LCD-teknologien er ikke spesielt vanskelig å slå knockout på teknisk sett.

Lenke til kommentar

Er vel fult forståelig at man ønsker å tjene penger på et produkt før man erstatter det med ny generasjon.

 

Man kan vel ærlig talt ikke si at 42" LCD TV'er av god kvalitet har kommet til et fornuftig prisnivå ennå. Man må fort betale oppi 20.000,- eller mer.

 

Sammenlign dette med når 32" 100Hz Digital CRT 16:9 av bra kvalitet kostet 14.000 men at en bra 42" LCD TV må ned i den prisen før det kommer nye teknologier.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ikke for meg. For meg er det fullstendig uforståelig at folk kan sette penger over teknologi og fremgang rent prinsipielt sett. Ikke at jeg ikke forstår hvordan ting fungerer, men i formen «om jeg hadde vært verdensdiktator» eller noe lignende.

 

Nei, jeg tror LCD per i dag er temmelig overpriset, de har vel tjent ganske mye per panel produsert en god stund nå? Det er mulig jeg tar feil, men for meg virker det som om de holder prisene på et kunstig nivå per i dag, altså at de spekulerer ganske heftig i ratioen markedspenetrering (med et visst tidsaspekt)/pris. Hva har de å tape på å ha prisene såpass høye som de er i dag? Det er jo som sagt ingen som kommer med ny teknologi med det første...

 

Det store spørsmålet er egentlig hvor mye mer folk hadde betalt for en bildekvalitet som er såpass mye bedre som SED/OLED. Når det er mulig å entre markedet med en ny type skjermteknologi med andre ord. Det kommer jo an på om hvermansen helt forstår problemene LCD har, og tror på at OLED/SED-skjermer er så utrolig mye bedre som de faktisk er (det kommer selvfølgelig frem om man presenterer og markedsfører skjermene skikkelig).

 

Min personlige mening er at LCD-skjermene som verden har lidd under i flere år nå; er det på høy tid å skifte ut. Det er ikke rare teknologien spør du meg. Det er jo først de siste årene man har fått skjermer som har vært av noen særlig kvalitet i forhold til CRT-skjermer, og sortnivå og kontrast har de jo aldri hatt.

Lenke til kommentar
...jeg tror selv at SED kommer før OLED. og at det deror aldri vil bli noe særlig av oled skjermene.

7983896[/snapback]

 

Jeg tror fremtiden til SED er dyster. Canon har nettopp tapt en sak i retten om brudd på patentrettigheter vedrørende SED. Patentene til SED-teknologien tilhører det amerikanske firmaet Nano-Proprietary, og ble lisensiert til Canon. Da Canon allierte seg med Toshiba, ble Canon saksøkt, og tapte nettopp saken i retten. Fremtiden til SED ble derfor kraftig redusert.

Tror derfor OLED dukker opp før SED i markedet for store skjermer.

Dessuten OLED er ikke nytt, mens SED er "splitter pine nytt". Det er knapt nok vist prototyper offentlig.

Lenke til kommentar
...jeg tror selv at SED kommer før OLED. og at det deror aldri vil bli noe særlig av oled skjermene.

7983896[/snapback]

 

Jeg tror fremtiden til SED er dyster. Canon har nettopp tapt en sak i retten om brudd på patentrettigheter vedrørende SED. Patentene til SED-teknologien tilhører det amerikanske firmaet Nano-Proprietary, og ble lisensiert til Canon. Da Canon allierte seg med Toshiba, ble Canon saksøkt, og tapte nettopp saken i retten. Fremtiden til SED ble derfor kraftig redusert.

Tror derfor OLED dukker opp før SED i markedet for store skjermer.

Dessuten OLED er ikke nytt, mens SED er "splitter pine nytt". Det er knapt nok vist prototyper offentlig.

8016501[/snapback]

Det er trist om ett patent (økonomi) skal være det som blokkerer. Da hadde det vært bedre om firmaet Nano-Proprietary inngikk en avtale om meget lave royalties i starten, men at de kunne hale i land en avtale om litt bedre betalte royalties når salget tar av.

 

Stemmer det at Nano-Proprietary sitter på patentrettighetene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...