Gå til innhold

Programtips: Paint.NET


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du trenger også .NET Framework 2.0.

Hvorfor det egentlig? Hva gjør det og hvorfor kan ikke programmet kjøre uten det?

 

For å kjøre programmet trenger du Microsoft Windows Server 2003 (SP1), XP (SP2) eller Vista.

I likhet med efikkan tenkte jeg også på å anbefale GIMP, som tross alt ikke krever at man kjøper Windows. Futten går litt ut av ordet "Gratis" når det innebærer et krav om kjøp (et dyrt kjøp også etter min mening og sammenlignet med alternativene).

 

GIMP kan forsåvidt lastes ned i varianten GIMPshop for de som foretrekker utseendet til Photoshop. Disse fungerer både under Windows, Linux og OSX.

Lenke til kommentar

Poenget med Paint.NET var jo å lage en applikasjon basert på .NET rammeverket for vise styrkene bak dette.

 

At operativsystemet koster penger er jo en helt annen diskusjon.

 

Har innstallert GIMP selv. Synes det er altfor lite brukervennlig. Samme kan sies om Photoshop, men det er vel kanskje poenget. Det dreier seg om proffsjonelle verktøy og ikke hobbyprosjekter slik som her. Vil anbefale å teste denne applikasjonen for folk som har et enkelt behov for bilderedigering og som allerede har en windows lisens.

Lenke til kommentar
Poenget med Paint.NET var jo å lage en applikasjon basert på .NET rammeverket for vise styrkene bak dette.

7949348[/snapback]

Insinuerer du at det er microsoft som står bak Paint.net? Fordi de vil vise frem styrkene ved .NET?

 

I så fall er det et meget uvanlig steg av microsoft å lage eller støtte opp om åpen kildekode.

 

Hvilke styrker er det snakk om?

Hva er det .NET gjør for programmet som ikke andre rammeverk kan?

Lenke til kommentar

http://en.wikipedia.org/wiki/Paint.NET

 

The application started as a project developed at Washington State University (WSU) for Microsoft Windows and was mentored by Microsoft.

 

Paint.NET originated as a computer science senior design project during spring 2004 at WSU. Rick Brewster, one of the main designers, says on his weblog that version 1.0 was written "in 4 months … and was 36,000 lines of code."[3] A recent release, version 2.63, is approximately 105,000 lines of code. The Paint.NET project continued over the summer and into the fall 2004 semester for both the version 1.1 and 2.0 releases.

 

Development continues with two developers who now work at Microsoft, both of whom worked on previous versions of Paint.NET while they were students at Washington State University.

Lenke til kommentar

I så fall kan man vel se langt etter versjoner for Linux og OSX.

 

Og slik jeg forstår opplegget så er Paint.net et skall (åpen kildekode) som tar i bruk lukket kildekode biblioteker i microsofts proprietære og lukkede .NET. I så fall vil jeg sette spørsmålstegn ved hvorvidt man kan kalle Paint.NET for åpen kildekode.

 

Redigert: Særlig med tanke på at nedlastinga av Patin.net uten .NET rammeverket tar 5MB, mens Paint.net med .NET-rammeverket tar 50MB.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Du trenger også .NET Framework 2.0.

Hvorfor det egentlig? Hva gjør det og hvorfor kan ikke programmet kjøre uten det?

 

For å kjøre programmet trenger du Microsoft Windows Server 2003 (SP1), XP (SP2) eller Vista.

I likhet med efikkan tenkte jeg også på å anbefale GIMP, som tross alt ikke krever at man kjøper Windows. Futten går litt ut av ordet "Gratis" når det innebærer et krav om kjøp (et dyrt kjøp også etter min mening og sammenlignet med alternativene).

 

GIMP kan forsåvidt lastes ned i varianten GIMPshop for de som foretrekker utseendet til Photoshop. Disse fungerer både under Windows, Linux og OSX.

7949170[/snapback]

Vel, hva er definisjonen av gratis da? GIMP er heller ikke gratis siden det innebærer et krav om kjøp av datamaskin... Ja, de fleste har datamaskin. Men de fleste har Windows også.

 

Isolert sett er selvfølgelig Paint.NET gratis. Like gratis som GIMP. At enkelte entusiaster tydeligvis blir bitre av at et program ikke kjører på deres "sære" operativsystem som gjør den almenne brukeropplevelsen dårligere, gjør det ikke mindre gratis.

 

Og at programmet krever .NET Framework 2.0 betyr ganske enkelt at det var programmert med hjelp av dette rammeverket. Vet ikke om du prøver å trolle eller at det er ren uvitenhet, men imponert blir en hvert fall ikke...

 

(Og ja, dette er langt fra første gangen MS har gitt ut komponenter i åpen kildekode uten at det har så mye med saken å gjøre. .NET er også en åpen standard. Hvem som helst kan implementere C# og .NET Framework hvis de ønsker og har kompetansen til det. Jeg har begge standardene liggende på hardisken min, inkludert C# 3.0 som enda ikke er gitt ut av MS. Den er med andre ord ikke lukket som det feilaktig ble antydet i en post ovenfor).

Lenke til kommentar
I så fall kan man vel se langt etter versjoner for Linux og OSX.

 

Og slik jeg forstår opplegget så er Paint.net et skall (åpen kildekode) som tar i bruk lukket kildekode biblioteker i microsofts proprietære og lukkede .NET. I så fall vil jeg sette spørsmålstegn ved hvorvidt man kan kalle Paint.NET for åpen kildekode.

7949637[/snapback]

 

For det første finnes det en open source .Net runtime for linux kalt Mono

http://www.mono-project.com/Main_Page, det er ikke dermed sagt at det er en enkel sak å få paint.net til å kjøre i f.eks linux, da Mono ikke fullt ut støtter .Net 2.0 enda (kun 1.1, og delvis 2.0).

 

Når det gjelder utsagn om at det knapt kan kalles åpen kildekode, så er det direkte feil. Kildekoden til applikasjonen er åpen, .Net runtimen er på linje med det Java runtimen en gang var for noen år siden, lukket uten åpen kildekode. Det blir nesten som å si at en må sende med kompilatoren i kildekodeform med c++ applikasjonen for at det skal regnes som åpen kildekode, ellers er jo til og med printf funksjonen en del av en lukket api?

Lenke til kommentar

Ah, genialt! Jeg satt akkurat og lette etter et moderne gratis bildebehandlingsprogram, uten å finne noe, for litt enkelt tilpassing av bilder som skal ut på web som en del av et design. Dette skal jeg definitivt prøve.

 

Du trenger også .NET Framework 2.0.

Hvorfor det egentlig? Hva gjør det og hvorfor kan ikke programmet kjøre uten det?

Det inneholder kodebiblioteker og "Common Language Runtime". Alle programmer på desktop-maskiner, bortsett fra operativsystemer, bruker kode levert av andre. Forskjellen her er at denne koden kommer som en frittstående kompoenent, framfor å være en del av operativsystemet.

 

Common Language Runtime er (i grove trekk) det samme som Javas "Virtual Machine", og kompilerer hver del av programmet ferdig rett før delen kjøres.

 

I likhet med efikkan tenkte jeg også på å anbefale GIMP, som tross alt ikke krever at man kjøper Windows. Futten går litt ut av ordet "Gratis" når det innebærer et krav om kjøp (et dyrt kjøp også etter min mening og sammenlignet med alternativene).

 

Jeg har brukt Gimp sporadisk i flere år, men brukergrensesnitter preller av på meg. Jeg klarer rett og slett ikke å bli komfortabel med det.

Lenke til kommentar
I så fall kan man vel se langt etter versjoner for Linux og OSX.

 

Og slik jeg forstår opplegget så er Paint.net et skall (åpen kildekode) som tar i bruk lukket kildekode biblioteker i microsofts proprietære og lukkede .NET. I så fall vil jeg sette spørsmålstegn ved hvorvidt man kan kalle Paint.NET for åpen kildekode.

 

Redigert: Særlig med tanke på at nedlastinga av Patin.net uten .NET rammeverket tar 5MB, mens Paint.net med .NET-rammeverket tar 50MB.

7949637[/snapback]

 

 

Det blir som å anklage alle java programmer for å være store, selv om du bare må laste ned java runtimes en gang. Mange har sikkert .NET v1 allerede, og de som er flittig med windows update (under valgfrie nedlastinger) har .Net v2 også.

 

.NET er egentlig et samlebegrep for veldig mange produkter og teknologier, men kort forklart så er det sett med biblioteker, en virtuell maskin, og diverse verktøy. Disse er fra Microsoft sin side selvsagt bare implementert i windows. Blant annet følger en kompilator for programmeringsspåket C# (uttales C-sharp) med når du laster ned .NET rammeverket. Veldig forenklet er det lettest å sammenligne .Net med Java.

 

En av fordelene med .NET er at du kan skrive et program i ulike programmeringsspråk. F.eks GUI i Visual Basic, mens tunge deler av programmet bruker C++.

 

.GNU og MONO er forsøk på å implementere .NET runtimes i Linux.

 

Selve kildekoden til det oppgitte programmet åpen, men du kan ikke forvente at API kall støttes under andre OS. Jeg forventer heller ikke at Linux programmer som f.eks benytter seg av GNOME spesifikke komponenter skal kjøre knirkefritt på min windows (Edit: uten nødvendige biblioteker.)

 

400px-DotNET_architecture_6.png

(Bildet er tatt fra wikipedia, og lisensen for det er her :) )

 

For en stund tilbake leste jeg ett eller annet sted at .Net runtimes skulle inkluderes i Vista, men om det ble slik tilslutt skal jeg ikke uttale meg om.

 

Sp+

Endret av solar_panel+
Lenke til kommentar
Jeg postet en link ovenfor, men den var vel vanskelig å se; http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1...light=Paint.NET Det fremgår det at folkene bak programmet jobber for Microsoft, men har laget programmet på fritiden. Imidlertid er brukerlisensen slik at MS har rettigheter i dette. Kildekoden ble også fjernet da programmet ble portet til Linux via Mono(?).  For mer info les tråden selv.

7949658[/snapback]

Jeg skjønner ikke dette helt...

 

Kildekoden kan lastes ned her: http://www.getpaint.net/download.html og er lisensiert under MIT-lisensen: http://www.opensource.org/licenses/mit-license.php

 

Permission is hereby granted, free of charge, to any person obtaining a copy of this software and associated documentation files (the "Software"), to deal in the Software without restriction, including without limitation the rights to use, copy, modify, merge, publish, distribute, sublicense, and/or sell copies of the Software......
Lenke til kommentar
Poenget med Paint.NET var jo å lage en applikasjon basert på .NET rammeverket for vise styrkene bak dette.

7949348[/snapback]

Insinuerer du at det er microsoft som står bak Paint.net? Fordi de vil vise frem styrkene ved .NET?

 

I så fall er det et meget uvanlig steg av microsoft å lage eller støtte opp om åpen kildekode.

 

Hvilke styrker er det snakk om?

Hva er det .NET gjør for programmet som ikke andre rammeverk kan?

7949549[/snapback]

 

Det er faktisk på initiativ fra MS at dette er laget. Er jo på sett og vi genialt, og har du en Windows versjon, så er det jo bare å kjøre på. Jeg mener at dette er hva PAINT burde ha vært. Burde fulgt med Windows. Det er en drøss av sånne små programmer MS har laget, som burde vært standard i XP allerede. De er litt "skjult", men helt tilgjengelig for hvem som helst å laste ned. Har en egen pakke som jeg kjører på hver maskin jeg installere XP på. Vista er mye integrert allerede.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...