Gå til innhold

Slik blir UIQ 3.1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir spennende å se SEs første telefoner med UIQ3.1. :)

 

UIQ 3.1 har også støtte for å vise bilder og ikoner i vektorformat
Hvorfor ikke skrive SVG? Det mangler vel også et punktum.

 

Den tredje versjonen av UIQ opprinnelig ble sluppet i februar i 2004, og var den første utgaven av menysystemet som kunne brukes på telefoner uten trykkfølsom skjerm
Er ikke UIQ3.1 første versjon av UIQ som kan brukes på telefoner uten TS? Og enda et punktum som mangler.

 

Hvorfor ikke linke til den første telefonen med UIQ3.1, RIZR Z8?

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
Blir spennende å se SEs første telefoner med UIQ3.1. :)

 

UIQ 3.1 har også støtte for å vise bilder og ikoner i vektorformat
Hvorfor ikke skrive SVG? Det mangler vel også et punktum.

 

Den tredje versjonen av UIQ opprinnelig ble sluppet i februar i 2004, og var den første utgaven av menysystemet som kunne brukes på telefoner uten trykkfølsom skjerm
Er ikke UIQ3.1 første versjon av UIQ som kan brukes på telefoner uten TS? Og enda et punktum som mangler.

 

Hvorfor ikke linke til den første telefonen med UIQ3.1, RIZR Z8?

7948439[/snapback]

 

Godt poeng, link til Z8 lagt til!

 

SVG = Scalable Vector Graphics = bilder i vektorformat som kan skaleres opp og ned. Som sagt. :)

 

Det var for øvrig versjon 3.0 som var den første som støttet telefoner uten trykkfølsom skjerm, så dette er ikke noen nyhet i UIQ 3.1.

Lenke til kommentar
SVG = Scalable Vector Graphics = bilder i vektorformat som kan skaleres opp og ned. Som sagt. :)
Noe jeg er veldig klar over. Tingen er at teksten UIQ 3.1 har også støtte for å vise bilder og ikoner i vektorformat. Det betyr at bildene kan forstørres opp og ned uten at kvaliteten forringes, og skal gi utviklere større frihet når de lager grafikken til UIQ 3.1 like gjerne kunne vært om PNG-formatet som også er et bildeformat som kan benyttet vektorer. Derfor bør ordet "skalere" ikke bare benyttes her, men også i artikkelen. :)

 

Det var for øvrig versjon 3.0 som var den første som støttet telefoner uten trykkfølsom skjerm, så dette er ikke noen nyhet i UIQ 3.1.
Ser ut som om jeg misforstod pressemeldingen. Trodde denne muligheten kom med UIQ3.1, men den var visst bare forbedret: UIQ 3.1 ... extends the softkey configuration options in UIQ 3 (pressemeldingen). Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar

synes ikke noe om ikonene.

de var ikke stygge, men meningen med ikoner er at man raskere skal få et bilde av hva det er snakk om, mens her må jeg lese overteksten for å være helt sikker, iallefall første gang. synes de er dårligere enn det SE har på sine "vanlige" modeller.

synes heller ikke noe om at en av de tre softknappene alltid er dedikert til "tilbake". ha ikke disse tlf en egen knapp for det? jeg vet ikke, har ikke hatt en SE uiq tlf.

Lenke til kommentar

jo, men jeg finner det unødvendig å kaste bort et valg som så godt som alltid er der på en softtast som skal kunne skifte funksjon ut ifra hvor man er i menyen.

 

jeg synes at de burde utvikle seg videre, og eventuelt gi valget mellom å ha en softtast dedikert til tilbake og å bruke den til noe mye mer nyttig.

som som nå har de tre tastene gitt ingen flere direktesnarveier enn en vanlig se mobil. velg, valg, tilbake. jeg syners også at de ikke burde kaste bort en av softtastene på å vise /velge hva midten av navigasjonstastene er for noe, det kan ikke være så mye og så lett å misforstå betydningen og å tape på å velge istedet for å endre f.eks? jeg synes softtastene skal stå for snarveier og valg i menyene, og å trykke ned joystick stå inne for selve endring og flytting av valg, i valgmenyen du har valgt, som en mus. jeg synes bare vi står på stedet hvil siden uiq/ symbian kom.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt om jeg skjønner hva du sier. Tre softtaster? Telefonen har bare to softtaster, det tredje (valget i midten) er hva du får om du trykker ned joysticken/D-paden.

 

Det er vel også sånn at softtastene bytter funksjon etter hvor du er i menyen, så knappen til høyre trenger ikke alltid å være tilbake (se feks på skjermskuddene i artikkelen).

 

Selv synes jeg den største svakheten til UIQ på Z8 sett i forhold til UIQ på P990i/M600i/W950i er at man navigerer uten hjulet og tilbaketasten (på M600i kunne man styre telefonen bare ved å holde tommelen på venstre side av telefonen).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...
  • 6 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...