Gå til innhold

Ta i bruk virtualisering nå! (del 2)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har de siste månedene lekt meg litt med VMware Server som du kan få gratis (du må registrere deg).

 

Du oppretter nye virtuelle maskiner med noen få trykk, og så er det bare å installere OS. Du kan også få tak i ferdige installerte pakker (men de er mer rettet mot bedrifter).

 

Jeg bruker VMware server til å lage test maskiner, som jeg kan teste ulike programmer og innstillinger på. Og jeg slipper å tenke på å gjøre noe feil, for skulle jeg ødelegge operativ systemet på den virtuelle maskinene, er det bare å legge tilbake et snapshot, og pc'en er god som ny. På noen sekunder.

 

Før har jeg brukt fysiske pc'er når jeg har testet, og har måtte lagt in OS hver gang jeg hadde testet ferdig. Skulle jeg ha et annet OS, måtte jeg frem med CD platene og legge det inn.

 

Alt dette slipper jeg nå. Jeg har tatt CD image av alle CD platene, og i VMware server velger jeg bare CD imaget jeg trenger, og vips så er platen klar for bruk på den virtuelle maskinen.

 

Trenger test pc'en mer RAM, mer CPU kraft (flere prosessorer kanskje..) så gjør du innstillingene med noen få trykk, og restarter den virtuelle maskinen. Så har den mer av det du hadde behov for.

Samme gjelder selvsagt CDROM, floppy, disk osv osv

 

Mulighetene er mange.

En begrensning jeg har på min hjemme server er RAM. 2 GB er lite når du leker deg med VMware server. Så 4 GB står nok i pc'en i løpet av våren. (må bytte hovedkort + kabinett også).

 

For firmaer må dette være noe å satse på for å utnytte serverene bedre, og slippe å ha egne fysiske server for den minste ting. Administrasjon som backup gjøres med noen tastetrykk. Er man usikker, kan man jo benytte seg av muligheten til å teste virtualisering gratis, med f.eks VMware Server

Lenke til kommentar

Må bare henge meg på å anbefale Virtualisering! Jeg skaffet meg 4GB RAM, det er maks på den kassa jeg har til Virutalisering hjemme til mitt private bruk (mao til å lære), og du verden, det gir jo faktisk rom for å gjøre utrolig mye rart. Kjøre en hel mengde forskjellige servere med et utall av tjenester. Har du helt normalt PC utstyr og skal prøve hjemme så er gratis produktet glimrende, på jobb er jeg glad i ESX, men det koster å ha et Vcenter osv. Også Microsofts løsninger er bra, i alle fall til testing. Skal du kjøre Virtual PC vil jeg anbefale 2007 versjonen.

 

På jobb har jeg vært med på å kjøre servere over til VM'er ved hjelp av et genialt produkt som heter Platespin. Helt overtruffent. Hiv ut de gamle serverne og få inn en eller to gromme fysiske bokser og et SAN, så kan du kjøre drøssevis av VM'er med alle tjenestene som trengs. Vannvittig besparende og praktisk mange tilfeller. Ikke minst med tanke på bytte av lokale, som jo kan være aktuelt også i en krisesituasjon. Litt deilig å flytte en server i stedet for 15..

 

Ufattelig festlig og se et tomt rack også. Spesielt når daglig leder ser det, og lurer på hvor alle de gamle serverne er blitt av og du kan svare at "De er levert inn til el-retur, det er i grunn der de gjør best nytte. Nå har vi godt over til de to små her. Det gjør at vi bruker vesentlig mindre strøm, både UPS og kjøle anlegget er nå plutselig blitt mer enn bra nok, oppetiden er økt, tiden på å implementere nye løsninger er redusert. Vi har nå også bitte litt ledig tid og ressurser til nye prosjekter om vi må.."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...