Gå til innhold

Sun med ODF-program


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er et godt tiltak - Nå kan jo OpenOffice alt lagre som .doc (og det nye XML-formatet er nok støttet alt fra første dag MSOffice 2007 kommer), så dette hjelper bare MSOfficebrukerne til å bli kompatible med en dokumentstandard.

 

Så utrolig som det kan høres, vil det bli første gangen MSOffice er ordentlig kompatible med en standard (og da igjennom et tredjeparts tillegg). Mange ville nok tro at .DOC er en standard, men det er vel mer å beskrive som en «de factostandard» og det er jo ikke helt det samme, da.

 

Dette kan forlenge livet til Microsoft sin Office suite, til tross for at de nå har valgt å lage et nytt, uvant (for brukerne) brukergrensesnitt.

Det er ingen tvil om at en del privatmennesker og også en del bedrifter vil gå over til OpenOffice.org, siden det har et «vennligere» grensesnitt. Unntaket er vel de som baserer mye av dokumentasjonen sin på VB-makroer, men det gjøres mye godt arbeid for å konvertere også dette, så OOo har absolutt en fremtid på såvel privat- som bedriftsmarkedet.

 

Det er ofte slik i OSS-miljøer at man «klør seg der det klør» og nå trenger Sun et slikt filter, altså lager de ett.

 

Nalle Berg

./nalle.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke helt at jeg ser nytten av dette. Hvis man vil lagre som ODF kan man bruke OpenOffice (og de fleste som bruker ODF formatet er nok tilhengere av opensource og derfor vil de kanskje bruke OpenOffice).

 

Jeg tror ikke jeg vil bruke dette programmet siden jeg bruker .DOC og er fornøyd med det. Hvis OpenOffice derimot får litt bedre design så vil jeg vurdere å bytte.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke helt at jeg ser nytten av dette. Hvis man vil lagre som ODF kan man bruke OpenOffice (og de fleste som bruker ODF formatet er nok tilhengere av opensource og derfor vil de kanskje bruke OpenOffice).

 

Jeg tror ikke jeg vil bruke dette programmet siden jeg bruker .DOC og er fornøyd med det. Hvis OpenOffice derimot får litt bedre design så vil jeg vurdere å bytte.

7924571[/snapback]

Poenget er å ha noen åpne filformat som man lett kan lese for evig og alltid. Det gamle filformatet ".doc" er håpløst foreldet, og til tider lurer jeg på om engang MS har kontrollen på det ;) Åpne filformat (OOXML/ODF) er kanskje ikke viktig for deg, men det er definitivt viktig for offentlig administrasjon, og for å ta vare på åndsverk for fremtiden.
Lenke til kommentar
Jeg tror ikke jeg vil bruke dette programmet siden jeg bruker .DOC og er fornøyd med det. Hvis OpenOffice derimot får litt bedre design så vil jeg vurdere å bytte.

7924571[/snapback]

Vel, hvis ikke noen tusenlapper lavere pris frister (evt bedre samvittighet) så kan du prøve ut noen skin til OpenOffice og se om du liker det bedre da? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...