Gå til innhold

Øker ytelsen, senker forbruket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når det gjelder effekt tallene, så må man huske at når intel skriver 65W så er det basert på 70% av total utnyttelse (tror iallefall det er 70%, noen får arrestere meg om jeg husker prosenten feil). Så ikke utenkelig at det er sammenlignbart med ca 90W AMD prosessor ved full load.

Lenke til kommentar
Ifølge AMDs egne tester påstås det at en 95W Opteron forbruker 17 prosent mindre effekt under full last og 38 prosent mindre effekt i "idle" tilstand enn en 65W Intel Xeon 5150. Men merk at dette ikke er noen ingen uavhengig test og må tas med en klype salt.

Merk også at AMD og Intel alltid måler effektforbruket (TDP) på forskjellige måter. Uavhengige tester bekrefter som regel at når intels watt er noe underdrevet i forhold til AMDs watt.

 

I løpet av neste kvartal kommer trolig AMD til å introdusere en 3 GHz-prosessor i Opteron-serien. Denne blir trolig produsert ved 90 nm, som sine forgjengere.

AMD har hatt Opteron på 3GHz i nesten et helt år (siden april i fjor). De heter Opteron 256 og 856, har sokkel 940, er enkeltkjerner og har 1MiB L2 cache. De står fortsatt i prislistene til AMD.

 

Men det blir spennende med 3GHz dobbeltkjerne også. Lurer på hvordan de klarer seg mot firekjernen K8L "barcelona" som også kommer i neste kvartal. Jeg tipper "barcelona" vil yte betydelig bedre til tross for 400MHz lavere klokkefrekvens.

Lenke til kommentar
Hadde vært artig å sett tester fra diverse nettsider, og ikke bare rett fra AMD.  :)

7897868[/snapback]

Har AMD publisert noen tester av disse?

 

Så at det kom 1218HE og noen andre billigere modeller i prisguide i dag, men jeg trodde at HE stod for High Energy, burde kanskje stå LE der istedenfor. Er kanskje derfor prisene på vannlige Opteron går ned med litt hver dag denne uka her.

7897960[/snapback]

HE står for Highly Efficient. Altså "svært effektiv" (siktet til ytelse per watt).

 

Redigert: Apropos prislista så har jeg ikke sett Opteron 290 og 890 (2,8GHz dobbeltkjerner) før. Kom disse også i dag?

Lenke til kommentar

Har hørt at AMD skal gå over til å måle TDP på samme måte som Intel så dette er jo en god timing for å innprente at AMD watt er mindre enn Intel watt... Ellers er effektsammenligningen lite troverdig av to årsaker. 1 den er gjort av AMD og 2 den viser ikke ytelsen ved full load og oppgir heller ikke workload. Det vil si at de kan finne en test som utnytter Intel prosessoren vesentlig bedre enn AMD prosessoren for å gi et skeivt inntrykk av effektforbruket ved full load. Noe jeg i høyeste grad antar at de har gjort.

Lenke til kommentar

Når skal AMD starte med det?

 

Uansett, det blir spennende å se hva objektive testere (i flertall) finner ut om antall watt i framtida. Håper målingene viser at TDP blir oppgitt likere enn de har vært før. Ideellt sett burde AMDs TDP-målinger og Intels TDP-målinger være identiske.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

AMD har kjørt SPEC2006 tester på Opteron 2222SE:

http://www.spec.org/cpu2006/results/res200...0319-00686.html

http://www.spec.org/cpu2006/results/res200...0319-00687.html

http://www.spec.org/cpu2006/results/res200...0319-00684.html

http://www.spec.org/cpu2006/results/res200...0319-00685.html

 

SPECint2006: Xeon 5160: 15,8 Itanium: 14,5 2222SE: 13,5

SPECfp2006: Itanium 17,3 Xeon 5160: 15,8 2222SE: 14,3

2S SPECint_rate: 2222SE: 50,8 Itanium: 49,5 Xeon 5160: 45,2

2S SPECfp_rate: 2222SE: 49,4 Itanium: 46,7 Xeon 5160: 43,9

 

Ganske bra throughput, men veldig høyt strømforbruk. Base scores er brukt og Xeon 53xx er ikke tatt med.

 

Tydelig å se at FSB på Intel prosessorene begynner å sette en kraftig brems på FP ytelse. Itanium har en skalering fra 1 til 4 instanser på bare 67,5% mot Opteron som har 86,4%. Siden dette er en test som kjører 4 programmer i parallell uten noen form for kommunikasjon mellom trådene er det rimelig å annta at det er konkurranse om minnebåndbredde som er hovedårsaken. Noe som gjør at Opteron 2222SE får høyest score på 2S/4C med 4 instanser i SPECfp_rate mens den har dårligst i SPECfp som er nøyaktig samme test, bare kjørt med en instans.

 

Skal bli pent å se FP ytelsen på Tukwilla som får 21,3GB/s per sokkel og vesentlig lavere latency enn dagens Montecito.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...