Gå til innhold

Setter ned prisen på firekjerne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Xeon 3200-serien (firekjerne) i form av modellene X3220 og X3210 synker nærmere 40 prosent i pris i løpet av april.

 

Samtidig settes dobbelkjerneversjonene Xeon 3040, 3050, 3060 og 3070 ned med mellom 10 og 40 prosent på samme tidspunkt.

 

Priskuttet er en del av forberedelsene til introduksjonen av 45 nm-prosessorer senere i år.

Hurra for konkurranse! :) Prosessorene prises ikke ut i fra hva de koster å lage, men ut i fra hva markedet er villig til å betale. Tilbud og etterspørsel kommer veldig an på hva konkurrenten(e) har å tilby.

 

Når AMD kommer med K8L "Barcelona" i løpet av 2. kvartal (april-juni) etter en nylig fremskynding så er det meget sannsynlig at intel vet at de har noe å frykte og dermed planlegger priskuttet akkurat da for å fortsatt kunne tilby ok ytelse/krone i forhold til konkurrenten. Dekkhistorien om lavere priser på grunn av lavere produksjonskostnader er lett gjennomskuelig.

 

Jeg tar uttalelsen om nærmere 40% prisreduksjon som et godt signal om at konkurransen forblir knivskarp i 2007. Vinneren, ihvertfall på kort sikt, er oss forbrukere.

Lenke til kommentar
hvorfor er det bare E5? som fins i prisguiden og ikke x3? som er omtalt i artikkelen? Prisene på E5320 er forresten ikke så verst :)

 

Noen som vet om E5320 kan brukes sammen med dette hovedkortet?

https://prisguiden.no/product.php?productId=51732

7890491[/snapback]

Det ser ikke sånn ut. Når jeg følger lenken fra prisguiden til intel så får jeg opp blant annet dette dokumentet med hvilke prosessorer som er støttet. Det står ikke noe om firekjerne. Jeg fant heller ikke noen biosoppdatering med støtte for firekjerne. Det er likevel mulig at en sånn oppdatering kommer senere.

Lenke til kommentar
hvorfor er det bare E5? som fins i prisguiden og ikke x3? som er omtalt i artikkelen? Prisene på E5320 er forresten ikke så verst :)

 

Aha, jeg er sløv... Linken "Finn de laveste prisene på Intel-prosessorer med firekjerne i vår prisguide." fra artikkelen søker kun på 4 kjerner på sokkel LGA 771, og X32?0 er LGA 775 ...

Lenke til kommentar
hvorfor er det bare E5? som fins i prisguiden og ikke x3? som er omtalt i artikkelen? Prisene på E5320 er forresten ikke så verst :)

 

Noen som vet om E5320 kan brukes sammen med dette hovedkortet?

https://prisguiden.no/product.php?productId=51732

7890491[/snapback]

Det ser ikke sånn ut. Når jeg følger lenken fra prisguiden til intel så får jeg opp blant annet dette dokumentet med hvilke prosessorer som er støttet. Det står ikke noe om firekjerne. Jeg fant heller ikke noen biosoppdatering med støtte for firekjerne. Det er likevel mulig at en sånn oppdatering kommer senere.

7890628[/snapback]

 

Søkte litt og fant disse to sidene her:

http://www.intel.com/support/motherboards/...b/CS-022346.htm

(her står det at S5000VSA støtter E5320)

og

http://www.intel.com/support/motherboards/...b/CS-023585.htm

hvor det står hvilken bios-oppdatering man trenger...

 

så det ser ut som om alle 5000-chipset'ene støtter hele CPU 5000-serien... :)

Endret av daffyd
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vet noen om hva forskjellen er på xeon 5000 og 3000 serien?

Er en av dem lik c2d (conroe) eller er det helt forskjellige prosessorer?

 

Hva er det som gjør at de skal være server-prosessorer? og hvordan er de til desktop-bruk?

Lurer på og skaffe meg en 4-kjerner og kanskje xeon er tingen når den går ned i pris

selv om c2quad gjør det også sansynligvis..

Lenke til kommentar
Vet noen om hva forskjellen er på xeon 5000 og 3000 serien?

3xxx er sokkel LGA775, mens 5xxx er sokkel LGA771. 3xxx-serien kan kun brukes i 1-sokkel-systemer, mens 5xxx-serien kan brukes i hovedkort med 2 sokler.

 

Er en av dem lik c2d (conroe) eller er det helt forskjellige prosessorer?

30xx-serien er veldig lik Conroe, mens 32xx-serien er veldig lik firekjernen Kentsfield.

 

Hva er det som gjør at de skal være server-prosessorer? og hvordan er de til desktop-bruk? Lurer på og skaffe meg en 4-kjerner og kanskje xeon er tingen når den går ned i pris selv om c2quad gjør det også sansynligvis..

7988229[/snapback]

De er nok bedre testet enn desktop-modellene og har større sikkerhetsmarginer på temperatur og spenning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...