Gå til innhold

Opteron på 45 nm i 2008


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eventuell rompefeiing blir vel når Penryn møter Barcelona... 45nm med High-k dielectric og metal gate mot SOI 65nm. Begrensa hvor store sjanser AMD har der med mindre de kommer opp med en mikroarkitektur som er 20-30% bedre enn Conroe.

 

Behøver jeg minne deltagerne i tråden om at den ligger godt ann til en all time low? Tornado78 og amdme, det gjelder faktisk dere også. Tro det eller ikke...

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Hehe må jo flire litt av enkelte kommentarer i tråden. AMD er på ingen måte "1 år forsent ute", eller rævkjørt. Noen i tråden er jo heller ikke helt med på hva som faktisk skjer også ser jeg. Blir litt barnslig hva?

 

Støtter Anders Jensen på "all time low", men jeg tror ikke de oppfattet det. Skremmende. :cry:

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Huff, er dette alt tråden har å by på? 18 innlegg, derav 4-5 seriøse, derav 1 med antydning interessant innhold. Det var nytt lavmål! :thumbdown: Håper vi får litt mer voksne kommentarer med substans fra nå av.

 

"Shanghai" blir ellers basert på samme design som "Barcelona" - tidligere kjent som "K8L".

Bare litt flisespikking til artikkelen. Kodenavnet K8L er ikke byttet ut med "Barcelona". K8L er navnet på arkitekturen (akkurat som intels Core), mens "Barcelona" er navnet på en av de mange kjernene basert på K8L-arkitekturen. (Akkurat som Intels "Conroe" bare er en av mange kjerner basert på "Core"-arkitekturen).

 

Prosessoren ventes å bli lansert i løpet av 2008.

Bare for å presisere litt mer nøyaktig: Den foreløbige tidsplanen er lansering midten av 2008.

 

Ellers så er det spennende nytt at L3 cachen blir økt til 6MB. Det tallet har jeg ikke sett noen plasser før.

Lenke til kommentar

Interessant å høre at AMD også er i rute med en 45nm produksjonsprosess som gir rom for flere kompontenter på samme flateareal. Bl.a. flere kjerner og større L3 cache som allerede er blitt nevnt, der jeg ikke ser bort ifra at AMD kommer til å benytte Z-RAM teknologien som de lisenserte fra Innovative Silicon for et år siden:

http://www.hardware.no/nyheter/prosessor/m...e_for_amd/22819

Lenke til kommentar
"Shanghai" blir ellers basert på samme design som "Barcelona" - tidligere kjent som "K8L".

Bare litt flisespikking til artikkelen. Kodenavnet K8L er ikke byttet ut med "Barcelona". K8L er navnet på arkitekturen (akkurat som intels Core), mens "Barcelona" er navnet på en av de mange kjernene basert på K8L-arkitekturen.

7884833[/snapback]

Som det kommer frem av denne artikkelen så er heller ikke det du sier korrekt:

http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=37444

 

Kort oppsummert så er "K8" navnet på første generasjon AMD64-prosessorer (Athlon 64, etc), mens "K8L" er navnet på spesielt strømgjerrige AMD64-prosessorer (Turion 64) og "K9" er dobbeltkjerne AMD64-prosessorer (Athlon 64-X2, etc). Hvis AMD fortsatt hadde brukt K-benevnelsen, så ville i såfall "Barcelona" representere "K10" ifølge dette.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...