Gå til innhold

Skriver tutorial til PHP, tilbakemeldinger


Anbefalte innlegg

Heisann folkens =)

Jeg har begynt på en tutorial til PHP som skal dekke alt fra hva en variabel er til OOP, MySQL tilkobling og PHP sikkerhet. Den er ikke på langt nær ferdig enda da det er mye som skal dekkes, men det går jevnt og trutt fremover, og jeg håper det kan bli noe folk får nytte av til slutt.

 

Tingen er at jeg aldri har skrevet en tutorial før, og gjerne vil høre hva dere synes så langt :)

Tutorialen er på engelsk og finnes her:

http://php-u.blogspot.com/

 

Jon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kanskje skrive koden PEAR stil?

 

if () {

}

 

istedenfor

 

if ()

{

 

}

7885716[/snapback]

Hvorfor det? Synes det å kjøre { på samme linje blir mindre leslig enn å kjøre de på egen linje. Dessuten er det lettere å finne igjen hvor blokken starter og slutter, spesielt hvis man f.eks har en veldig lang if-setning. Men for all del, smaken er som baken :)

Lenke til kommentar

Gommle: Fullt mulig det er noen skrivefeil.. Har skrevet mye av det på en skole PC som er så treig at ordene kommer opp på skjermen når jeg har skrevet neste avsnitt ^^ Skal nok renskrive det før den blir satt som ferdig :)

 

Ernie: Enig med deg, { på startlinjen gjør det vanskeligere å følge flyten i programmet, spesielt for andre som skal lese din kode...

 

Hva synes dere ellers om skrivestilen? Er det skrevet forståelig/forklarende nok?

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Gommle: Fullt mulig det er noen skrivefeil.. Har skrevet mye av det på en skole PC som er så treig at ordene kommer opp på skjermen når jeg har skrevet neste avsnitt ^^ Skal nok renskrive det før den blir satt som ferdig :)

 

Ernie: Enig med deg, { på startlinjen gjør det vanskeligere å følge flyten i programmet, spesielt for andre som skal lese din kode...

 

Hva synes dere ellers om skrivestilen? Er det skrevet forståelig/forklarende nok?

7890066[/snapback]

 

 

Ikke endre på

if()

{

 

}

 

oppsettet... Dette er det mest ryddige, synes nå jeg

Lenke til kommentar

Er det en grunn, uten at mange flere skal kunne lese siden din da.. menne, at alt er pa engelsk?

 

Det finnes jo masse gode side ang PHP pa engelsk. Men norsk finnes det bare et fatall. PHP newbz som spor etter PHP guider pa norsk, har jo ikke sa mye a velge mellom. http://sindrem.com er jo veldig god. Men som sagt, finnes det mange sma guider pa engelsk som omhandler ca det samme som din kommer til a omhandle, jeg synes du burde skrevet pa norsk.

Lenke til kommentar

Hmm.. Hadde egentlig slått helt fra meg ideen om å skrive ferdig denne, men siden det fortsatt virker som om det er noe interesse så kanskje jeg skal skrive litt mer :p

 

Tror jeg kommer til å lage en norsk versjon også, men det blir nok ikke før den engelske er ferdig.. =)

 

Det hele kommer til å gå fortere hvis noen hadde kunnet skrive en snutt her og en snutt der og sende til meg så jeg kan legge det med.. Dere blir selvfølgelig kreditert =)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

du burde skrive litt om kommentarer før du begynner å bruke de. det er lett å tenke seg til hvordan kommentarer fungerer, men ikke minst for ordens skyld bør de være med.

 

en annen ting jeg syns bør være med er en gjennomgang av http protokollen (hvordan klienten og serveren snakker sammen. litt info om de vanligste headerene, osv...). det er mange som overser dette, men det er en viktig del av web utvikling.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...