Gå til innhold

YouTube fjerner 100 000 klipp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt siden google overtok Youtube har de mottatt ganske mange søksmål og har måttet finne seg i mye rart. Jeg synes det er utrolig synd at det har blitt slik at de store bedriftene nå saksøker fordi de ikke tjener penger på den gratistjensten som så mange i hele verden bruker, nettopp fordi man har, eller hadde frihet til å legge ut det man ville.

Før var det en bedre organisasjon, men når mulitbedriften Google overtok så kom regler og strengere lover til. Synd er det, har ingenting imot Google, men uansett er det et tap...

Lenke til kommentar

Musikk-klippene som jeg av og til ser på blir heldigvis ikke berørt av dette. Men jeg vet om flere som vil mislike at diverse klipp blir fjernet.

 

Men nå dukker det stadig opp flere nettsider som YouTube, og script for slike selges i hytt og pine på nettet. Jeg tror nok det blir bare mer og mer vanskelig å stoppe spredningen, med mindre de finner på en eller annen dum lov som forbyr typen nett-tjeneste.

Lenke til kommentar
Vel, det har jo med copyright å gjøre så jeg ser ikke problemet...Gratisreklame. Joda, det blir som med nedlasting av mp3. Kanskje man kjøper en DVD fordi man fikk en link til youtube. Vanskelig å si hva som lønner seg egentlig..

7877192[/snapback]

For å si det på en annen måte; en person som finner en spennende film på YouTube vil nok mest sannsynlig kjøpe filmen. Og en persom som finner en film som vedkommende er ute etter på YouTube, vil nok ikke endre kjøpsplaner med å se den på YouTube. To hypotetiske tilfeller, men jeg tror at filmindustrien tjener på at videoene får "gratisreklame".
Lenke til kommentar
Jeg kan ikke fatte hvordan Youtube kan overleve. Konseptet er å tjene penger på andres kopibeskyttede materiale. Hvorfor har dette plutselig blitt lovlig?
øh, nei. Bare nei. Orker ikke diskuter med noen som ikke har forstått at YouTube handler om "User Created Content". Selvfølgelig blir det litt Copyright tull, men det betyr da ikke at det er hele poenget med Youtube. Er det noe ViaCom burde være redd for så er det HDTV-rips på torrent. Hvem faen gidder sitte å se på et tv-program i et lite vindu, elendig kvalitet og i tillegg må man "bla videre" til neste 10 minutter? Nei, jeg foretrekker å se på Akutten fullskjerm, i såpass kvalitet at man ser forskjell på folk og OK lyd. YouTube er dagens "Americas Funniest Home Videos" Ikke noe annet.
Lenke til kommentar
øh, nei. Bare nei. Orker ikke diskuter med noen som ikke har forstått at YouTube handler om "User Created Content".

7877880[/snapback]

Ok, det er kanskje ikke det opprinnelige "konseptet", men det er utvilsomt årsaken til at Youtube har blitt så kjent og populært som det er.

 

Jeg vil tippe at 95% av alle videoklipp jeg har sett på Youtube ikke har blitt lastet opp med direkte tillatelse fra "skaperen" av klippet. Den aller største delen av dette kommer fra TV og kan betegnes som direkte ulovlig.

 

Om det virkelig hadde vært "User created content" som var den eneste hensikten, og de brydde seg om opphavsrett, ville de manuelt godkjent alle klippene som ble lastet opp.

 

Pinglebolle: Selv om TV-selskapet ikke har direkte tap på det, er det da riktig at et annet firma skal tjene penger på deres arbeid?

 

Dere som synes det er helt greit at folk tjener penger på andres arbeid, har mest sannsynlig aldri vært borti en situasjon hvor noen stjal noe dere hadde skapt, for å tjene penger på det. Når det skjer, skjønner dere hvor frustrerende det er - selv om dere ikke nødvendigvis lider et direkte tap.

 

Youtube er en glimrende tjeneste, med enorm underholdningsverdi - men det betyr ikke at det er verken lovlig, eller moralsk riktig.

 

Hadde Youtube vært et ikke-kommersielt nettsted, hadde saken vært en helt annen

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Mange er opptatt av at alt mulig skal kunne deles gratis på internettsider uten hensyn til eier av materiale osv.

 

Forskjellen på ulike steder som bygger opp et navn på andres produksjon av ting, er at noen tjener store penger på dette.

Youtube stedet har i dag en enorm økonomisk verdi, bygget opp uten at stedet selv har bidratt til innholdet i tjenesten. Når store deler av verdien skyldes materiale fra selskap uten samtykke fra selskapet er det ikke helt greit.

De som har lastet opp egenprodusert materiale har jo valgt dette selv.

Lenke til kommentar

Man kan ikke sammenligne musikk og film. Folk som laster

ned musikk fra youtube og andre lignende nettsteder gidder

ikke kjøpe musikk CD'er, fordi de får samme varen gratis

på nettet.

Det samme kan ikke sies om film ogTV serier.

Kvaliteten på klippene er veldig dårlig og oppmuntrer bare folk

til å presse TV kanalene til å kjøpe akkurat den TV serien.

Og TV selskap over hele verden kan bare sjekke på

youtube hva som er populært hos folk. Og så kjøpe inn

de sieriene.

MEGET GOD REKLAME FOR WB og alle andre.

Det er jo tross allt TV-kanalene som er de største kundene.

Tror Viacom kommer til å tape tereng på denne avgjørelsen.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...