Gå til innhold

Test: Seks GPS-er for bilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er litt skuffet over datakyndigheten til de som har utført testen her. Medion er jo helt genial, den kjører Windows CE i bunnen og man kan legge inn ett annet foretrukket GPS program som eksempelvis TomTom.

 

Tar knappe 2minutter å laste ned komplett oversikt over alle fotobokser og fartsgrenser i hele norge. Noe jeg selv fant ut etter ett lite søk på Google.

 

Man kan spille spill, se film og surfe på nett hvis man plugger inn ett trådløst netteverkskort i USB porten. Sist nevnte er kanskje litt stress å få til for Ola Nordmann.

 

Medion er enkelt nok men genialt en liten PC som kjører Windows CE med GPS motaker og trykkfølsom skjerm.

 

Samme modellen som dere tar for dere her var på salg på Coop forleden.. 2000,- kroner blank.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Tåpelige dingser, bruk en laptop m WLAN !

 

Da kan en benytte den til surfing på bensinstasjoner, 10000+ sanger til stereon, etc, etc.

 

Disse dingsene er totalt unødvendige.

Lenke til kommentar

Fotoboksvarsling til Medion Gopal Navigator

 

Jeg investerte for noen måneder siden i en Medion GoPal Navigator 2. Den er temmelig lik Medion PNA 500T som er blitt testet her.

 

Amobil skriver:

Så vidt vi klarte å finne ut, kan ikke 500T vise fartsgrense. Den kan heller ikke vise deg om du nærmer deg fotobokser. Det er også et minus at denne GPS-mottakeren ikke vet om tunneler, og ikke viser at du beveger deg. Dette er en stor ulempe dersom du kjører i tunneler som deler seg, eller om det kommer et kryss umiddelbart etter tunnelen.

 

Bortsett fra fartsgrensevarsling gjelder dette også GoPal Navigator 2.

 

Uansett, for en ubetydelig slump penger lastet jeg ned en POI-warner (points of interests advarselifisator) på denne siden. I tillegg gir jeg denne gjengen en euro i måneden for et fotoboksabonnement. Nå har jeg så og si alle fotobokser, bensinstasjoner, tunneler, butikker, fartsgrenser, trafikklys, varehus, verksted, YOU NAME IT på min lille GoPal. Og jeg har blitt veldig glad i den. :D

Endret av Medisterkakemonsteret
Lenke til kommentar

Det står også at Navigon 6000T ikke har fotoboksvarsling. Det har iallefall den jeg tester nå.

 

1. I hovedmenyen, trykk på ”Alternativer”. Velg ”Innstillinger” og ”Grunninnstillinger”

Trykk på pil øverst til høyre og bla til meny 5. Under ”Spesielle fartsgrenser” trykk

på ikonet lengst til høyre. ”Ja” blir nå svart.

Under ”Fartskontroll” trykk på ikonet ”i” og velg ok. ”Ja” blir nå svart.

Bla videre til meny 6. Under ”Varsle ved POI” klikk på ikon helt til høyre. Huk av alle

tre bokser og klikk ”Ok”. Nå står det ”Valgt: 3 til 3”. Klikk ”Fullfør”

2. Klikk på ”Spesialdestinasjoner” og under ”Viste kategorier” klikk på ikon helt til

høyre. Bla ned til ”Speed cameras” og huk av feltet som er tomt. Gjør det samme

for ”Red light cameraes” og ”Distance measurement cameras” og klikk ”Ok”. Klikk så

”Fullfør”

Da er fotobokser aktivert og klar. Det varsles med ikon på veien og sammen med

hastighetsskilt. I tillegg varsles det med stemme ”Farlig veistrekning”.

Lenke til kommentar

Hva koster ekstra kart til testvinneren Mio? Og hvilke land, eller verdensdeler finnes kart for?

 

Er det bra oppdateringer å laste ned til de fleste GPS'ene i testen, og er oppdateringene gratis? Hvordan gjør testvinneren det spesiellt med hensyn på oppdateringer?

Lenke til kommentar
Tåpelige dingser, bruk en laptop m WLAN !

 

Da kan en benytte den til surfing på bensinstasjoner,  10000+ sanger til stereon, etc, etc.

 

Disse dingsene er totalt unødvendige.

7869054[/snapback]

Kanskje en Laptop med den nye Windows Vista ville vært fin, om du kan koble en ekstern trykkfølsom skjerm til den som har samme størrelse som en GPS. Spørsmålet blir vel om det hadde gått med trykkfølsomhet, for en hadde vel trengt en USB tilkobling for å få styreflate til den, og det er ikke sikkert Vista hadde støttet visning til trykkfølsomme eksterne skjermer heller. Men det går an å håpe at Microsoft gidder å gi ut en oppdatering dersom dette er en mangel med Vista.

 

Da hadde det vært praktisk med en Laptop og WLAN vil jeg si. Men må en ikke også skaffe seg en GPS for Laptop'en?

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Da hadde det vært praktisk med en Laptop og WLAN vil jeg si. Men må en ikke også skaffe seg en GPS for Laptop'en?

7870314[/snapback]

 

Det har dem på fx. på Elfa (søk etter "GPS") , med USB, NMEA - masse progs som støtter dette. ca. 400 spenn.

 

Ps; Styerer laptopen via en fjernkontroll (festa til dashen) i bilen - bedre enn trykkskjerm. Har en laptop med 12" skjerm så plassering ikke noe problem (dette er nesten det største problemet, å få tak i en laptop med liten nok skjerm)

Lenke til kommentar

Denne testen synes jeg var meget merkelig, og i alle andre tester jeg har lest, er det Garmin og TomTom som skiller seg ut i positiv retning. Forbauser meg imidlertid ikke at Amobil har kommet frem til et helt annet resultat. Her er det enten personlige favoritter, eller så har ikke testpersonene satt seg inn i de forskjellige modellene, noe som denne tråden forøvrig vitner om.

Har masse punkter jeg kunne nevnt her, men finner ikke dette verdt å bruke tiden min på. Amobil fremstår som mere lett underholdning enn faglitteratur etter hvert, og skal man finne seriøse tester bør man lete andre steder.

Men testen fikk meg iallefall til å dra litt på smilebåndet :)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Sitter igjen med en bismak av - "ikke godt nok gjennomført test". Jeg må derfor si meg enig med flere her i at denne testen var regelrett slett utført. Jeg har selv benyttet flere GPSer og det er merkelig mange feil i beskrivelsene om de enkelte enheter.

 

De eller den som har utført testen bør selv skjønne at det ikke går å teste GPS på en slik måte som de har gjort her for så å skrive så mye feilaktig om produktene.

 

En del av dette som er skrevet står det faktisk å lese i korrekt form på nettsidene til den enkelt GPS hos produsenten.

 

Skjerpings... :thumbdown:

 

 

Mvh Atrixet

Lenke til kommentar

Hei, og takk for alle tilbakemeldinger.

 

 

 

Vi har testet og endret punktet om fotoboksvarsling på Navigon 6000T. At vi ikke fant ut dette på egen hånd understreker vel uansett at denne GPS-en ikke er så fryktelig enkel å sette opp.

 

 

 

Vi vet for øvrig at GPS-er flest kan utvides med ekstra POI, programmer eller fotoboksvarsling og lignende.

 

 

 

Vi har imidlertid testet GPS-ene slik de er levert, akkurat som vi testet smarttelefoner. At de ekstra funksjonene skal installeres er i seg selv tungvint, og et hinder for mange brukere som ikke er like bevandret i teknikkens verden som våre forumbrukere.

 

En Series 60-telefon kan også med den rette programvaren brukes som både DivX-avspiller, regnskapsmaskin og fjernkontroll, uten at vi kan gi pluss for og ta hensyn til hver eneste av disse mulighetene.

 

Det vi har lagt mest vekt på i vår test av GPS-er er brukervennlighet, om det er enkelt å følge anvisningene og hvilke funksjoner mottakeren er levert med som standard.

 

Denne testen er ingen dyptgående analyse av GPS-mottakere, men ment som et overblikk over hvilken GPS som gir best brukervennlighet og mest valuta for pengene.

Lenke til kommentar

Det vi har lagt mest vekt på i vår test av GPS-er er brukervennlighet, om det er enkelt å følge anvisningene og hvilke funksjoner mottakeren er levert med som standard.

 

 

7876243[/snapback]

 

 

Da synes jeg det virker rart at MIO slo tom tom i denne testen, ettersom når jeg leste omtalen så var alt jeg kunne finne var klaging om at MIO hadde ulogiske menyer, og sa i fra alt for sent.

 

Skal også nevnes at jeg kjøpte tom tom til muttern når den var på tilbud til 3000. Moren eier ikke et teknisk gen i kroppen, og jeg har opplevd samtaler på telefon når hun ikke finner kanalen til dvdspilleren.

 

Likevel synes hun den er kjempegrei å bruke.

 

Synes også dere kan forklare det med rare kart i forhold til de andre i testen. Betyr det at den er for vanskelig å tyde?

 

For å dra inn muttern igjen her, så må jeg nevne at hun bruker sin gps på ukjente veier på kvelden for å få en oversikt over hvor og hvordan svingene er. Hadde kartet vært så rart så burde ikke det ha gått ;)

Lenke til kommentar

Det vi har lagt mest vekt på i vår test av GPS-er er brukervennlighet, om det er enkelt å følge anvisningene og hvilke funksjoner mottakeren er levert med som standard.

 

 

7876243[/snapback]

 

 

Da synes jeg det virker rart at MIO slo tom tom i denne testen, ettersom når jeg leste omtalen så var alt jeg kunne finne var klaging om at MIO hadde ulogiske menyer, og sa i fra alt for sent.

 

Skal også nevnes at jeg kjøpte tom tom til muttern når den var på tilbud til 3000. Moren eier ikke et teknisk gen i kroppen, og jeg har opplevd samtaler på telefon når hun ikke finner kanalen til dvdspilleren.

 

Likevel synes hun den er kjempegrei å bruke.

 

Synes også dere kan forklare det med rare kart i forhold til de andre i testen. Betyr det at den er for vanskelig å tyde?

 

For å dra inn muttern igjen her, så må jeg nevne at hun bruker sin gps på ukjente veier på kvelden for å få en oversikt over hvor og hvordan svingene er. Hadde kartet vært så rart så burde ikke det ha gått ;)

7877977[/snapback]

 

TomTom scorer meget høyt i alle andre tester jeg kan finne på nett, nettopp pga. at den er svært brukervennlig, og har nøyaktige kart. Den er også blant de raskeste til å finne alternativ rute når man kjører feil. Den er også ganske unik med å varsle om hvilken fil i rundkjøringen man skal ta av, god tid før man kjører inne i den.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...