Gå til innhold

ligger avhengighet i genene?


Anbefalte innlegg

avhengighet har de fleste sikkert vært borte i, enten om de kjenner en, eller er avhengig av noe selv.

da snakker jeg alt fra røyk, alkohol, stoff, gambling, dataspill, godteri avhengig..ja det er så mangt.

men jeg lurer på om avhengighet kan ligge i genene, og at enkelte mennesker ikke kan bli avhengig av noe som helst.

grunnen til at jeg spørr er fordi, jeg ..en 24 år gammel norman gutt har faktisk prøvd å bli avhengig av forskjellige ting, uten at noe har funket.

foreksempel.

 

-har prøvd hardt å bli avhengig av røyk, røyka et år, men slutta på dagen da jeg rett og slett ikke gadd mer. og savna det gjorde jeg så apsolutt heller ikke.

-prøvd det samme med snus, slutta etter 1 mnd, orka ikke det heller

-andre varianter av røyk uten at det har funket.

-gamblet på expekt.com både poker og odds, gadd ikke mer etter 2 mnd, satt igjenn med 4500,- i pluss da :D

-drakk en del i en periode, men har sluttet å drikke nå fordi jeg ble møkk lei av å bruke masse penger på alkohol.

-drikker brus 1 gang i mnd og en sjokolade bit 1 gang i uken..så det er jeg heller ikke avhengig av.

-spilte wow en periode, og i motsetning til folk som slutter jobb og skole, så vil jeg gå på skole, samt at jeg ringer jobben min1 gang i uken og ber på mine knær etter ledige vakter.

 

jeg greier ikke å bli avhengig av noe, noe som har noe forslag på ting jeg brude gjøre. når folk snakker om andre folk som er avhengig av et eller annet, så sier jeg alltid "jøss..jeg lurer på åssen folk som er avhengig tenker..." derfor vil jeg vite det.

 

jeg lurer på, kan avhengighet ligge litt i gener også...kanskje det finnes personer som ikke blir avhengig av ting?

jeg sier ikke det at haha jeg er unik ..men jeg vil bare vite om avhengighet kan ligge i gener, og om det er forskjellig fra folk til folk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Avhengighet kan selfølgelig være genetisk arvelig. Da tenker jeg i retningen alkoholisme, men det har mye med miljøet og omgivelsene du vokser inn i.

 

En annen del av avhengighet er at det finnes noen stoffer i mat for eksempel som kan gjøre deg avhengig av det. Mange av oss er avhengige av ost for eksempel. Hvor mange er det ikke som kutter opp osten, men anne hver slice tar du i munnen siden bare ikke kan dy deg. Det er et tegn på avhengighet.

 

Psyken har nesten alt å si...! Pussig nok tenkte jeg på det samme idag (uten å ha lest hele innlegget ditt). Jeg vant 120 kroner på automaten (noe som ikke er hverdagskost) men fikk muligheten til å satse, kron eller mynt (kvitt eller dobbelt altså). Jeg gjorde det engang fra 60->120, men ikke mer. Er blitt litt sånn høy på pæra nå. Føler at det er driitlett å bli avhengig.. Det er lettjente penger..!

Lenke til kommentar
Avhengighet kan selfølgelig være genetisk arvelig. Da tenker jeg i retningen alkoholisme, men det har mye med miljøet og omgivelsene du vokser inn i.

 

En annen del av avhengighet er at det finnes noen stoffer i mat for eksempel som kan gjøre deg avhengig av det. Mange av oss er avhengige av ost for eksempel. Hvor mange er det ikke som kutter opp osten, men anne hver slice tar du i munnen siden bare ikke kan dy deg. Det er et tegn på avhengighet.

 

Psyken har nesten alt å si...! Pussig nok tenkte jeg på det samme idag (uten å ha lest hele innlegget ditt). Jeg vant 120 kroner på automaten (noe som ikke er hverdagskost) men fikk muligheten til å satse, kron eller mynt (kvitt eller dobbelt altså). Jeg gjorde det engang fra 60->120, men ikke mer. Er blitt litt sånn høy på pæra nå. Føler at det er driitlett å bli avhengig.. Det er lettjente penger..!

7836556[/snapback]

så du tok kvitt fordi du var redd for å bli "avhengig" altså?

Lenke til kommentar
Du har seriøse problemer som prøver å ødelegge livet ditt med å prøve å bli avhenig av skadelige ting.

7836671[/snapback]

eh, jeg tror du ikke har fatta poenget..

altså..jeg sier ikke jeg har PRØVD å bli avngengig. alle har jo prøvd å røyke og drikke alkohol..så syns ikke det er noe å rakke ned på.

men jeg sier det at jeg tenker en del på hvordan folk som er avhengig av noe har det, når jeg ser en narkoman, leser en som er lagt inn for ditt for datt. jeg lurer veldig på hva som fåregår i hodet på personen og hvorfor de er så avhengig.

hva det som i det hele tatt gjør at man blir avhengig av noe.

Lenke til kommentar
-har prøvd hardt å bli avhengig av røyk, røyka et år, men slutta på dagen da jeg rett og slett ikke gadd mer. og savna det gjorde jeg så apsolutt heller ikke.

-prøvd det samme med snus, slutta etter 1 mnd, orka ikke det heller

-andre varianter av røyk uten at det har funket.

7836488[/snapback]

 

Det er nettopp dét du sa.

Endret av Uin Viel
Lenke til kommentar

jeg spurte bare om et svar jeg..hvorfor kan ikke folk bare svare istedenfor å finne feil og stille spørsmål og sånt. jeg tenkte selfølgelig ikke der og da at jeg skulle bli avhengig, men tenker i ettertid at jeg prøvde jo på det også..

dette er en oppgave jeg skal skrive om på skolen.

avhengighet.. så hvis ingen kan hjelpe, så trenger dere vel ikke å kommentere noe.

Endret av janern21
Lenke til kommentar
og drit i alt det jeg skrev først da..omg..

 

Ingen vits i ase seg opp.

 

Jeg tror det ligger en brøkdel av skylden i genen. Du ser ofte sammenhengen mellom foreldre og barn i forhold til de forskjellige tingene å bli avhengig av. Men som tidligere nevnt, har nok miljø og bl.a stoffene i mat og drikke mye av skylden. Når jeg jobbet i kiosk, så jeg ofte fedre som dro med seg guttungen for å tippe, dette baller som oftest på seg til guttungen blir voksen.

 

Hvordan det går med folk som røyker, drikker, snuser eller utfører andre vanedannende laster som i tillegg har liten viljestyrke, vet vel de fleste.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
-har prøvd hardt å bli avhengig av røyk, røyka et år, men slutta på dagen da jeg rett og slett ikke gadd mer. og savna det gjorde jeg så apsolutt heller ikke.

-prøvd det samme med snus, slutta etter 1 mnd, orka ikke det heller

-andre varianter av røyk uten at det har funket.

Det er nettopp dét du sa.

Han sier da for fucks sake at han har prøvd røyk osv, ikke at han prøvde det for og bli avhenig...

 

:mad:

Lenke til kommentar

Etter en del søking på medline ser det ikke ut som om det finnes forskning som understøtter tankegangen til trådstarter. Fant derimot en artikkel som påviser at det muligens finnes en link mellom et spesifikt allel og alkoholisme:

 

The findings in this study lend further support to the notion of an association between the DRD2 A1 allele and alcohol-dependence, although the effect size of the DRD2 A1 allele is small.

 

Uansett, så trenger det ikke være genetikk inne i bildet. Mange mener at avhengighet er minst like mye psykologisk som fysiologisk.

Lenke til kommentar

Trur eg leste noke om gener når det gjelder avhengighet noen plass ja :)

eg for eksempel har aldri blitt avhengig av cs eller wow, har røyka men slutta og hadde ikkje noke problem med det, klarer også å la være å spise snop selv om eg har det rett forann meg :)

synst sjøl det er ein positiv eigenskap :D

 

eg trur ivertfall det ligger i genene, foreldrene mine har også røyket å sluttet såvidt eg veit, faktisk etter ein lengre tid ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...