Gå til innhold

Kjør Linux på Playstation 3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis man kan kjøre linux på cell. Hvor lang tid tar det før IBM kan lage PC med cell-cpu istedet for AMD/Intel ?

7822864[/snapback]

De har vel allerede servere med Cell tror jeg...

Problemet er at Cell ikke kjører x86-kode. Ligner vel på PowerPC mener jeg å huske.

Lenke til kommentar
Tror jeg skal snuse på muligheten til å bruke slike til HPC. Har noe billedbehandling som kunne trengt et realt kick.

7823030[/snapback]

 

Jeg antar du mener High Performance Computing, mens folk flest i denne tråden nok tenker HTPC... Nå har jo ikke PS3 noen tuner, så det vil ikke være mulig å ta opp noe, men mulig den egner seg som avspiller. Det som uansett er sikkert er at man med en PS3 som kjører linux som minimum har en bra surfemulighet, og gode muligheter til generell video- og musikk-avspilling :)

 

Er det noen som vet om PS3 med linux egner seg til avspilling av h264 o.l.? Hva med video-redigering? Har den GB-lan? (Eller er det bare 100MB? HDD'en er litt liten om man skal drive med videoredigering...) Ser helt klart for meg en del nyttige bruksområder for en PS3 og en 1080p TV i stua... Syns ikke prisen på 5500 virker så alt for dyrt når man tenker på hva man faktisk får :)

Endret av daffyd
Lenke til kommentar

Helt enig daffyd. Hvis PS3 kan kjøre h264 og 1080p og hente filer fra filserver i boden så er 5500,- en knallpris. Da ser jeg heller på maskinen som et suverent mediasenter som i tillegg kan brukes til spill.

Nå gjenstår det å se hvor godt dette funker, men jeg krysser i alle fall fingre, tær, armer og bein!

Lenke til kommentar
Nå har jo ikke PS3 noen tuner, så det vil ikke være mulig å ta opp noe, men mulig den egner seg som avspiller.

 

Er det noen som vet om PS3 med linux egner seg til avspilling av h264 o.l.? Hva med video-redigering? Har den GB-lan? (Eller er det bare 100MB? HDD'en er litt liten om man skal drive med videoredigering...) Ser helt klart for meg en del nyttige bruksområder for en PS3 og en 1080p TV i stua... Syns ikke prisen på 5500 virker så alt for dyrt når man tenker på hva man faktisk får :)

7823053[/snapback]

 

PS3 har standard USB-kontakter samt Gigabit LAN...

 

Bør heller ikke være noe problem å legge til en USB-tuner for å ta opp fra TV hvis det finnes Linux-drivere for denne.

 

For communication, the PS3 has one Gigabit Ethernet port, four USB 2.0 ports, and supports Bluetooth 2.0 EDR.

 

Edit: Cell-arkitekturen er meget godt egnet til encoding/dekoding av video, så H.264 bør gå uten problemer... ;)

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Når det gjelder video og Cell:

 

Toshiba have already presented a system to decode 48 MPEG-2 streams simultaneously on a 1920×1080 screen. This can enable a viewer to choose a channel based on dozens of thumbnail videos displayed simultaneously on the screen.
Endret av kilik
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+971234

It is unusual for gaming consoles to allow foreign operating systems to be installed on them. Since consoles are usually sold at a loss, they are usually locked down to prevent games from running on them without the publisher paying royalties to the console developer. Sony decided to open up the PS3 console a little bit, and allow third-party operating systems to be installed, with the caveat that they do not get accelerated graphics.

Lenke til kommentar
'Problemet' med PS3 og Cell er vel at Cell'en ikke kjører på 100%. Den bruker ikke alle kjerner for å bedre yeld under produksjon og som kilik nevner; det er helt latterlig med ram. Var faktisk ikke klar over at det var så lite..

7823166[/snapback]

Vil ikke kalle det er problem!

 

Det er bare å tilpasse OS'et. Det er ikke alle komponentene i Linux du trenger på en HTPC.

 

Cell'en kjører 100% den... :roll: I specen står det vel 7 SPE'er, alle Cell prosessorer i PS3 har isåfall 7 SPE'er.

 

Blir like dumt som å si at Intel sine Core 2 prosessorer ikke kjører 100%.

 

PS3 har 256MB XDRAM, samt grafikkortet har 256MB GDDR3 minne. Grafikkdelen har også tilgang til hovedminnet.

Lenke til kommentar

1 av de 7 fungerende kjernene er reservert det underliggende Sony OS-et. I tillegg er det satt av 64 MB RAM til OS-et. Linux har heller ikke tilgang til RSX (Nvidia grafikkchipen).

I tillegg bør det nevnes at Cell er designet som en streamprosessor uten cache. God på grafikk og floating points, men ikke spesielt egnet for generell databehandling.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

[GDI]Raptor: Jeg regner med han refererer til slikt som at 'eksperter' på feltet har uttalt at ingen vil noen sinne klare å utnytte hele potensialet i cell-prosessoren.. om det er på grunn av dens kompleksitet og at den er vanskelig å programmere effektivt for, eller om det er noen andre grunner vites ikke..

 

Jeg visste ikke dette at sony har sperret tilgang til gpu-en.. Håper noen smarte linuxhuer klarer å komme rundt dette! Gpu'en kan jo brukes til både spill og til andre formål sett etterhvert nå..

 

PS3 trenger dette positive med muligheten for å kjøre linux, siden det trekker så til de grader ned med mangel på spill og høy pris.

Lenke til kommentar
Raptor,29/01-2007 : 13:22]Cell'en kjører 100% den...  :roll: I specen står det vel 7 SPE'er, alle Cell prosessorer i PS3 har isåfall 7 SPE'er.

Blir like dumt som å si at Intel sine Core 2 prosessorer ikke kjører 100%.

7823186[/snapback]

Tar jeg ikke helt feil produseres Cell med 8kjerner. Dette for å øke produksjonsyield, ved å dermed øke andelen cell-enheter som fungrerer. Den åttende kjernen blir på en måte reduntant. Når i tillegg en kjerne reserveres til OS, sitter vi igjen med 6 kjerner tilgjengelig.

 

Det blir som å produsere Core 2 med tre kjerner hvor man bruker kun to. Dumt eller ei, upresis vil jeg vel heller si ;)

Endret av Mozze
Lenke til kommentar
1 av de 7 fungerende kjernene er reservert det underliggende Sony OS-et. I tillegg er det satt av 64 MB RAM til OS-et. Linux har heller ikke tilgang til RSX (Nvidia grafikkchipen).

I tillegg bør det nevnes at Cell er designet som en streamprosessor uten cache. God på grafikk og floating points, men ikke spesielt egnet for generell databehandling.

7823203[/snapback]

Regner med du mener cell kjernene her og ikke powerpc kjernen?

Cell er beregnet for streaming ja så de har liten bruk for særlig cache.

 

Eneste jeg er litt usikker på er hva cell kjernerne skal brukes til siden den alerede har egne grafikkchip?

Gjetter at fysikk vil være det smarteste, kan kansje også bruke dem til diversje andre oppgaver som å dekode mp3, kansje hjelpe skjermkort med behandle 3d modeller før sjermkortet overtar dem?

 

Kan det være en fare for at cell blir lite utnyttet?

Tenker på multiplatform spill, xbox360 har 3*powerpc+gpu pc har 1-2(4)*X86 +gpu, ps3 har 1 powerpc+gpu+cell kjerner som må programeres seperat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...