Gå til innhold

Mer tungvint for Vista-oppgraderere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er jo ganske hårreisende. Ikke bare er det bedre å foreta en fresh install, men tenk når man skal reinstallere en gang i fremtiden. Så må man børste støvet av den gamle WinXP CDen og installere den først, for deretter å legge inn Vista :thumbdown:

 

Historisk sett kan slikt også skape trøbbel med selve installasjonen, fordi gamle OS kan være kranglete å installere på nyere hardware. Husker bl.a. med skrekk og gru på problemene med å installere NT 4.0, spesielt hvis man ikke hadde slipstreama versjon med nyere service packs.

 

Hva er årsaken til at MS gjør dette? Først gjør de det enda mindre attraktivt å bruke OEM-versjon, og nå ødelegger de også for upgrade-versjonen. Kanskje de har skjønt at dette er eneste måten de kan "tvinge" folk over på den særdeles overprisede Retail-versjonen? :hmm:

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Dette er jo ganske hårreisende. Ikke bare er det bedre å foreta en fresh install, men tenk når man skal reinstallere en gang i fremtiden. Så må man børste støvet av den gamle WinXP CDen og installere den først, for deretter å legge inn Vista  :thumbdown:

 

Historisk sett kan slikt også skape trøbbel med selve installasjonen, fordi gamle OS kan være kranglete å installere på nyere hardware. Husker bl.a. med skrekk og gru på problemene med å installere NT 4.0, spesielt hvis man ikke hadde slipstreama versjon med nyere service packs.

 

Hva er årsaken til at MS gjør dette? Først gjør de det enda mindre attraktivt å bruke OEM-versjon, og nå ødelegger de også for upgrade-versjonen. Kanskje de har skjønt at dette er eneste måten de kan "tvinge" folk over på den særdeles overprisede Retail-versjonen?  :hmm:

7818484[/snapback]

Huff og huff! Er det noen begrensinger med OEM versjonene også?

Lenke til kommentar

Uten at jeg er helt sikker vil jeg håpe og anta at man har mulighet for formatering av eksisterende partisjon så lenge vista-installeren har sjekket og funnet installert versjon ok. Så gammel dritt får man nok ikke med seg.

 

Men som en annen sa.. Dette kommer det garantert patcher for å omgå.

Endret av Illus
Lenke til kommentar
Tja, vet nå ikke helt, jeg. Er jo egentlig en "god idè" for å forhindre folk som kjøper en "oppgraderingsversjon" til en redusert pris som ikke har gyldig XP fra før.

 

Men tungvint blir det. Kan trøste oss med at dette blir garantert cracket :w00t:

7818476[/snapback]

 

 

Så sant så sant

Lenke til kommentar
Huff og huff! Er det noen begrensinger med OEM versjonene også?

7818567[/snapback]

Du må kjøpe ny lisens hvis du gjør endringer i hardwaren som overskrider poengberegningssystemet til MS.

7818651[/snapback]

 

Du kan jo bare ringe MS og si at du har installert ny hardware, så får du en aktiviseringskode for det. Lisensen du har kjøpt, gjelder pr maskin. Så hvis du har kjøpt mer RAM eller ny HDD (os disk), så skulle ikke det være noe hinder for at MS hjelper deg. Tror nok det samme gjelder for skjermkort. Alt annet blir for dumt.

 

Om du derimot har kjøpt nytt HK, CPU, RAM, så tyder det jo litt for mye på ny maskin. Da blir det nok værre.

 

Jeg skal ringe MS til uka, når Vista er installert og høre hvordan det ligger ann.

Lenke til kommentar

Les linken som ligger nederst på artikkelen her på hw.no:

 

 

APPLIES TO

• Windows Vista Home Premium

• Windows Vista Home Basic

• Windows Vista Home Premium 64-bit edition

• Windows Vista Home Basic 64-bit edition

• Windows Vista Starter

 

 

Vil det si at jeg som har OEM-versjon av xp professional kan legge inn clean versjon av vista business (om jeg skulle velge å benytte meg av express upgrade)?

Endret av jj_
Lenke til kommentar
Om du derimot har kjøpt nytt HK, CPU, RAM, så tyder det jo litt for mye på ny maskin. Da blir det nok værre.

 

Om jeg finner ut at jeg skal skifte hk, cpu og ram, og ikke ha de gamle delene stående i en annen maskin som kjører på samme lisens etterpå, så forventer jeg å kunne benytte den samme lisensen.

 

En pc en vista lisens.. uansett hvilke komponenter jeg bestemmer meg for å ha i pc'en i vistas levetid.

Lenke til kommentar
Om du derimot har kjøpt nytt HK, CPU, RAM, så tyder det jo litt for mye på ny maskin. Da blir det nok værre.

 

Om jeg finner ut at jeg skal skifte hk, cpu og ram, og ikke ha de gamle delene stående i en annen maskin som kjører på samme lisens etterpå, så forventer jeg å kunne benytte den samme lisensen.

 

En pc en vista lisens.. uansett hvilke komponenter jeg bestemmer meg for å ha i pc'en i vistas levetid.

7819041[/snapback]

 

Det kan jo tenkes at du får problemer med den tankebanen. Siden MS faktisk eier Vista versjonen du har installert, og du bare "leier" den, så står de også på sin rett til å ha sine krav for installasjonsrutinene. Det å kunne bytte skjermkort, sette inn mer minne eller bytte harddisken din, skal ikke være underlagt ny lisens, men heller en ny aktiviseringskode du kan få av MS.

 

Bare så dere ikke halshugger meg for å være MS patriot, jeg er helt enig i at dette er en dum løsning for oss forbrukere. Noen her som pleier å kjøre "reparer windows installasjonen"?? Hehe, ikke jeg heller. Clean install, eller ingenting!

Lenke til kommentar
Det kan jo tenkes at du får problemer med den tankebanen. Siden MS faktisk eier Vista versjonen du har installert, og du bare "leier" den, så står de også på sin rett til å ha sine krav for installasjonsrutinene. Det å kunne bytte skjermkort, sette inn mer minne eller bytte harddisken din, skal ikke være underlagt ny lisens, men heller en ny aktiviseringskode du kan få av MS.

 

Godt mulig.. men det er forbrukerene som har all makt. Og dersom ms vil hanskes med piratkopiering tenker jeg de endrer retningslinjer etter forbrukerenes ønsker/vaner. Teite regler er gull for piratene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...