Gå til innhold

Advarer mot Windows Defender


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sikkerhetsprogramvare gir ALLTID en falsk trygghet, i større eller mindre grad, all den tid man tror man er sikker og ikke bruker tid/ressurser på å sikre PCen selv. Man stoler utelukkende på andre.

7802266[/snapback]

 

Her må jeg si meg enig. Det er ikke slik at man er sikret mot virus og spyware fordi om man har antivirus og antispyware installert. Man kan riktig nok være beskyttet mot kjente trussler og begrense omfanget av slike, men trygg er man ikke. Man må uansett holde tunga rett i munnen selv også.

Lenke til kommentar
Sikkerhetsprogramvare gir ALLTID en falsk trygghet, i større eller mindre grad, all den tid man tror man er sikker og ikke bruker tid/ressurser på å sikre PCen selv. Man stoler utelukkende på andre.

7802266[/snapback]

Tror også det og selvsagt er disse folka interessert i å snakke dritt om Defender, de har tross alt ett eget produkt å selge. Hadde det nå kommet fra en uavhengig ekspert, så ville jeg kanskje tatt det mer alvorlig. Det som bekymrer mange er at MS med dette programmet tilbyr en "alt i ett pakke" til en svært lav pris og slik jeg har forstått det så gjør dette produktet det bra i de markedene det er sluppet(hvertfall USA).

Lenke til kommentar

For å si litt om hvor lite nyttig slik programvare kan være: Jeg hadde en web og mailserver stående, med Windows 2000 SP3 som OS. Serveren hadde ingen form for antivirus, den mottok ikke oppdateringer, men den sto bak en NATende router. I løpset av 2 år var det ALDRI noe problemer med den, den eneste grunnen til at den kunne gå ned var strøm- eller linjebrudd.

Lenke til kommentar

Hmmm...

 

Jeg legger inn Windows Defender på alle Windows XP maskiner jeg installerer. Synes programmet er enkelt, og bruker lite ressurser...

 

Så konkurenten til Microsoft klager og mener at Microsoft sitt produkt er dårlig... :!: For en bombe...

 

Windows Defender er også gratis... Webroot sin Spy Sweeper koster tross alt 30$... :whistle:

Lenke til kommentar

Vel selv om windows defender kanskje ikke er verdens mest effektive vil den uansett bedre tilstanden til mange pc-er. Alt for mange har i dag verken innstallert oppdatert antivirusprogram eller brannmur. At iallefall en minimal sikkerhet inkluderes i windows vil også bedre tilstanden for de av oss som prøver å holde oss up to date. Jo færre "lett" infiserbare maskiner jo større problemer vil virus/trojanere/spyware/etc etc ha med å spres. :)

Lenke til kommentar
For å si litt om hvor lite nyttig slik programvare kan være: Jeg hadde en web og mailserver stående, med Windows 2000 SP3 som OS. Serveren hadde ingen form for antivirus, den mottok ikke oppdateringer, men den sto bak en NATende router. I løpset av 2 år var det ALDRI noe problemer med den, den eneste grunnen til at den kunne gå ned var strøm- eller linjebrudd.

7802923[/snapback]

 

 

Den var ny, hvordan vet du med sikkerhet at det ikke var noe snusk (les: virus eller andre tull) med filene på den hvis du ikke kjørte noe antivirus som kan sjekke det og komme med en tilbakemelding?

 

Frankie

Lenke til kommentar
Hei, du mener jo spysweeper`? Microsoft burde jo klare ålage no bra, siden de kjøpte opp, giant antispyware..

7802137[/snapback]

 

 

Ja, det som skjedde var nettop at ytelsen gikk betraktelig ned i forhold til original softwaren :nei:

 

Derimot før Ms gikk til oppkjøp av Giant software, så hadde Giant partner firma som het sunbelt Software og disse fører produktet videre i "sann ånd" produktet heter da counterspy http://www.sunbelt-software.com/CounterSpy.cfm

 

Frankie

Lenke til kommentar
For å si litt om hvor lite nyttig slik programvare kan være: Jeg hadde en web og mailserver stående, med Windows 2000 SP3 som OS. Serveren hadde ingen form for antivirus, den mottok ikke oppdateringer, men den sto bak en NATende router. I løpset av 2 år var det ALDRI noe problemer med den, den eneste grunnen til at den kunne gå ned var strøm- eller linjebrudd.

7802923[/snapback]

 

 

Den var ny, hvordan vet du med sikkerhet at det ikke var noe snusk (les: virus eller andre tull) med filene på den hvis du ikke kjørte noe antivirus som kan sjekke det og komme med en tilbakemelding?

 

Frankie

7805998[/snapback]

 

Hvis du hadde lest det han skrev så hadde du funnet ut at han aldri skrev noe om at det ikke var virus på serverene, men at han ikke hadde problemer med de.

 

Jeg vil tippe at det aldri var virus på de. Jeg har ikke hatt virus siden slutten av nittitallet, og har aldri hatt et virusprogram installert mer enn en dag eller to på mine PC-er. Jeg sjekker kun en gang i blant med online-varianter av virussøk eller bruker gratis-software som jeg har installert en dag eller to. Aldri funnet noe som helst. Har man litt mellom øra trenger man ikke antivirus.

Lenke til kommentar
Den var ny, hvordan vet du med sikkerhet at det ikke var noe snusk (les: virus eller andre tull) med filene på den hvis du ikke kjørte noe antivirus som kan sjekke det og komme med en tilbakemelding?

7805998[/snapback]

Kjørte antivirus på den når jeg tok den av nett. Men nå skal det ganske mye til å få virus på en PC som det ikke surfes fra, og når den i tillegg bare svarer på to porter så blir utvalget med mulige virus ganske lite.

 

Men, nå skal det også sies at jeg sikret PCen før den ble satt på nett, så jeg følte meg i grunnen ganske trygg.

Lenke til kommentar
Jeg vil tippe at det aldri var virus på de. Jeg har ikke hatt virus siden slutten av nittitallet, og har aldri hatt et virusprogram installert mer enn en dag eller to på mine PC-er. Jeg sjekker kun en gang i blant med online-varianter av virussøk eller bruker gratis-software som jeg har installert en dag eller to. Aldri funnet noe som helst. Har man litt mellom øra trenger man ikke antivirus.

7806284[/snapback]

Helt riktig. Og det kommer blant annet av at det er ganske så lite virus som florerer, men mest ormer og trojanere. Trojanere mener jeg fortsatt at er 99,9% brukerfeil, med en liten 0,01% tilgjengelig for programvareleverandører som har en for dårlig sjekk av programvaren de sender ut. Den andre store bolken er ormer, og der gjør en NATende router og sperring av porter/låsing av features en svært god jobb.

 

Nei, jeg gidder ikke kjøpe antivirus til meg selv. Men, ting jeg er usikker på henter jeg ned i et virtuelt miljø, og du kan banne på at jeg installerer antivurs hos familie og venner...

Lenke til kommentar
For å si litt om hvor lite nyttig slik programvare kan være: Jeg hadde en web og mailserver stående, med Windows 2000 SP3 som OS. Serveren hadde ingen form for antivirus, den mottok ikke oppdateringer, men den sto bak en NATende router. I løpset av 2 år var det ALDRI noe problemer med den, den eneste grunnen til at den kunne gå ned var strøm- eller linjebrudd.

7802923[/snapback]

Forundere meg ikke, forsjellen mellom en server og en arbeids maskin er at en server ikke kjører forsjellige programmer hele tiden.

 

Eneste måte den serveren kunne bli infisert på hadde vært via port kall over de åpne portene eller via lokalnettet.

Det største problemet er trojanere over epost og websider og dette vil ikke være aktuelt for servere.

Lenke til kommentar

Mye bråkjekke folk her må jeg si ...

 

Microsoft Defender: Min erfaring er at om du installerer dette på en NY pc, som ikke har vært på nett i utstrakt grad, så funker det greit.. Det er kanskje ikke best, men det er Microsoft sitt eget produkt, og det vil si at vanlige mannen i gata kan få tak i, installere, og kanskje til og med bruke dette programmet. Har imidlertid ikke like god erfaring med CLEANING av infiserte pc'er med dette programmet. MEN, det ligger jo ikke i navnet heller. Dette er en defender, som skal prevente intrusion på pc'en. Og den jobben klarer den faktisk ganske greit. Kanskje ikke like bra som f.eks Spybot med TeaTimer, men ingen ved sine fulle fem gir ut sånnt til såkalte "end-users", eller "brukere" som de kalles på gøtt nørsk..

 

Så, til de som sier at man ikke trenger antivirus, bare man har sunn fornuft. Well, om du aldri stiger opp i ett fly, så trenger du aldri fallskjerm heller. Om du aldri klatrer i fjell, så trenger du ikke tau. Krasjer du aldri med bilen din, så trenger du ikke bruke sikkerhetsbelte....

MEN, en vakker dag, kommer en phucker, mot kjøreretningen, og moser rett inni deg, og da, ja da sliter du.... Og fortell meg da,,,, hvordan i huleste skal sunn fornuft hjelpe deg mot slikt ???j

 

Jo, du kan nå selvfølgelig surfe bare på "sikre sider", vg.no, hw.no og yadiyadi., Men du skal ikke ta mange søkene på Google, og klikke på treff nr 10+ før du er ute på glattisen. Spørs jo see hva man definerer som spyware, men hadde vært interessant å vite hva som ble resultatet fra en slik "superhelt" som kjører uten antivirus, om det ble tatt en unexpected scan av pc'en med diverse anti spyware programvare. Tipper det ble noe treff...

 

Selv er jeg nå på ... 7 året som systemansvarlig i ett firma som driver med drift av pc, servere og nettverk, og har vel ett snev av peiling på hva som foregår i data-verden. Men, velger alikevel å kjøre både antivirus, og antispyware, på alle mine pc'er/server som har en eller annen mennesklig interaktivitet mellom pc, og internett. Ikke fordi at jeg ikke vet hva jeg holder på med, men fordi jeg ikke GIDDER å ta sjansen på å la være.. Jeg bruker heller 15 min på å installere å sette opp antivirus og antispyware, enn å måtte bruke 2 timer om 8 mnd for å fjerne noe faenskap fordi jeg var så tjukk i hodet og gikk inn på en tvilsom side for å laste ned noe, eller sjekke noe. Og la meg ikke nevne pc til kone og barn ;)

 

Når det gjelder bedrifter, så burde det være ett KRAV fra ledelsen, at den enkelte ansatte var personlig ansvarlig for at ihht. bedriftens policy sikkerhets programvare til enhver tid var operativt og i funksjonell stand, med replikasjoner i form av lønnstrekk om noe ikke fungerte i tidsrom utenfor gitte thresholds. Og om noen sier: "har ikke peiling på slikt jeg, det må it-avdelingen ta seg av"... Ja så får de finne seg noe annet å gjøre... Har dere sett han fyren fra strømleverandører som tar på stolpe-sko og klatrer opp i stolper. Har en line rundt livet, som han fører oppover. Jævla tungvint det der... Hva om han sa: "har ikke peiling på åssen jeg fester den lina, så den driter jeg i, kan bruke lina de som kan slikt", og en dag så smeller han rett i bakken. Halve hjernen renner ut som fruktkompott, og han blir sittende i rullestol resten av livet. Hvem sin skyld er det ? Mannen var jo SINNSYKT flink å klatre, og har ALDRI ramlet ned før...

 

Så, annet scenario, uten at jeg nå skal beskylde noen, så er det en såkalt "wannabe" som sitter i en kurant stor bedrift i Norge, av industriell art, har vel det som kan kalles power user kompetanse, men ovenfor ledelse og administrasjon, fått tildelt administrator ansvar. Denne mannen er så 1337, ihht. til han selv, at han bruker ikke antivirus programvare, fordi det er jo bare for pyser.. Så en dag, mens han sitter med de 8 mapped drives han har med write access til 8 forskjellige servere mot c$ sharet, fordi det forenkler arbeidet hans så vanvittig, blir pc'en faktisk virusinfisert., en multi-mailing, network crawling orm, med built-in trojaners, slammer varianter og full pakke. Om den kom via en fersk exploit i IE som ble misbrukt da han var innom en blackhat side i brasil for å sjekke om det var noe fare på ferde, som han visste om, eller om det var via den linken han fikk fra en annen 1337 kompis på MSN til en side i frankrike som nettopp fra defaced, er uvisst, men pc ble infisert. Ormen hadde counter, så første infected i hvert subnett, blir ikke aktivert mass-mailing på, for at det skal gå lenger tid før detection. Ormen crawler til alle 8 servere, (of course uten AV de også), etablerer seg, og starter så sine rutiner., mass-mailing tar ned internett linjen fullstendig. garbage og broadcast på LAN'et jammer og blokkerer ned trafikk, og fyller alle logger, routing tabellene i switcher og routere går full., antall connections i firewaller maxer ut, og nettverket går ned.. Når ormen ikke klarer å replikere seg lenger innenfor gitte tidsrom, starter den random renaming, kryptering og sletting av filer på, først fileshares på infiserte maskiner, så videre til program files, og runder til slutt av med systemfiler før den takker for seg, og avinstallerer seg selv, og for sikkerhets skyld kjører en siste reboot på maskinene..

Dette var en industri bedrift, med daglig omsetning på 1-2 millioner kroner. Allt av produksjon ble datastyrt for noen år siden, og stoppet nå opp. Alle maskiner måtte reinstalleres fra scratch, og all programvare settes opp igjen. Backuper måtte rulles tilbake, og siste data rekonstrueres. total kostnad på produksjonstap og utgifter til å få ting i gang igjen, estimeres til ca 15 million kroner.

 

Hvem skal ta den regningen ? Forsikringselskapet lukket pengepungen brennfort når de fikk vite at det ikke var antivirus på admin workstation og samtlige servers.

 

worst-case-scenario ja.. Skjer aldri i det virkelige liv sier du ?... well., i beg to differ.. Selvom en ting ikke har skjedd ennå., så betyr ikke det at det ikke kan skje...

Lenke til kommentar

Tilbake til webroot vs Defender (tidligere Giant)

Spysweeper (webroot) kom bak Giant 1.0 under upartisk testing av

mange antispyware produkter i 2004.

Så slike utsagn fra webroot bør man nok ta med en klype salt , og

anta at de selvfølgelig også er ute etter å promotere sitt eget produkt.

 

http://www.eweek.com/article2/0,1895,1743087,00.asp

http://www.eweek.com/article2/0,1895,1743087,00.asp

http://spywarewarrior.com/asw-test-results-1.htm

Lenke til kommentar
MEN, en vakker dag, kommer en phucker, mot kjøreretningen, og moser rett inni deg, og da, ja da sliter du.... Og fortell meg da,,,, hvordan i huleste skal sunn fornuft hjelpe deg mot slikt ???j

 

Og hva er den tilsvarende hendelsen i dataverdenen? Når er det man kan bli infisert av virus helt uforskyldt? (og nå regner jeg det som eget ansvar å ha brannmur og oppdatert programvare). Og ikke minst, vil et AV-prgoram hjelpe i det scenarioet?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...