Gå til innhold

Hovedkort med skjerm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Herlig, endelig TPM-brikke og deilig, deilig DRM

 

 

TPM har heller lite å gjøre med DRM da men ;) dessuten kommer de fleste high end bærbare allerede med tpm brikker ;) noe som betyr mer sikkerhet for vanlige folk

7789251[/snapback]

 

TPM (også kjent som Fritz-brikken) har veldig mye å gjøre med DRM, jo. :) TCPA er på god vei til å få viljen sin, dette er bare begynnelsen. :)

Lenke til kommentar
En annen nyhet er fjernkontrollen AI Remote, som kan brukes til å slå maskinen på og av, starte opp programmer eller kontrollere f.eks. viftene i maskinen. Den kan naturligvis også brukes som en vanlig fjernkontroll, og styre volum osv. Fjernkontrollen leveres med alle fire kortene.

Dette er vel ingen nyhet, har akkurat samme på hovedkortet mitt.

Lenke til kommentar
En ting jeg stussa på bildet av "Asus M2N32-SLI Premium Vista Edition" var at den har en COM-port. Hvorfor i all verden skal den være på et nyere hovedkort? Jeg har allerede hatt 2 generasjoner hovedkort (S754 og S939) uten denne og kanke si jeg har savna den et sekund.

7790420[/snapback]

Det er kanskje ikke så mange vanlige hjemmebrukere som trenger det lengre, men det fins mye rart utstyr som bruker COM-port. Har blant annet brukt diagnoseringsutstyr og annet stæsj i jobbsammenheng som bruker COM.

 

Men som sagt, til normalt datautsyr har jo USB-porten for lengst tatt over.

Lenke til kommentar

Det er mange produkter i ditt nye digitale hjem som kommer med rs232. Og flere skal det bli. Visstnok.

 

La meg sitere tre poster fra avsforum på spørsmålet om viktigheten av RS232 (tråden gjelder automatiseringsutstyr):

 

It amazes me that serial anything is still being used. Why not USB considering;

1. The connectors are smaller (cheaper),

2. Less conductors in the cable (cheaper),

3. Serial is being phased out (many Laptops don't have it).

(sitat: videobruceAVSForum)

 

There are a number of reasons. Proprietary hardware-based controllers (non-PC) may not support USB, and those heavily outnumber PCs in the automation world probably at this point still (though hopefully not for long.)

 

The other is that, unless you are willing to exchange data a small number of bytes at a time (which is a limit of HID type USB devices), then you generally will have to have a driver by the hardware manufacturer. That is something that neither the manufacturer or the automation system vendor really wants, because it's work for the former (way outside of their core competency) and it's extra complications and support issues for the automation system vendor. And it makes it even more unlikely that non-Windows platforms will be able to interact with the device.

 

And finally, though it's usually not an issue, serial is a point to point connection. It's not shared by anyone else, so for those folks looking for high reliability there's a lot to be said for that. USB is a shared medium and plugging a new device in can cause problems for other devices.

 

So it's not a stupid decision necessarily to put serial ports on devices. If not serial, then ethernet would be a better choice than USB, since there aren't distance limitations as with USB and no drivers are required to support a rich protocol format.

(sitat: Dean Roddey, AVSForum)

I definitely have to agree with Dean.

 

I work at an industrial equipment company that uses PDAs a programming tool. The removal of regular serial ports from Palms adds a great many headaches. RS-232 is a RAW data protocol that simply states how the hardware works. USB is a "bus" architecture, which means every single device needs a Manufacturer ID as well as Device ID. This means we would need to go through another company (don't really know which this is) to get our "ID" to use. To make matters even more difficult, USB has the Host/Client garbage as well. PCs are inherently a Host while devices, such as a PDA and just about anything else, are Clients. Since we connect to both PCs and PDAs, we now need full support of both Client and Host. This adds a huge amount of overhead and complication to add something that we know little about. With all the complication, it's almost easier to put Windows on the thing and let it handle all the communications. But that gets into other problems with it being obsolete after 2-3 years, when our equipment typically is in the field for 10+ years.

 

Now, I for one, do not want a bloated operating system in my audio receiver that needs to be updated constantly to keep from getting viruses. Do you? You'll start hearing "Woops, my receiver crashed, let me reboot it" much more than you do right now.

(sitat: ackbar, AVSForum)

Lenke til kommentar
En ting jeg stussa på bildet av "Asus M2N32-SLI Premium Vista Edition" var at den har en COM-port. Hvorfor i all verden skal den være på et nyere hovedkort? Jeg har allerede hatt 2 generasjoner hovedkort (S754 og S939) uten denne og kanke si jeg har savna den et sekund.

7790420[/snapback]

Det er kanskje ikke så mange vanlige hjemmebrukere som trenger det lengre, men det fins mye rart utstyr som bruker COM-port. Har blant annet brukt diagnoseringsutstyr og annet stæsj i jobbsammenheng som bruker COM.

 

Men som sagt, til normalt datautsyr har jo USB-porten for lengst tatt over.

7793161[/snapback]

 

Når du nevner det. Jeg trenger det selv i instrumenteringsfaget mitt faktisk. Men der skal vi også kunne bruke en overgang til USB. Så er jo ikke direkte et problem at jeg ikke har det her :p

Lenke til kommentar
En ting jeg stussa på bildet av "Asus M2N32-SLI Premium Vista Edition" var at den har en COM-port. Hvorfor i all verden skal den være på et nyere hovedkort? Jeg har allerede hatt 2 generasjoner hovedkort (S754 og S939) uten denne og kanke si jeg har savna den et sekund.

7790420[/snapback]

 

Grunnen er at RS-232 (serieport) er den desidert mest utbredte I/O standarden for mikrokontrollere. Alle mikrokontrollere jeg kjenner til har RS-232, og kan dermed kommunisere direkte med en PC som har serieport. Dette er veldig praktisk når man jobber med mikrokontrollere. Som du sikkert er klar over, inneholder stort sett alle elektronikkprodukter som selges i dag èn eller flere mikrokontrollere.

 

Siden det er elektronikk-ingeniører som lager hovedkort til PC, og siden disse ofte trenger serieporten, så er det usannsynlig at de fjerner den.

Lenke til kommentar
En ting jeg stussa på bildet av "Asus M2N32-SLI Premium Vista Edition" var at den har en COM-port. Hvorfor i all verden skal den være på et nyere hovedkort? Jeg har allerede hatt 2 generasjoner hovedkort (S754 og S939) uten denne og kanke si jeg har savna den et sekund.

7790420[/snapback]

 

Grunnen er at RS-232 (serieport) er den desidert mest utbredte I/O standarden for mikrokontrollere. Alle mikrokontrollere jeg kjenner til har RS-232, og kan dermed kommunisere direkte med en PC som har serieport. Dette er veldig praktisk når man jobber med mikrokontrollere. Som du sikkert er klar over, inneholder stort sett alle elektronikkprodukter som selges i dag èn eller flere mikrokontrollere.

 

Siden det er elektronikk-ingeniører som lager hovedkort til PC, og siden disse ofte trenger serieporten, så er det usannsynlig at de fjerner den.

7794788[/snapback]

 

 

Know know... som jeg skrev litt opp her.

 

Men syns det er litt rart det ikke eksisterer på mitt forrige hovedkort og mitt nåværende hovedkort... Men er kanskje fordi det er Abit og ikke ASUS :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...