Gå til innhold

Intel med raskere trådløst


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er langt i fra bare en oppgradering. For det første så benytter dem et annet antennesystem (MIMO) for bedre ytelse og rekkevidde, økt kanalbredde (som fører til en del mekanismer for å unngå krangling om kanaler og sendestyrke), forskjellig antall antenner som kan brukes som igjen gir forskjellige hastigheter. 11n kan fungere på både 2,4 og 5 GHz. Og den har nye metoder for å overføre dataene i forhold til 11a og g.

Lenke til kommentar
økt kanalbredde (som fører til en del mekanismer for å unngå krangling om kanaler og sendestyrke)

7788169[/snapback]

 

Eh... Det er vel omvendt? Økt kanalbredde vil føre til færre ikke-overlappende kanaler, noe som igjen fører til færre samtidige nett i et og samme område. Altså man vil gå ned fra 3 til 2 samtidige ikke-overlappende kanaler i 2,4Ghz området.

 

802.11n standarden er i praksis et stort skritt i feil rettning når det gjelder trådløs utvikling. Greit nok at antenne"teknologien" er noe bedre, men det er forsåvidt det eneste positive jeg ser i det også. Briefe med økt overføringshastighet grunnet økt kanalbredde som det var noe positivt... PØYF! :wallbash::realmad:

 

GLEDER meg til å se alle apene som kjøper 802.11n utstyr for flere tusen kroner i tettbygde strøk i håp om å få mer stabilt nett, for så å få det motsatte.

Lenke til kommentar
økt kanalbredde (som fører til en del mekanismer for å unngå krangling om kanaler og sendestyrke)

7788169[/snapback]

 

Eh... Det er vel omvendt? Økt kanalbredde vil føre til færre ikke-overlappende kanaler, noe som igjen fører til færre samtidige nett i et og samme område. Altså man vil gå ned fra 3 til 2 samtidige ikke-overlappende kanaler i 2,4Ghz området.

 

802.11n standarden er i praksis et stort skritt i feil rettning når det gjelder trådløs utvikling. Greit nok at antenne"teknologien" er noe bedre, men det er forsåvidt det eneste positive jeg ser i det også. Briefe med økt overføringshastighet grunnet økt kanalbredde som det var noe positivt... PØYF! :wallbash::realmad:

 

GLEDER meg til å se alle apene som kjøper 802.11n utstyr for flere tusen kroner i tettbygde strøk i håp om å få mer stabilt nett, for så å få det motsatte.

7792505[/snapback]

 

Om du leser en gang til så står det at den økte kanalbredden fører til mekanismer for å unngå krangling om kanaler og sendestyrke. Det vil si at man må bruke forskjellige teknikker for å begrense effektene på den doble kanalbredden som dynamisk justering av kanalbredde (40 til 20 MHz), dynamisk justering av sendestyrke ut i fra andre trådløse nett osv. Noe som er noe av grunnen til at jeg skrev at 11n ikke bare er en oppgradering til 11g, men langt mer komplisert enn så.

Lenke til kommentar
Hvorfor gleder du deg til det? Ser ikke helt hva du får ut av at folk kjøper nytt utstyr som ikke virker som de hadde ønsket.

7795150[/snapback]

Flere jobber på meg :)

Knut: ......
Ok. Litt kjapp i venninga der kanskje. Men er spent på hvordan dette vil fungere i praksis. mmmmm....skeptisk.

 

Men misforstå meg rett...

 

Det er positivt at 802.11n standarden vil dra nytte av både a og g frekvensbåndene. Men ulempen med det er at 5Ghz nettet blir nødvendigvis ikke vil være redningen for oss som sliter med mange trådløsnett rundt oss. Da "alle" etter hvert vil få rutere som vil bruke dette frekvensbåndet i hytt og gevær (nå snakker jeg såklart på sikt), og man vil til slutt få samme problem på 5Ghz nettet som man nå har på 2,4Ghz nettet.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...