Gå til innhold

TEST: Gratis antispionprogrammer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Beklager å måtte si dette, men ganske meningsløs test om testene ble utført på en pc Uten spyware...

 

hadde derimot testen vært utført på en PC med for eks 20-40 forskjellige spyware, og det ble testet hvem som fant flest av de, og hvem som faktisk greitde å Fjerne flest av de, Så kunne man ha kommet med en konklusjon på hvem som var "best" av de.

dette ville tatt mer tid, ja, men ville også vært eneste måten å virkelig teste programmet på etter min mening.

fint dere i allefall linket til andre sider som gjorde grundigere tester. :)

 

men ellers en fin test.

Lenke til kommentar

Kjører selv et sammensurium av:

 

Adaware

Spybot SD

Spyware Blaster

 

Som jeg klarer meg fint med. Adaware blir mer og mer fancy, men fungerer nå ennå. Spyware Blaster fjerner ikke spyware men hindrer at det blir innstallert ved å stenge for kjente skadelige dll, og active x utvidelser som kjøres når du åpner visse "mistenkelige" sider i IE eller FF.

 

Kjøres sammen med zonealarm free brannmur, nod 32 antivirus program.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Uff, det høres slitsomt ut, Thorsen. Spiser det ikke opp mye av systemressursene med hele tre antispyware-programmer, i tillegg til AV og firewall?

 

Edit: I tillegg til hvor godt antispyware-programmet er til å oppdage og fjerne spyware, så burde kanskje minne-/CPU-bruk av systemet være et sekundært kriterium i en ordentlig (grundig) test av antispyware?

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Savner litt informasjon på testen jeg. Siden dere skal bedømme "Hvilket program er best?"

 

Var det noe faktiske malware inne på maskinen eller var det ikke? Hvordan kan man teste noe som helst uten å faktisk ha noe inne som man VET at er der? Så må man jo bedømme hvor enkelt det er for brukeren å fjerne det som finnes(ikke helt intuitivt på ad-aware). Jeg vet også at ad-aware (og dessverre spybot også etterhvert) scanner etter trackingcookies fra reklamenettverk og labler de som "farlige" og "kritiske" selv om de ikke er det døyt skadelige.

 

Sånn forutenom å gi hw.no noe å ha på forsiden, samt å sørge for at man klikker seg gjennom 7 sider med noe intetsigende tekst og dertil reklame på, hva var egentlig poenget med denne ... testen?

Lenke til kommentar

Var innom sidene til Spyware Terminator, og klippet ut noe som gjorde det hele interessant:

 

Antivirus Integration - Spyware Terminator allows users to integrate an open-source antivirus program, ClamAV, in order to extend the ability to detect malicious programs both during the scan and within the Real-time Shield. Updates of the antivirus database are downloaded automatically with Spyware Terminator updates.

 

Akkurat det gjør det hele litt mer interessant. Er det noen som har prøvd ut en slik configurasjon?

Lenke til kommentar
Kjører selv et sammensurium av:

 

Adaware

Spybot SD

Spywate Blaster

 

Som jeg klarer meg fint med. Adaware blir mer og mer fancy, men fungerer nå ennå. Spyware Blaster fjerner ikke spyware men hindrer at det blir innstallert ved å stenge for kjente skadelige dll, og active x utvidelser som kjøres når du åpner visse "mistenkelige" sider i IE eller FF.

 

Kjøres sammen med zonealarm free brannmur, nod 32 antivirus program.

7735070[/snapback]

 

Jeg kjører med Spyware Doctor og Ad-Aware SE Professional. Bruker Zone Alarm Pro og Nod32 til antivirusprogram og brannmur. Utenom det bruker jeg ccleaner og Tuneup utilities 2006 til å fjerne resten. :D Aldri vært plaget med noe spyware jeg iallefall, men det er kansje ikke så rart heller da. :)

Lenke til kommentar
Var innom sidene til Spyware Terminator, og klippet ut noe som gjorde det hele interessant:

 

Antivirus Integration - Spyware Terminator allows users to integrate an open-source antivirus program, ClamAV, in order to extend the ability to detect malicious programs both during the scan and within the Real-time Shield. Updates of the antivirus database are downloaded automatically with Spyware Terminator updates.

 

Akkurat det gjør det hele litt mer interessant. Er det noen som har prøvd ut en slik configurasjon?

7735303[/snapback]

Jepp!

 

CalmWin (OS) er jo et greit AV. Fungerte greit, men bare på en bruker/konto av gangen - ble derfor avinstallert. Skal visnok bli mulig etter hvert.

 

Kjører nå NOD32.

Lenke til kommentar

UFF DA!

 

Om testen

Vi har testet fem gratis antispionprogrammer på en PC med følgende beskjedne spesifikasjoner: Windows XP SP2, Pentium III 930 MHz-prosessor, 512 MB RAM og 20 GB harddisk.

 

Kriteriene for testen er installasjon, funksjoner, brukervennlighet, effektivitet og ytelse. Vi har ikke studert programmenes egenskaper til å oppdage spioner inngående og i detalj, men kun dannet oss et grovt helhetsbilde av programmene.

 

Vi har skannet PC-en med ett og ett program etter hverandre i løpet av et kort tidsrom, slik at resultatene er mest mulig sammenlignbare.

 

Spionprogrammer som ble funnet med det forrige antispionprogrammet ble ikke slettet før vi startet testen av det neste.

 

Denne testen er så godt som meningsløs! Igjen synker HW.no på VG og Dagbladet sitt nivå på tester etc.

 

SKJERPINGS - ÆRLIG TALT!

 

Dette stedet skal kunne komme med tester og anmeldelser som overgår dette nivået (samme med kab. testen deres, da dere bare oppgir "420W PSU" - noe som er direkte lavmål for et "entusiast"-sted).

 

 

*SKUFFET*

Lenke til kommentar

Syns det er merkelig at programmer som finner mange cookies og andre ufarlige programmer får PLUSS, bare fordi de lister opp, ja, ufarlige programmer?

 

Utrolig merkelig at dere ikke har prøvd med reell spyware installert på maskinene. Hva er poenget?

 

Like greit å bare lage en 1-siders artikkel med hyperlinks til de forskjellige - siden denne "testen" stort sett sier null niks. Ad-aware får kritikk fordi "Smart system scan" og "full system scan" ikke er godt forklart? Forklaring: Sistnevnte sier seg selv (FULL - alle filer), og smart system scan er noe som har vært brukt i årrekker i antivirus og diverse, som forteller at programmet kun søker igjennom kjente filtyper. Dette er bare en av mange rare ting i denne testen... :S

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...