Gå til innhold

Creative viste PCIe-lydkort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes det ikke er lenge siden creative klaget fært over at pci-e hadde dårligere responstid eller noe i forhold til gode gamle pci, jeg... Var det ikke snakk om at pci-e var bra på å overføre store mengder sammenhengende data, mens pci var bedre egnet for små, oppstykkete data eller noe? Eller hva var det de unskyldte seg med? :hmm:

Lenke til kommentar
Det hadde vært fint hvis creative rett og slett kunne stoppet all produktutvikling (lydkort) og lagd ordentlige drivere til sine nåværende kort. Da skulle jeg kanskje vurdert å handle lydkort fra de igjen, men som det er nå, har jeg rett og slett blitt brent for mange ganger.

 

Helt enig.

Det er hårreisende dårlig driversupport fra det firmaet der og det gjelder ikke bare lydkort.

Lenke til kommentar
Det hadde vært fint hvis creative rett og slett kunne stoppet all produktutvikling (lydkort) og lagd ordentlige drivere til sine nåværende kort. Da skulle jeg kanskje vurdert å handle lydkort fra de igjen, men som det er nå, har jeg rett og slett blitt brent for mange ganger.

7710385[/snapback]

Totalt enig :D

Er glad at kX driverne finnes, creative sine drivere lager et makkverk av skurrelyder, mens kX driverne fungerer krystallklart :thumbup:

Endret av Vigilant
Lenke til kommentar
Merkelig nok finnes det enda ikke PCIe-basert lydkort på markedet. Dette til tross for at det snart er tre år siden PCI Express-standarden ble introdusert i PC-segmentet.

 

Creative har tidligere uttalt at PCIe-bussen egner seg dårlig for lydkort - en forklaring som virker heller tynn. Nøyaktig hvorfor ingen har introdusert PCIe-baserte lydkort tidligere er ukjent, men faktum er at den gode gamle PCI-bussen tilbyr mer enn nok båndbredde for lydkort.

 

Tekniske problemer relatert til det å få lydkortene til å kommunisere over PCIe-bussen kan også være en forklaring, selv om produsentene nå har hatt god tid på seg på å løse problemene. Som vi husker var det også enkelte problemer med å få de første skjermkortene basert på PCIe til å fungere problemfritt.

 

Det kan også være snakk om kostnader, og så lenge markedet ikke krever PCIe-baserte skjermkort, har ikke produsentene sett noen god grunn til å legge om produksjonen til PCIe-kort.

 

X-Fi med PCIe

Nå ser det imidlertid ut til å bli en forandring. Creative har nemlig vist frem et X-Fi-kort med PCIe x1-kontakt på CES. Kortet er utstyrt med en liten X-Fi-brikke, har S/PDIF-tilkoplinger og fem analoge tilkoplinger for 7.1-oppsett.

 

Mangelen på fysisk minne henspeiler på at dette er et skjermkort i den litt rimeligere enden av skalaen. Det bekreftes bare delvis av den veiledende prisen, som visstnok skal være satt til USD 129. Det betyr trolig en pris oppunder tusenlappen her til lands.

 

Det er foreløpig ukjent når kortet kommer i salg.

 

 

Den var litt morsom

 

Akkurat hva jeg trenger men alt for dyrt :thumbdown:

Lenke til kommentar
Det hadde vært fint hvis creative rett og slett kunne stoppet all produktutvikling (lydkort) og lagd ordentlige drivere til sine nåværende kort. Da skulle jeg kanskje vurdert å handle lydkort fra de igjen, men som det er nå, har jeg rett og slett blitt brent for mange ganger.

7710385[/snapback]

Totalt enig :D

Er glad at kX driverne finnes, creative sine drivere lager et makkverk av skurrelyder, mens kX driverne fungerer krystallklart :thumbup:

7710712[/snapback]

 

Hvor får du tak i disse kX driverne? (til creative lydkort?) :hmm:

Lenke til kommentar

"Det kan også være snakk om kostnader, og så lenge markedet ikke krever PCIe-baserte skjermkort, har ikke produsentene sett noen god grunn til å legge om produksjonen til PCIe-kort."

 

Mener dere ikke lydkort?

Bare synes det er litt merkelig å spekulere i kostnader for overgang til PCIe for skjermkort i 2007 :)

 

Edit:

 

"Mangelen på fysisk minne henspeiler på at dette er et skjermkort i den litt rimeligere enden av skalaen. Det bekreftes bare delvis av den veiledende prisen, som visstnok skal være satt til USD 129. Det betyr trolig en pris oppunder tusenlappen her til lands."

 

Forvirrende artikkel..

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Det hadde vært fint hvis creative rett og slett kunne stoppet all produktutvikling (lydkort) og lagd ordentlige drivere til sine nåværende kort. Da skulle jeg kanskje vurdert å handle lydkort fra de igjen, men som det er nå, har jeg rett og slett blitt brent for mange ganger.

7710385[/snapback]

Totalt enig :D

Er glad at kX driverne finnes, creative sine drivere lager et makkverk av skurrelyder, mens kX driverne fungerer krystallklart :thumbup:

7710712[/snapback]

 

Jeg testa ut disse kx-driverne i dag, og de var rett og slett farlige for anlegget.

Lyden spratt jo opp i hytt og pine. Lydkvaliteten kunne jeg heller ikke høre noe forskjell på. Avinstallerte fort kx-driverne igjen, til fordel for original-driverene.

Endret av Lefse
Lenke til kommentar

Det er en ting jeg ikke skjønner.

 

Hvorfor kan ikke produsentene av lydkort ha utgangene med større mellomrom. Det er jo umulig å bruke noe bedre kabler enn det de som følger med anleggene.

 

På bildet her er jo det heller ikke plass til mere mellomrom fordi det er altfor mange kontakter. Hvor mange bruker egentlig ett 7.1 anlegg? Hvorfor ha 5.1 kontakter samt digital på kortet, og ekstra brakett for de andre?

 

På stue anlegget så må jeg bruke 2 ordentlige kabler, og en dårlig som jeg har kappet vekk mye av plasten for å få den inn.

Lenke til kommentar
Jeg har heller ikke hatt noen problemer med mitt X-fi-kort med originaldriveren.

7711525[/snapback]

Second that.

3.parts drivere har jeg i all hovedsak lite bra å si om.

Mulgi Creative kunne laget bedre drivere, men jeg har ikke hatt noe problemer siden jeg kjøte mitt X-FI ved slippdato for leeenge siden.

Lenke til kommentar

Lydkort-nyheter fra Creative. *Gjeeesp*

 

Beklager altså, men de får ikke et øre av meg før de slutter å selge overpriset møl. Til samme (eller til og med lavere) pris får man profesjonelle lydkort. Da snakker vi lydkvalitet. Hvis nå bare en av disse produsentene kunne få ut fingern, og lage et kort beregnet på spillere/multimedia-PC-er nå så. Kunne vi blitt kvitt Creative for evig og alltid på lydsiden. De har alltid ødelagt for lydentusiaster helt siden Soundblaster 16 (Gravis var jo uendelig mye bedre).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...