Gå til innhold

TEST: Norton AntiVirus 2007


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde lenge trøbbel med at NAV finner virus i mailer jeg mottar med Thunderbird, og at NAV da sletter hele innboksen i stedet for å slette kun den infiserte mailen. Det er jo hårreisende, og til slutt ble løsninga mi å bytte ut Norton med F-secure.

Det hadde vært spennende å se om NAV 2007 har samme problem, men jeg vet ikke om jeg tør.. (joda, mulig å kjøre backup igjen, men likevel)

Lenke til kommentar

Latterlig test.

Norton antivirus 2006 har vært til tider den værste møkka jeg har noen sinne sett innstalert på et system og det hadde vært greit å kjørt paraleller med denne for en grundig test :

 

 

Norton 2006 var :

 

*Ekstremt hissig på å legge seg inn i registeret, registrerte ofte langt flere nøkkler enn Virus s gjør, systemet kan ofte gå i syrup på grunn av dette og et helvete å avinstalere.

 

*Veldig lite kofigurerbar, det er et helvete med pop ups og lysshow hver gand den gjør et eller annet, personlig så driter jeg i om den oppdaterer seg eller hva den gjør så lenge den går i bakgrunnen, Nav2006 skulle til pest og plage komme med pop ups hver gang den følte at brukeren måtte plages litt mer.

 

*Tregt! Farmora mi med dyslexia hadde sikkert greid å manuelt lese gjennom alle systemfilene før norton fant noe, fant som regel ut at det Nod32 greier å gjøre på 10 minutter tar Nav2006 en time på.

 

Edit : Det jeg strengt tatt finner manglende i denne testen er selve brukeropplevelsen av å bruke Nav for en gjennomsnittelig bruker. Det hele føles som om testen er rett og slett en veldig "light" gjenomgang av programmet og egentlig ikke egnet som en test i hele tatt. For meg personlig så føles dette som en slags "preview", har selv så vidt prøvd systemer med 2007 versjonen og det er det samme helvete som med 2006 utrolige irriterende pop ups hele tiden.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Etter å ha lest denne testen er jeg overbevist om at Norton ennå tror brukeren er en idiot. Noe som kanskje stemmer i de fleste tilfeller.

 

Fancy menyer, fancy oppsett, masete popup etc gjør det til et program jeg ikke kommer til å bruke igjen.

 

Vet ikke hvordan brannmurdelen i norton 2007 pakken virker men erfaring fra 2005 og 2006 gav meg et inntrykk av at uansett hvor mye du satt opp egene regler for programmer osv ville norton uansett leve mer eller mindre sitt eget liv å stenge tilgangen når det fant det passende. En annen plagsom feature med 2005/2006 modellen var at når norton ikke klarte å slette noen "farlige filer" fant programmet det for got å spamme brukeren med popups hvert tiende sekund om dette "farlige" som var gjemt på pcen din, problemet var jo bare at Norton skapte mer irritasjon en det den farlige koden selv gjorde.

 

:thumbdown:

Lenke til kommentar

Tidligere norton versjoner gjør jo mer skade enn virus og popups til sammen ! Sinker maskinen veldig ned(Gikk vel opp 20 FPS i HL2 Stress test etter avinstallering blant annet :p) og maser konstant om blokkeringer! Har aldri hatt noe problem med virus her heller, så blir nok ikke noen Norton eller for den saks skyld noen andre anti-virus programm å se her i gården enda. Skjønner ikke hvordan folk får virus jeg, eneste viruset jeg har funnet her når jeg har søkt iblant var med et virus som kom fra en bærbar som kom utenifra :thumbdown: .

 

Spyware derimot, dem kommer seg inn i bøtter og spann!

Lenke til kommentar
Etter å ha lest denne testen er jeg overbevist om at Norton ennå tror brukeren er en idiot. Noe som kanskje stemmer i de fleste tilfeller.

 

Fancy menyer, fancy oppsett, masete popup etc gjør det til et program jeg ikke kommer til å bruke igjen.

 

Vet ikke hvordan brannmurdelen i norton 2007 pakken virker men erfaring fra 2005 og 2006 gav meg et inntrykk av at uansett hvor mye du satt opp egene regler for programmer osv ville norton uansett leve mer eller mindre sitt eget liv å stenge tilgangen når det fant det passende. En annen plagsom feature med 2005/2006 modellen var at når norton ikke klarte å slette noen "farlige filer" fant programmet det for got å spamme brukeren med popups hvert tiende sekund om dette "farlige" som var gjemt på pcen din, problemet var jo bare at Norton skapte mer irritasjon en det den farlige koden selv gjorde.

 

:thumbdown:

7705123[/snapback]

 

Det er jo i grunnen utrolig amatørmessig at testeren ikke tar opp noen av disse problemstillingene, det bør jo være et grunnlegende KRAV at den som skriver artikkelen er godt kjent med 2006 versjonen så det kan trekkes sammenligninger og hva eventuelle forbedringer er.

Lenke til kommentar

Det som er så dumt med NAV og NIS er at mange ennå tror at det er veldig bra.

De som er litt oppdatert og har litt peiling på sikkerhet bruker andre løsninger.

 

Min erfaring er at NAV og NIS lager flere problemer enn det forhindrer. Drar ned ytelsen på maskinen, popups m.m.

Endret av maximus
Lenke til kommentar

Jeg husker den gangen jeg var nødt til å avinstallere NAV2004, for to år siden. Det tok meg i overkant av tre timer, og involverte manuell redigering av registry (fjernet et par hundre nøkler), manuell redigering av både prosesslister og oppstartsinnstillinger. Den automatiske standard-løsningen som jeg fikk fra norton.com sendte maskinen min ut i BSoD-mareritt. Usability woohoo.

 

Dessuten er NAV 2006/7 full i UI bloat. Hva i huleste er vitsen med å forlenge oppstarten med et halvt minutt for så å komme opp med popupen "Norton status: OK"? Spesielt når jeg fem minutter senere sjekker NAV-statusen, og ser at et virus har slått av mer eller mindre all funksjonalitet. :roll:

 

Denne artikkelen er bare en overfladisk gjennomgang. Enhver som faktisk prøver ut NAV vil fort oppdage at programmet ikke er i stand til å fungere godt nok som et antivirusprogram. Gjør dere selv en tjeneste, og kast NAV ut (om den tillater dere det). Smekk inn NOD32, eller helst kast Windows i bosset og finn en plattform hvor AV er unødvendig. :)

Lenke til kommentar
Det som er så dumt med NAV og NIS er at mange ennå tror at det er veldig bra.

 

De som er litt oppdatert og har litt peiling på sikkerhet bruker andre løsninger.

7705232[/snapback]

Masse svada her.

 

Har brukt diverse forskjellige anti-virus de siste årene på forskjellige PC'er.

Det jeg bruker nå er NAV2006 og er godt fornøyd med det. NAV hadde diverse problemer i utgavene rundt år 2000 men jeg kan ikke se dem i de utgavene jeg har brukt de siste par årene. Stor sett er brukerinterfacet lett forståelig slik at hvermansen kan bruke det.

 

Men det koster fortsatt litt for mye synes jeg.

Lenke til kommentar

hm

 

enig i at testen er litt "tynn" men det er vel egentlig ikke en test men mer en gjennomgang som noen nevner her.

 

når det gjelder funksjonalitet osv så er det sant at de fleste som har mye erfaring med programware og antivirus etc, kjenner til de problemene som nav har hatt med enkelte viruser og i det å "bøgge" pc'n til.

 

mulig de med nav07 har fikset mye av "tullet"..

 

det skriver dog ikke anmelder noe om.

 

jeg har brukt både, nav, kasper, nod, norman, mcaffe, mfl antivirusløsninger.

 

sjelden vært mer fornøyd med noe enn kaspersky.

 

per tiden bruker jeg mcaffee.. (bare sånn for ordens skyld)

 

EDIT: artikkelskriveren sier at han har tatt en "kikk" på programmet..

altså ikke en test..

Endret av djsimen
Lenke til kommentar
Jeg husker den gangen jeg var nødt til å avinstallere NAV2004, for to år siden. Det tok meg i overkant av tre timer, og involverte manuell redigering av registry (fjernet et par hundre nøkler), manuell redigering av både prosesslister og oppstartsinnstillinger.

7705272[/snapback]

Finnes et program som komplett fjerner NIS/NAV for deg :thumbup:

Heter Norton Removal Tool.

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar
Jeg husker den gangen jeg var nødt til å avinstallere NAV2004, for to år siden. Det tok meg i overkant av tre timer, og involverte manuell redigering av registry (fjernet et par hundre nøkler), manuell redigering av både prosesslister og oppstartsinnstillinger.

7705272[/snapback]

Finnes et program som komplett fjerner NIS/NAV for deg :thumbup:

Heter Norton Removal Tool.

7705474[/snapback]

 

Norton Removal Tool ble lansert i 2005, ett år for seint. :)

 

Dessuten sier det seg selv at det er idiotisk at du trenger spesiell programvare (som de fleste brukere vil ha problemer med å finne/benytte) for å fjerne NAV. Det skulle gått an å benytte seg av Legg til/Fjern programmer for å fjerne det.

Endret av jorgis
Lenke til kommentar

Jeg sier det rett ut: Norton Antivirus er direkte årsak til mange av sikkerhetsproblemene vi sliter med. Dette skyldes mange ting, bl.a.:

 

- Norton Antivirus gir brukeren en falsk trygghetsfølelse ved å utgi seg for å være løsningen på alle sikkerhetsprogrammer. Den _eneste_ måten å bekjempe problemene på, er ved opplæring og kunnskap.

 

- Programmet ødelegger for mye nettverkstilgang som medfører at det ofte blir avinstallert, uten at en erstatning kommer på plass.

 

- Det tar mye ressurser.

 

- Det hjelper ikke å avinstallere det, fordi det herper så mye på lavt nivå i systemet at man ikke vet _hva_ man kjører på etterpå.

 

- De presser seg frem vha. OEM-avtaler.

 

- Norton Antivirus forsinker og vanskeliggjør 802.1x-autentisering over trådfaste forbindelser.

 

Jeg jobber på IT-supportavdelingen på Universitetet i Oslo. Når brukere kommer til oss og har Norton Antivirus installert, så spør vi først om de har lyst å beholde programmet (dersom de har kjøpt det). Hvis ikke, så avinstallerer vi det og legger inn Avast i stedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...