Gå til innhold

Nokia lover Apple konkurranse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Deres respektive Walkman- og XpressMusic-telefoner dominerer både her til lands og i store deler av verden, og mens iPhone er første forsøk fra Apple på å kombinere en musikkspiller med en telefon, har Sony Ericsson og Nokia allerede to års erfaring med akkurat dette.

 

1) De dominerer "by default" -- altså at de har markedet fordi det ikke finnes noen utfordrer.

 

2) "To års erfaring"? Tjah. De har lagt til virkelig dårlige MP3-spillere til sine mobiltelefoner i to år -- gjør det dem til flinke til musikk/mobil-komboen? Over hodet ikke.

 

Forøvrig er det helt latterlig å prøve å slenge med leppa til Apple fordi de ikke har 3G når de eneste som egentlig bryr seg stort om 3G er håndsettprodusentene og operatørene (som tjener på det) -- at en ny mobilprodusent ikke bryr seg med å legge til fordyrende teknologi som allerede er sett på som avleggs i både USA og Asia er vel helt ærlig ikke spesielt tungtveiende spør du meg. :)

Lenke til kommentar

Synes iPhone ser meget lovende ut, og det kommer til å bli hardt og kunne slå den innen den blir sluppet på markedet. Dette er vel noe vi kan fastslå ikke vil skje. Så hvorvidt Nokia og SE mener de kan matche denne, så blir det ikke i år i alle fall. Og for de av dere som så Keynote'n til Steve så røpet han jo at dette ikke er den siste telefon vi vil få se fra Apple, men at nye og bedre telefoner muligens allerede er godt igang på tegnebordet. Så om Nokia, SE eller andre kan komme seg opp på Apple sitt nivå gjenstår enda å se. Men jeg tror i alle fall at det kommer til å bli en hard kamp for dem.

Lenke til kommentar

I slutten av 2006 lanserte Benq-siemens og Nokia hver sin trykkfølsomme konseptmodel-telefon:

 

BenQ-Siemens Black Box

i_197936.jpg

Amobils artikkel

iF Design (en design-pris den vant)

 

Nokia Aeon

i_202393-150x100.jpgi_202392-150x100.jpgi_202391-150x100.jpg (Store bilder i skjul ↓)

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
i_202393.jpg

i_202392.jpg

i_202391.jpg

Amobils artikkel

 

Vil disse, eller noe lignende, komme? iPhone burde jo få noen konkurenter. Det er en del ting iPhone mangler, f.eks. kan man sansynligvis ikke installere tredjepartsprogramvare. Kanskje det kommer noe enda bedre? Jeg for min del synes Black Box så nydelig ut. :dribble:

 

Merk at dette er konseptmodeller, det er ikke sikkert (les: sansynlig :() at de kommer på markedet.

Endret av Überadri
Lenke til kommentar
Synes iPhone ser meget lovende ut, og det kommer til å bli hardt og kunne slå den innen den blir sluppet på markedet. Dette er vel noe vi kan fastslå ikke vil skje. Så hvorvidt Nokia og SE mener de kan matche denne, så blir det ikke i år i alle fall. Og for de av dere som så Keynote'n til Steve så røpet han jo at dette ikke er den siste telefon vi vil få se fra Apple, men at nye og bedre telefoner muligens allerede er godt igang på tegnebordet. Så om Nokia, SE eller andre kan komme seg opp på Apple sitt nivå gjenstår enda å se. Men jeg tror i alle fall at det kommer til å bli en hard kamp for dem.

7692932[/snapback]

Kan jeg da spørre om hva som er så spesiell med denne telefonen? At den har berøringsfølsom skjerm? Eller 4/8GB?

Lenke til kommentar
Kan jeg da spørre om hva som er så spesiell med denne telefonen? At den har berøringsfølsom skjerm? Eller 4/8GB?

7693425[/snapback]

 

Hva som er spesielt?

 

Har du sett på hvordan den fungerer?

 

Den skal ihvertfall hjem til meg.

Jeg synes den er nydelig.

 

Jeg har sett fra pressenkonferanser hvor Steve viser hvordan den fungerer og jeg synes det så helt genialt ut.

 

Jeg gleder meg ihvertfall :)

Lenke til kommentar

Enig i at det er tull å kritisere den så fælt for mangel på 3G. Har i lang tid ønsket meg en high-end uten 3G, eller i hvert fall uten samtalekamera. Det er da foreløpig liten vits i 3G, så like greit å vente til HSDPA uansett.

 

Nokia har jo tidligere vist animasjoner av lignende UI som iPhone bruker. Morsomt å se om prosessen mot slik UI for Nokia blir gjort raskere, eller mer trøblete med tanke på patenter, eller om det ikke var noe de hadde konkrete planer om uansett :)

 

Blir i hvert fall morsomt med litt nytenking. Ble utrolig imponert i går, men i dag er jeg mer irritert på hvordan det utrolige OSX er låst og bundet som bare det...

Lenke til kommentar
Ikke rart Nokia lover Apple konkurranse. Aksjene deres falt på 1,83% med en gang Apple lanserte telefonen  :tease: Motorola, SE og Samsung falt dem også, men den største taperen på aksjemarkedet ble Nokia

7695304[/snapback]

RIM (blackberry) falt 12% etter iphone presentasjonen i usa... så 1,83% er vel ikke all verden etter en slik lansering?

Lenke til kommentar
Ikke rart Nokia lover Apple konkurranse. Aksjene deres falt på 1,83% med en gang Apple lanserte telefonen  :tease: Motorola, SE og Samsung falt dem også, men den største taperen på aksjemarkedet ble Nokia

7695304[/snapback]

RIM (blackberry) falt 12% etter iphone presentasjonen i usa... så 1,83% er vel ikke all verden etter en slik lansering?

7695719[/snapback]

 

 

Nei det er kanskje ikke allverden, men Nokia anser det nok som en trussel ;)

Lenke til kommentar
Synes iPhone ser meget lovende ut, og det kommer til å bli hardt og kunne slå den innen den blir sluppet på markedet. Dette er vel noe vi kan fastslå ikke vil skje. Så hvorvidt Nokia og SE mener de kan matche denne, så blir det ikke i år i alle fall. Og for de av dere som så Keynote'n til Steve så røpet han jo at dette ikke er den siste telefon vi vil få se fra Apple, men at nye og bedre telefoner muligens allerede er godt igang på tegnebordet. Så om Nokia, SE eller andre kan komme seg opp på Apple sitt nivå gjenstår enda å se. Men jeg tror i alle fall at det kommer til å bli en hard kamp for dem.

7692932[/snapback]

Kan jeg da spørre om hva som er så spesiell med denne telefonen? At den har berøringsfølsom skjerm? Eller 4/8GB?

7693425[/snapback]

 

 

Du bør kanskje sette deg ned foran skjermen og se igjennom presentasjonen en gang til (hvis du har sett den)

 

Den har ikke bare TS, den har et helt nytt brukergrensesnitt, den bruker TS på en helt annet måte enn noen har gjort før. Den inneholder også en ipod, med et annet grensesnitt enn vi har sett før. Alt i alt er dette jo et produkt ingen har sett lignende til før. Så hva som er så spesielt med den? Det meste, det er mobiltlf funnet opp på nytt.

Lenke til kommentar
Synes iPhone ser meget lovende ut, og det kommer til å bli hardt og kunne slå den innen den blir sluppet på markedet. Dette er vel noe vi kan fastslå ikke vil skje. Så hvorvidt Nokia og SE mener de kan matche denne, så blir det ikke i år i alle fall. Og for de av dere som så Keynote'n til Steve så røpet han jo at dette ikke er den siste telefon vi vil få se fra Apple, men at nye og bedre telefoner muligens allerede er godt igang på tegnebordet. Så om Nokia, SE eller andre kan komme seg opp på Apple sitt nivå gjenstår enda å se. Men jeg tror i alle fall at det kommer til å bli en hard kamp for dem.

7692932[/snapback]

Kan jeg da spørre om hva som er så spesiell med denne telefonen? At den har berøringsfølsom skjerm? Eller 4/8GB?

7693425[/snapback]

 

 

Du bør kanskje sette deg ned foran skjermen og se igjennom presentasjonen en gang til (hvis du har sett den)

 

Den har ikke bare TS, den har et helt nytt brukergrensesnitt, den bruker TS på en helt annet måte enn noen har gjort før. Den inneholder også en ipod, med et annet grensesnitt enn vi har sett før. Alt i alt er dette jo et produkt ingen har sett lignende til før. Så hva som er så spesielt med den? Det meste, det er mobiltlf funnet opp på nytt.

7696285[/snapback]

 

Tror det er mange som ble fascinert av Steve jobs gliomrende presentasjon.

Men la oss se på hva dette egentlig er da.

 

- Minne på 4 og 8 GB vil vi se flere av i 2007, så dette er ikke noe enestående.

Iphone har heller ikke muligheten for minne utvidelse i form av minne kort.

 

-Batteri, kan ikke fjernes, varer i 5 timer og 16 timer spilletid

F.eks så klarer Walkman V2.0 fra SE 28-30 timer spilletid, og har betydelig lenger samtaletid.

 

- Skjerm på 3.5" og 320*480 punkter oppløsning.

Neppe 5 års forsprang på alle andre mobiler dette...

Faktisk er det enkelte merker som idag tilbyr VGA oppløsning, på langt mindre skjermer enn 3.5".

 

- Kamera, uten AF med 2 megapxl på slutten av 2007 er i bestefall pinlig.

Vi vil se flere enheter med 5 megapxl brikker.

 

Pris, den blir spekulert til å koste fra 6-8.000.-, og dette er rett og slett for dyrt.

Se på N93 f.eks, lite imponerende salgstall, ja den er stor, men med bra specs, og med markedest sterkeste mobilnavn i ryggen.

Iphone er heller ikke liten, men kanskej sårbar for riper og fall med den store skjermen.

Den har absolutt utseendet med seg riktignok

Apple har som mål 1% av det totale mobilsalget, og jeg tror de får det knalltøft.

De sier det er en smart mobil, men hva med 3 parts programmer.

Hva med GPS, Google map er glimrende i USA, men her i Europa..

 

Spør en hvilken som helst Series 60 bruker, det er vel en av de virkelige store fordelene med et åpent OS?

Iphone markedsføres også som en internett enhet, uten 3G er det besynderlig.

Ok, den har Wifi, men hvor lenge kan man bruke denne, 1 time ca, lite anvendelig.

Så iphone er ekstremt hypet, dyr, og på langt nær smart som det blir presentert som, etter min mening!

 

Husk også at USA er minst 2 år etter Europa når det gjelder utvikling mht mobiltelefoni.

 

Men, det ER bra med konkurranse, jeg vet Nokia jobber med noe tilsvarende, men jeg forventer noe bedre fra den kanten.

 

:yes:

Lenke til kommentar

Her er en rekke punkter som jeg hentet fra en tilfeldig nyhetsside -- det kunne ha vært fra hvorsomhelst, for punktene er veldig like over hele fjøla:

 

1. At least six more months before it hits the stores! The iPhone will be available in the US in June 2007, Europe in late 2007, and the Asians will have to wait for at least a year.

 

Det er et poeng, men ikke et veldig godt et. Seks måneder vil bare gi Apple tilstrekkelig tid til å bygge opp hypen igjen. Seks måneder er uansett ikke nok tid for Sony-Ericsson/Nokia/etc. til å få ut et konkurrerende produkt om det ikke allerede er i pipelinen.

 

PS! På Nokia World viste Nokia frem sin "fremtidsvisjon" som blant annet hadde en telefon med touch-display. Det er bare så synd at denne visjonen var skissert som noe som lå "minst fem år frem i tid", og; Nokia har vært notorisk dårlige på å klare å leve opp til visjonene sine uansett. :)

 

2. Apple doesn’t have expertise in building phones. Putting together a phone with so many features is far more complex than a music player as it requires much more technical expertise to port so many radios and transistors and also ensure excellent quality in all the functions, including voice and inter-operability of standards and modes. Moreover, the competition is fierce: it is a multi-pronged battle with Microsoft Zune on one hand and Nokia, Sony Ericsson and Samsung on the other. RIM’s Backberry and Palm too become direct competition. The phone makers already have evolved their music phones while Microsoft has the advantage of having Windowes Mobile 5.0 which gives the familiar Windows applications environment and a strong gaming capability to Zune.

 

Urk for et dårlig poeng. "Apple doesn't have the experience..." -- det hadde de ikke med iPod heller, i et tid og et marked som var "dominert" av en rekke andre (og større) spillere. Å rope høyt at noen ikke har nok erfaring til å gjøre noe er uansett et veldig dårlig argument for at noen skal mislykkes, spesielt i tech-bransjen.

 

Having OS X as the operating system and Safari browser for web access is definitely less attractive for a phone than say a Symbian or a Windows OS.

 

Jaha? Kan du backe opp det med litt fakta takk, Mr. Amerikansk Journalist? :) Jeg vil _mye heller_ ha en versjon av OS X (for det er vel snakk om en cut-down variant som er spesialtilpasset å kjøre som basis for en mobiltelefon) enn en Windows-telefon i alle fall. Symbian er ikke mye bedre heller. Både Windows og Symbian er relativt trege OS for mobile enheter, og ingen av dem fungerer tilfredstillende når det gjelder brukervennlighet, snarere tvert i mot. Når det gjelder browsing-delen så har vel Apple vist relativt klart at de er milevis foran alle andre når det gjelder å vise _ekte_ internett på en mobiltelefon?

 

3. Apple has a fine retail legacy in selling iPods, but selling and thrashing out subsidized bundled deals with competing telecom network operators in different countries across the world may be a lot more challenging than that.

 

Det er et poeng, men jeg tror nok de skal klare det. Det er tross alt ikke rocket-science.

 

4. The 4 and 8 GB HDD for a phone as refined as iPhone clearly means a less memory option for so many applications and the ease of use that iPod typically provides. Then there is video, Internet, many other phone apps... And in a year's time, this memory will seem even less so.

 

Javel? Steve Jobs sa i keynoten (og andre steder) at den desidert best-selgende iPoden er iPod Nano -- en iPod som inntil nylig kun kom i 2/4GB-combo. Derfor kan man anta at den MP3-spillerstørrelsen de selger mest av er 2 eller 4 GB. Argumentet er derfor void. Dessuten; det er ingenting som sier at de ikke kan legge inn mere minne i en senere variant av telefonen. 4 eller 8 GB er uansett mye, mye, MYE mer enn hva som er vanlig i en mobiltelefon i dag, så nå synes jeg artikkelforfatteren skal bestemme seg: sammenligner han iPhone med en iPod med harddisk eller med andre mobiltelefoner? :)

 

5. The closed-from-the-back a la iPod, iPhone has a non-removable battery, not preferred by many.

 

Her er jeg helt enig.

 

6. With a growing number of 3.5G HSDPA networks globally which offer download speeds of up to 1.5 MBPS (with 3.6 MBPS, 7.2 MBPS and 14.4 MBPS download speeds going forward), iPhone may not be able to provide the experience of good video downloads.

 

"Growing number" -- PFF. Ja, HSDPA er soleklart den raskeste voksende mobilstandarden, men Apple har ikke sagt at man skal laste ned videoer med iPhone. Det blir litt som at jeg skal si "Joda, den siste Nokia-telefonen er kul den, men den har jo bare 3G så da får jeg ikke hentet ned hele spillefilmer over mobilnettet!111 W000t?" -- det blir bare _for_ teit. :)

 

Dessuten har iPhone WiFi, så jeg ser ikke helt problemet.

 

7. Therefore there won’t be video calls either, at least not in the first generation of iPhones.

 

Wake up and smell the coffee -- ingen bruker videotelefoni. Det var en ønskedrøm og et fra operatørene som har feilet miserabelt. Det finnes plenty av studier (og brukerlogging :) som bekrefter dette. Videotelefon er ut, seriøst ut.

 

8. It has a 2 megapixel camera which is ok, but it is not enough as many medium range phones already have it these days.

 

Nobody cares. Ingen kjøper iPhone på grunn av fett kamera, så ikke en gang prøv å komme med slike tøvete argumenter. Megapixelracet kan alle andre holde på med så mye de vil; Apple har andre salgsargumenter.

 

9. Lack of enterprise apps and Apple's lack of expertise as well as lack of tie-ups on this front (unlike a Microsoft or Blackberry) is a disadvantage. Yahoo is not exactly the last word in Push Mail, Blackberry is! It would have been a terrific move on the part of Apple to get Blackberry Connect on its side as Microsoft and Blackberry are sworn enemies.

 

Blackberry er et amerikansk konsept, så jeg skjønner at han tar det med, men for alle andres del så er det ikke så veldig viktig. Jeg synes nok at Apple kan gjøre klokt i å tilby tekniske koblinger mot f.eks. Blackberry-standarden for å vinne kunder, men jeg tror ikke det er noe de kommer til å tape så veldig mange potensielle kunder på. Noen, ja, men ikke mange.

 

10. No IP telephony, which is where the world is moving to, as also proven by the recent tie-up between Nokia and Skype.

 

Skal Apple klandres for å ikke legge til noe som ingen andre har gjort ennå? Det virker da litt merkelig, eller hva? :) Joda, Nokia og Skype har signert en avtale de, men de har ennå til gode å faktisk _levere_ noe, og ikke minst; noe som _funker_. Det er over et år siden jeg første gang fikk høre om avtalen mellom Nokia og Skype, men enn så lenge... *psssst* .. helt stille.

 

11. Only GSM version as of now. Apple does not have a CDMA variant.

 

Et poeng for USA, ikke for Europa.

 

12. No Mobile TV or FM

 

Haha, huff. "Mobile TV" .. der har vi bransjens andre forsøk på "videotelefoni". Når skal de forstå at det er ikke "same shit for everyone" (= broadcast TV) folk vil ha, men on-demand? Når jeg er på farten, ønsker jeg å skru på mobilen min, flippe den til widescreen-modus og sitte å se på "Svisj" eller "Days of our lives" bare fordi det tilfeldigvis er de programmene som går akkurat nå som jeg skulle ta bussen i ti minutter? Nei takk du. Jeg ønsker å kunne søke gjennom f.eks. YouTube eller se filmtrailere, eller kanskje ta en titt på noen TV-serie-episoder jeg lastet over fra PCen min før jeg dro hjemmefra den dagen.

 

Ok, så det var min lille gjennomgang av "den tøffe hverdagen" alle tydeligvis mener at Apple vil få. Oppsummering? Jeg tror de kommer til å klare seg helt fint du. :)

Lenke til kommentar

7696285[/snapback]

 

Tror det er mange som ble fascinert av Steve jobs gliomrende presentasjon.

Men la oss se på hva dette egentlig er da.

 

- Minne på 4 og 8 GB vil vi se flere av i 2007, så dette er ikke noe enestående.

Iphone har heller ikke muligheten for minne utvidelse i form av minne kort.

 

Ingen som har sagt at det er enestående, og om vi ser det på andre tlf i 2007, så har vi ennå ikke sett noe til det, så der er jo apple allerede først ute.

 

-Batteri, kan ikke fjernes, varer i 5 timer og 16 timer spilletid

F.eks så klarer Walkman V2.0 fra SE 28-30 timer spilletid, og har betydelig lenger samtaletid.

 

ENig med deg i det, det virker litt korny

 

- Skjerm på 3.5" og 320*480 punkter oppløsning.

Neppe 5 års forsprang på alle andre mobiler dette...

Faktisk er det enkelte merker som idag tilbyr VGA oppløsning, på langt mindre skjermer enn 3.5".

 

De aller fleste mobiler har en god del mindre skjerm, og de som kommer med TS er ikke i nærheten når det gjelder brukergrensesnitt, derfor mener jeg appler ligger langt foran. Og om det kommer andre i 2007, så er fortsatt apple først ute med å vise det frem. Kommer SE og Nokia med like stor TS nå så vil det egentlig bare bli sett på som en kopi av hva apple har gjort nå.

 

- Kamera, uten AF med 2 megapxl på slutten av 2007 er i bestefall pinlig.

Vi vil se flere enheter med 5 megapxl brikker.

 

Det kan skje mye med tlf før den slippes. Å oppgradere fra 2 megapixel til mer er vel ikke altfor mye hokus pokus for Jobs.

 

Pris, den blir spekulert til å koste fra 6-8.000.-, og dette er rett og slett for dyrt.

 

Prisen er vel ikke bestemt ennå, men 6 - 8000 tusen, dyrt, nåvel, man får en mobil og ipod i ett.

 

Se på N93 f.eks, lite imponerende salgstall, ja den er stor, men med bra specs, og med markedest sterkeste mobilnavn i ryggen.

Iphone er heller ikke liten, men kanskej sårbar for riper og fall med den store skjermen.

Den har absolutt utseendet med seg riktignok

Apple har som mål 1% av det totale mobilsalget, og jeg tror de får det knalltøft.

Nei, jeg tror de greit vil klare å få 1 % av det totale mobilsalget, sannsynligvis mer.

 

De sier det er en smart mobil, men hva med 3 parts programmer.

 

Her skjønner jeg ikke helt problemet. OS X har i utgangspunktet støtte for dokumenter laget i Office pakken. Jeg har også macoffice hjemme. Burde i teorien gå like fint på iphone.

 

Hva med GPS, Google map er glimrende i USA, men her i Europa..

Litt enig med deg, men det er vel ikke et must med GPS for alle.

 

Spør en hvilken som helst Series 60 bruker, det er vel en av de virkelige store fordelene med et åpent OS?

Iphone markedsføres også som en internett enhet, uten 3G er det besynderlig.

Ok, den har Wifi, men hvor lenge kan man bruke denne, 1 time ca, lite anvendelig.

 

Hvor står det at wifi vil virke i en time?

 

Så iphone er ekstremt hypet, dyr, og på langt nær smart som det blir presentert som, etter min mening!

 

Husk også at USA er minst 2 år etter Europa når det gjelder utvikling mht mobiltelefoni.

Det kan være, men apple ligger nå langt foran windows når det gjelder operativsystem, tror de vil vinne en del på det, særlig hvis man skal sammenligne med windows 5.0 mobiler. Har en selv, og er ikke veldig imponert over operativsystemet.

 

Men, det ER bra med konkurranse, jeg vet Nokia jobber med noe tilsvarende, men jeg forventer noe bedre fra den kanten.

 

Hvis NOKIA leverer noe som er bedre enn hva apple akkurat har gjort så skal jeg bøye med langt ned i støvet. Jeg tror at det som nå kommer av lignende mobiler etter dette uansett vil bli sett på som en etterligning.

 

 

 

 

:yes:

7696437[/snapback]

 

 

For min del, og sikkert mange andre, så har apple akkurat funnet opp mobilen på nytt

 

:)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...